Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tag Heuer, Status?

Diskussion i 'Diskussion' startad av P-A, 18 mars 2013.

1. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Tag Heuer (TH) har jag förstått var mer ett high end märke förr än nu.
    vad hände?
    De har några trevliga modeller men det känns även som att det var en masa skit där med. Tänk 90-talets olika dykarmodeller m.m.

2. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Nja, TAG Heuer/Heuer har egentligen aldrig varit high end, utan snarare flutit från ett ganska praktiskt/tooligt segment in i premium (tack vare glammigt användande och relativt hög kvalla/pris). Efter övertagandet från TAG uppstod ett klassiskt fall av att försöka tillfredsställa alla - TH har tyvärr lyckats sandbagga sig själv med exempelvis F1-modellerna (som vilket annat märke som helst med premiumambitioner hade förstått faran med...), som effektivt dragit ner anseendet i stort. Omega fattade att man inte kan sälja allt till alla för tio år sedan och lät snikmodellerna gå till schavotten en efter en (RIP quartz-Bonden!) för att höja värdet på märket men TH tror fortfarande att spannet mellan plastklockor och Mikrotimer/Sixty-Nine/V4 inte är för stort...

3. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Däremot har det hög status hos gemene man har jag märkt, som inte är klockintresserade.

4. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    +1

Har ett flertal vänner som inte är klockintresserade som tycker Carerra kronograferna är ballast i världen.. :?

5. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Jag har avverkat många TH genom åren, haft dem sida vid sida med både mina JLC och Patek,
    Kvaliteten i deras ex Grand Carrera linje är excellent, så gillar man som jag designen kan man inte gå fel med en TH.
    Sen vad alla andas åsikter om deras status kan man lämna åt dem som är lite osäkra själva (anser jag)

Just nu får min TH GC rs150 mer handledstid än både AP dykaren och Hubbe Ice Bang, ypperlig kvalitetskänsla

6. Singular

Carrera är jättefina klockor och det är tillsammans med Monaco det som är stommen (som man mjölkar, mjölkar, mjölkar...) - TH är ju inget billigt märke på något sätt, så det är klart att det har visst anseende och status.

En annan sak som sänker märket; 1887-gate.

7. Rber

Rber Biskop

Vad hände då?

Edit: Kanske inte DÅ, utan DÄR

8. Singular

TH presenterade sin nya, fantastiska, inhousekronografkaliber 1887 med pompa och ståt, det var glass och ballonger...

...tills någon sa "hörni, ser inte det här VÄLDIGT mycket ut som ett gammalt Seikoverk?", sen var det kalaset över.

9. CaptainOats

För att någon sa det eller för att det var det ?

10. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Haha. Trist. Trodde de verkligen att ingen skulle märka något?

Det ligger en sån TH med 1887 verk på TTT för 25k.

Att gemeneman anser att märket är gott har jag föstått.
    men även jag blir lockad av någon gammal dykare. Speciellt liknande den som såldes nyligen här.
    men de har även gjort några rejäla vurpor med design genom åren!

11. Rber

Rber Biskop

Snyggt jobbat av TH!

12. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Monaco är fin btw :)

13. Singular

För att det var det. Nu är det ett jävla härligt verk på alla sätt och vis, men det förtar inte pinsamheten i att JC Babin får gå ut och säga "nja, vi kanske skarvade lite...".

14. CaptainOats

Verkligen pinsamt :)

15. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Jag är galet nöjd med min nya quartzbeater. Jävlar vad stryk den ska få smaka.

16. ZQT

ZQT The Banker

+1 på den!

Men resten är tveksamma, speciellt de gamla länkarna...

17. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Att 1887-grejen blir en "skandal" är väl mest ett tecken på hur starkt bilden av den noggranne mustaschfarbrorn med lupp finns i klockkundernas medvetanden? Inte kan han väl fuska med urverket, klockans hjärta?

I den riktiga världen, där storföretag förväntas göra vad som är lönsamt och kunderna förstår att de betalar för varumräket och "hantverk" i bästa fall finns på julmarknad, är det är helt normalt att samsung tillverkar retinaskärmar åt apple samtidigt som de stämmer röven av varandra. Men så går det förstås inte till i det idylliska Schweiz!

Till ämnet: jag är övertygad om att tag har hittat en mycket lukrativ nisch som man trivs rätt bra med. Man ligger i en bra prisklass för icke-nördar, räknas trots allt trams till de riktiga tillverkarna och säljer drösvis.

18. CaptainOats

gillar min 1000 också
    skön länk som tusan o snygg klocka

Bifogade filer:

19. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Status bland icke klockintresserade är väl att det ligger i nivå med omega/bratte.

Haden Calibre 16 i 4 år som jag kom bra överens med. Förutom att 7750 verket låter väldigt mycket.

Grand Carrera RS2 är riktigt tuff och passar bra för alla formel 1 fans. Tycker många TAG's ser rätt fina ut, de tilltalar mig mer än Brattes design.

Tråkigt att de ej har inhouse verk bara. Förutom moddar.

20. Singular

Jodå, men bara i de riktiga grisjävlarna...

21. Singular

En bra liknelse är hästlasagne - kruxet är inte att det är häst/Seiko (det är i båda fallen till och med rätt bra skit), grejen är att något annat utlovats...

22. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Grymma!
    jag vill också ha...

23. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nåja. Den främsta anledningen för TH att skapa 1887 var knappast att vinna cred hos WIS-communityn utan att frigöra sig från beroendet av swatchgruppens ETA/Valjouxverk. Nu när de själva kontrollerar tillgången är de inte utlämnade till begränsningar från swatch.

Bilden av en kraschad fest vet jag alltså inte om jag håller med om, då de lyckades utmärkt i vad de föresatt sig och TH är starkare av det.

Men visst var det mindre lyckat att tuta om in-house utan att först klargöra vad man menar med ordet. Dock lätt att det blir en wis-soppa av det hela så att de inte hade en fotnot om seikodesign i reklambladen kan jag på ett sätt förstå. :)

24. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Min enda Tag för tillfället, men återkommer till att köpa fler, är jag övertygad om

25. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ur kategorin Sedan länge avyttrade klockor:

Trevlig.

26. _jonte

_jonte Friends of KS

Förstår fortfarande inte riktigt vad detta handlade om.. Har TH plankat en Seikodesign, köpt en Seikokonstruktion, köpt och modifierat Seikoverk, eller vad??

27. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Håller med, eftersom klockor och mat = huvudsakligen emotionella inköp. Fusk är äckligt.

Andra teknikprylar exkl vintage porsche = huvudsakligen rationella inköp. Fusk förväntas, och accepteras om det förbättrar varan.

_jonte: man har köpt en design, förfinat den litegrann och sedan byggt verken själva.

28. Singular

Man köpte rättigheterna till ett Seikoverk, filade lite på det, döpte om det, släppte det med pukor och trumpeter som eget, blev synade av nördarna, fick göra en pudel och...ja, där är vi idag.

29. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    TH har som jag förstår det köpt en kronografdesign av Seiko. Med den som utgångspunkt har de satt ihop en kronograf där de själva nu har kontroll över hela kedjan, dvs behöver ej köpa verk från ETA för att sen ev. modifiera och sälja vidare.

30. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Som t.ex Mikrogrinder, eller?

Min far har en 360, det är ett moddat 7750 med en egenutvecklad kronograf verk till.
    Har planerat sälja den, den är knappt använd. Kanske 7 st tillfällen.

Notera felet med dubbla "55".

Finns i 500 ex.

Vad tror du man får en sådan om man kränger, och var bör man vända sig? Finns det några TH fans som har dessa som åtråvärda?

Bifogade filer:

• 360.jpg
      360.jpg
      Filstorlek:
      527,1 KB
      Visningar:
      236
Mårtenssons ur Brookfield