• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuer, Status?

P-A

Sir Spamalot
Tag Heuer (TH) har jag förstått var mer ett high end märke förr än nu.
vad hände?
De har några trevliga modeller men det känns även som att det var en masa skit där med. Tänk 90-talets olika dykarmodeller m.m.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nja, TAG Heuer/Heuer har egentligen aldrig varit high end, utan snarare flutit från ett ganska praktiskt/tooligt segment in i premium (tack vare glammigt användande och relativt hög kvalla/pris). Efter övertagandet från TAG uppstod ett klassiskt fall av att försöka tillfredsställa alla - TH har tyvärr lyckats sandbagga sig själv med exempelvis F1-modellerna (som vilket annat märke som helst med premiumambitioner hade förstått faran med...), som effektivt dragit ner anseendet i stort. Omega fattade att man inte kan sälja allt till alla för tio år sedan och lät snikmodellerna gå till schavotten en efter en (RIP quartz-Bonden!) för att höja värdet på märket men TH tror fortfarande att spannet mellan plastklockor och Mikrotimer/Sixty-Nine/V4 inte är för stort...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Singular skrev:
Nja, TAG Heuer/Heuer har egentligen aldrig varit high end, utan snarare flutit från ett ganska praktiskt/tooligt segment in i premium (tack vare glammigt användande och relativt hög kvalla/pris). Efter övertagandet från TAG uppstod ett klassiskt fall av att försöka tillfredsställa alla - TH har tyvärr lyckats sandbagga sig själv med exempelvis F1-modellerna (som vilket annat märke som helst med premiumambitioner hade förstått faran med...), som effektivt dragit ner anseendet i stort. Omega fattade att man inte kan sälja allt till alla för tio år sedan och lät snikmodellerna gå till schavotten en efter en (RIP quartz-Bonden!) för att höja värdet på märket men TH tror fortfarande att spannet mellan plastklockor och Mikrotimer/Sixty-Nine/V4 inte är för stort...

Däremot har det hög status hos gemene man har jag märkt, som inte är klockintresserade.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Singular skrev:
Nja, TAG Heuer/Heuer har egentligen aldrig varit high end, utan snarare flutit från ett ganska praktiskt/tooligt segment in i premium (tack vare glammigt användande och relativt hög kvalla/pris). Efter övertagandet från TAG uppstod ett klassiskt fall av att försöka tillfredsställa alla - TH har tyvärr lyckats sandbagga sig själv med exempelvis F1-modellerna (som vilket annat märke som helst med premiumambitioner hade förstått faran med...), som effektivt dragit ner anseendet i stort. Omega fattade att man inte kan sälja allt till alla för tio år sedan och lät snikmodellerna gå till schavotten en efter en (RIP quartz-Bonden!) för att höja värdet på märket men TH tror fortfarande att spannet mellan plastklockor och Mikrotimer/Sixty-Nine/V4 inte är för stort...

Däremot har det hög status hos gemene man har jag märkt, som inte är klockintresserade.

+1

Har ett flertal vänner som inte är klockintresserade som tycker Carerra kronograferna är ballast i världen.. :?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag har avverkat många TH genom åren, haft dem sida vid sida med både mina JLC och Patek,
Kvaliteten i deras ex Grand Carrera linje är excellent, så gillar man som jag designen kan man inte gå fel med en TH.
Sen vad alla andas åsikter om deras status kan man lämna åt dem som är lite osäkra själva (anser jag)

Just nu får min TH GC rs150 mer handledstid än både AP dykaren och Hubbe Ice Bang, ypperlig kvalitetskänsla
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Carrera är jättefina klockor och det är tillsammans med Monaco det som är stommen (som man mjölkar, mjölkar, mjölkar...) - TH är ju inget billigt märke på något sätt, så det är klart att det har visst anseende och status.

En annan sak som sänker märket; 1887-gate.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
TH presenterade sin nya, fantastiska, inhousekronografkaliber 1887 med pompa och ståt, det var glass och ballonger...

...tills någon sa "hörni, ser inte det här VÄLDIGT mycket ut som ett gammalt Seikoverk?", sen var det kalaset över.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Singular skrev:
TH presenterade sin nya, fantastiska, inhousekronografkaliber 1887 med pompa och ståt, det var glass och ballonger...

...tills någon sa "hörni, ser inte det här VÄLDIGT mycket ut som ett gammalt Seikoverk?", sen var det kalaset över.

För att någon sa det eller för att det var det ?
 

P-A

Sir Spamalot
Haha. Trist. Trodde de verkligen att ingen skulle märka något?

Det ligger en sån TH med 1887 verk på TTT för 25k.

Att gemeneman anser att märket är gott har jag föstått.
men även jag blir lockad av någon gammal dykare. Speciellt liknande den som såldes nyligen här.
men de har även gjort några rejäla vurpor med design genom åren!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Singular skrev:
TH presenterade sin nya, fantastiska, inhousekronografkaliber 1887 med pompa och ståt, det var glass och ballonger...

...tills någon sa "hörni, ser inte det här VÄLDIGT mycket ut som ett gammalt Seikoverk?", sen var det kalaset över.
Snyggt jobbat av TH!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Singular skrev:
TH presenterade sin nya, fantastiska, inhousekronografkaliber 1887 med pompa och ståt, det var glass och ballonger...

...tills någon sa "hörni, ser inte det här VÄLDIGT mycket ut som ett gammalt Seikoverk?", sen var det kalaset över.

För att någon sa det eller för att det var det ?

För att det var det. Nu är det ett jävla härligt verk på alla sätt och vis, men det förtar inte pinsamheten i att JC Babin får gå ut och säga "nja, vi kanske skarvade lite...".
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Singular skrev:
CaptainOats skrev:
Singular skrev:
TH presenterade sin nya, fantastiska, inhousekronografkaliber 1887 med pompa och ståt, det var glass och ballonger...

...tills någon sa "hörni, ser inte det här VÄLDIGT mycket ut som ett gammalt Seikoverk?", sen var det kalaset över.

För att någon sa det eller för att det var det ?

För att det var det. Nu är det ett jävla härligt verk på alla sätt och vis, men det förtar inte pinsamheten i att JC Babin får gå ut och säga "nja, vi kanske skarvade lite...".

Verkligen pinsamt :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag är galet nöjd med min nya quartzbeater. Jävlar vad stryk den ska få smaka.
y5y8ebej.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Att 1887-grejen blir en "skandal" är väl mest ett tecken på hur starkt bilden av den noggranne mustaschfarbrorn med lupp finns i klockkundernas medvetanden? Inte kan han väl fuska med urverket, klockans hjärta?

I den riktiga världen, där storföretag förväntas göra vad som är lönsamt och kunderna förstår att de betalar för varumräket och "hantverk" i bästa fall finns på julmarknad, är det är helt normalt att samsung tillverkar retinaskärmar åt apple samtidigt som de stämmer röven av varandra. Men så går det förstås inte till i det idylliska Schweiz!

Till ämnet: jag är övertygad om att tag har hittat en mycket lukrativ nisch som man trivs rätt bra med. Man ligger i en bra prisklass för icke-nördar, räknas trots allt trams till de riktiga tillverkarna och säljer drösvis.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
easy rider skrev:
Jag är galet nöjd med min nya quartzbeater. Jävlar vad stryk den ska få smaka.
y5y8ebej.jpg



gillar min 1000 också
skön länk som tusan o snygg klocka
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1363602327.688130.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1363602327.688130.jpg
    37.2 KB · Visningar: 384
  • ImageUploadedByTapatalk1363602359.203427.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1363602359.203427.jpg
    37.2 KB · Visningar: 380

Isodor

Audemars
Status bland icke klockintresserade är väl att det ligger i nivå med omega/bratte.

Haden Calibre 16 i 4 år som jag kom bra överens med. Förutom att 7750 verket låter väldigt mycket.

Grand Carrera RS2 är riktigt tuff och passar bra för alla formel 1 fans. Tycker många TAG's ser rätt fina ut, de tilltalar mig mer än Brattes design.

Tråkigt att de ej har inhouse verk bara. Förutom moddar.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Zenith skrev:
Status bland icke klockintresserade är väl att det ligger i nivå med omega/bratte.

Haden Calibre 16 i 4 år som jag kom bra överens med. Förutom att 7750 verket låter väldigt mycket.

Grand Carrera RS2 är riktigt tuff och passar bra för alla formel 1 fans. Tycker många TAG's ser rätt fina ut, de tilltalar mig mer än Brattes design.

Tråkigt att de ej har inhouse verk bara. Förutom moddar.

Jodå, men bara i de riktiga grisjävlarna...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
papadok skrev:
Att 1887-grejen blir en "skandal" är väl mest ett tecken på hur starkt bilden av den noggranne mustaschfarbrorn med lupp finns i klockkundernas medvetanden? Inte kan han väl fuska med urverket, klockans hjärta?
.

En bra liknelse är hästlasagne - kruxet är inte att det är häst/Seiko (det är i båda fallen till och med rätt bra skit), grejen är att något annat utlovats...
 

SJ Smythe

Cartier
Singular skrev:
TH presenterade sin nya, fantastiska, inhousekronografkaliber 1887 med pompa och ståt, det var glass och ballonger...

...tills någon sa "hörni, ser inte det här VÄLDIGT mycket ut som ett gammalt Seikoverk?", sen var det kalaset över.

Nåja. Den främsta anledningen för TH att skapa 1887 var knappast att vinna cred hos WIS-communityn utan att frigöra sig från beroendet av swatchgruppens ETA/Valjouxverk. Nu när de själva kontrollerar tillgången är de inte utlämnade till begränsningar från swatch.

Bilden av en kraschad fest vet jag alltså inte om jag håller med om, då de lyckades utmärkt i vad de föresatt sig och TH är starkare av det.

Men visst var det mindre lyckat att tuta om in-house utan att först klargöra vad man menar med ordet. Dock lätt att det blir en wis-soppa av det hela så att de inte hade en fotnot om seikodesign i reklambladen kan jag på ett sätt förstå. :)
 

_jonte

Patek
davhei skrev:
Singular skrev:
TH presenterade sin nya, fantastiska, inhousekronografkaliber 1887 med pompa och ståt, det var glass och ballonger...

...tills någon sa "hörni, ser inte det här VÄLDIGT mycket ut som ett gammalt Seikoverk?", sen var det kalaset över.

Nåja. Den främsta anledningen för TH att skapa 1887 var knappast att vinna cred hos WIS-communityn utan att frigöra sig från beroendet av swatchgruppens ETA/Valjouxverk. Nu när de själva kontrollerar tillgången är de inte utlämnade till begränsningar från swatch.

Bilden av en kraschad fest vet jag alltså inte om jag håller med om, då de lyckades utmärkt i vad de föresatt sig och TH är starkare av det.

Men visst var det mindre lyckat att tuta om in-house utan att först klargöra vad man menar med ordet. Dock lätt att det blir en wis-soppa av det hela så att de inte hade en fotnot om seikodesign i reklambladen kan jag på ett sätt förstå. :)
Förstår fortfarande inte riktigt vad detta handlade om.. Har TH plankat en Seikodesign, köpt en Seikokonstruktion, köpt och modifierat Seikoverk, eller vad??
 

frere

Audemars
2-Faktor
singular skrev:
En bra liknelse är hästlasagne - kruxet är inte att det är häst/Seiko (det är i båda fallen till och med rätt bra skit), grejen är att något annat utlovats...

Håller med, eftersom klockor och mat = huvudsakligen emotionella inköp. Fusk är äckligt.

Andra teknikprylar exkl vintage porsche = huvudsakligen rationella inköp. Fusk förväntas, och accepteras om det förbättrar varan.

_jonte: man har köpt en design, förfinat den litegrann och sedan byggt verken själva.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Man köpte rättigheterna till ett Seikoverk, filade lite på det, döpte om det, släppte det med pukor och trumpeter som eget, blev synade av nördarna, fick göra en pudel och...ja, där är vi idag.
 

SJ Smythe

Cartier
_jonte skrev:
.
Förstår fortfarande inte riktigt vad detta handlade om.. Har TH plankat en Seikodesign, köpt en Seikokonstruktion, köpt och modifierat Seikoverk, eller vad??

TH har som jag förstår det köpt en kronografdesign av Seiko. Med den som utgångspunkt har de satt ihop en kronograf där de själva nu har kontroll över hela kedjan, dvs behöver ej köpa verk från ETA för att sen ev. modifiera och sälja vidare.
 

Isodor

Audemars
Singular skrev:
Zenith skrev:
Status bland icke klockintresserade är väl att det ligger i nivå med omega/bratte.

Haden Calibre 16 i 4 år som jag kom bra överens med. Förutom att 7750 verket låter väldigt mycket.

Grand Carrera RS2 är riktigt tuff och passar bra för alla formel 1 fans. Tycker många TAG's ser rätt fina ut, de tilltalar mig mer än Brattes design.

Tråkigt att de ej har inhouse verk bara. Förutom moddar.

Jodå, men bara i de riktiga grisjävlarna...

Som t.ex Mikrogrinder, eller?

Min far har en 360, det är ett moddat 7750 med en egenutvecklad kronograf verk till.
Har planerat sälja den, den är knappt använd. Kanske 7 st tillfällen.



Notera felet med dubbla "55".

Finns i 500 ex.

Vad tror du man får en sådan om man kränger, och var bör man vända sig? Finns det några TH fans som har dessa som åtråvärda?
 

Bilagor

  • 360.jpg
    360.jpg
    241.9 KB · Visningar: 258
Topp