• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuer WAK2110, dykare

ArneF

Omega
Modell: WAK2110.FT6027
Caliber: TH Calibre 5: ETA 2824-2 eller Selitta 200
Storlek: 41 mm / 12,5 mm
Urtavla: Svart med horisontella räfflor
Boett: Polerat/borstat stål
Baksida boett: Skruvad, stål
Bezel: Svart, keramisk
Armband: Svart gummi
Spänne: Viklås i stål
Glas: Safirglas
Vattentäthet: 500 meter
Övrigt: Datumvisning, heliumventil, skruvad krona

DSCF1158-2w.jpg


Hur kan någon köpa en Tag Heuer frågar sig kanske många, märket som har fått kritik från så många här på KS? Omdömen som ”dålig design”, ”dålig kvalitet”, ”alldeles för dyr” och andra mindre smickrande begrepp har jag läst lite då och då här på forumet. Svaret är att välja ut godbitarna ur deras stora program, då får man en klocka av alldeles utmärkt kvalitet, hög detaljfinnish och en genomtänkt och lyckad design. Här tänker jag i första hand på Carrera-, Grand Carrera- och Monacoserierna, men även på en del Aquaracer.

En tillverkare som producerar knappt 700.000 klockor per år och säljer dem på så många olika marknader i flera prissegment, måste ha en stor variation i utförandet för att hålla uppe försäljningssiffrorna. Därför spretar utbudet kanske lite för mycket, men det finns godbitar att hitta! Här lever Rolex och andra premiumtillverkare i en betydligt bättre värld med en mer likriktad och penningstark kundgrupp, även om konkurrensen också på toppen är hård.

DSCF1067-1w.jpg


Först lite historik om Aquaracern:
THs första dykare, Heuer 844, kom 1979 och dykarklockorna blev räddningen för Heuer som led svårt under krisen när digitalklockorna nästan raderade ut de mekaniska klockorna. Sedan utvecklades THs dykare mot olika målgrupper med fortlöpande nya utförande och både quartz och mekaniska urverk. Allt från billigare damklockor till riktiga dykarklockor för 1000 meters djup. På senare år går designen tillbaka till den form som THs första dykarklockor hade, min WAK2110 är ett gott exempel på detta.

Det första jag känner då jag tar på mig klockan är att den med sina 41 mm sitter väldigt skönt på min 17 cm handled. Gummi länken kan man förstås justera till precis rätt längd, är det en varm dag och handleden sväller lite förlänger man lätt några mm. Jag är ingen fan av reklamtexter, så de hade utan vidare kunnat undvara Tag Heuer texten på åtminstone bandets ena sida. Spännet har dubbla låsknappar, låser med ett dovt klick och låter som när jag stänger bilens säkerhetsbälte.

Boetten är som alltid hos TH välgjord och har en vackert formad skiljelinje mellan de polerade sidorna och den borstade ovansidan. Baksidan är tät vilket den kanske måste vara för att klara 500 meters djup. Annars är ju de här enkla urverken utan utsmyckningar inte mycket att visa genom ett glas på baksidan. Bandhornen är svagt böjda mot handleden, så klockan sitter skönt på handleden. Klockan får utan svårighet plats under manschetten, vilket är bra för en dykare som klarar 500 meter.

Bezeln har tydliga klick och känns precis lagom trögt att vrida moturs med 2 hack/sekund. Känns som prima kvalitet. Insertet av keramik reflekterar ljuset med en härlig lyster som måste upplevas: blankt men ändå lite matt. De svärdformade visarna är härligt långa, vilket jag gillar. Lumen är inte direkt av världsmästarklass, men får ändå godkänt.

Urverket är THs Calibre 5, vilket hos dem betyder att det har tre visare. Konstigt nog anger inte TH om det är ett ETA 2824-2 eller Selitta SW200-verk som de har byggt in. När klockan var ny gick den 5 sek/dygn för fort, så den kommer säkert att efter några månader lugna ner sig och närma sig mitt andra Calibre 5:s prestanda med en avvikelse på mindre än en sekund per vecka.

Den här klockan kan nog ses som en av de absolut bästa schweiztillverkade dykarna i den här prisklassen.

DSCF1058-1w.jpg


DSCF1100-1w.jpg


DSCF1197-1w.jpg
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Bra skriven recension. Gillar flera av TH:s modeller och aquaracern är absolut en av dom.
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Trevlig recension på en riktigt snygg dykare! Jag gillar den skarpt. Th har ett par riktigt sjyssta modeller, har egrand carrera och haft en carrera 1887. Kan absolut tänka mig fler th eller heuer i framtiden.
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Bra skrivet! Tycker den är riktigt snygg. Gillar tavlans ränder som ger lite mer dynamik till utseendet. Hur är det med siffrorna på vridningen. Är de försänkta eller "tryckta"?
 

ArneF

Omega
Tack för alla kommentarer! Vridringens siffror är försänkta. Klockan ser ännu bättre ut i verkligheten än på bild och är väldigt skön att bära.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Snyggt med svart bakgrund och vita siffror för datumvisning istället för tvärtom, det borde fler ta efter.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack för trevlig recension. Den här har funnits på min lista några gånger. Någon dag skall jag prova den.
 

Andyrew

Cartier
Bra recension. Tycker även jag att Aquaracern är riktigt snygg, är lite svag för den blåa urtavlan emellertid. Har även jag noterat att Tag Heuer har halvbra rykte hos klockinitierade... Kan för lite om märket för att kunna uttala mig dock.
 

ArneF

Omega
Ja, det är många entusiaster som inte förstår att TH med sin stora produktion har fler målgrupper än många andra klocktillverkare. Detta betyder att produktionen blir spretigare för att motsvara kraven från kunder också i andra geografiska områden och att inte alla modeller kan falla alla entusiaster på läppen, särskilt inte det som säljs i de lägre prissegmenten. Under de senaste åren har TH presenterat flera klart intressanta nya klockor. Synd bara att inte den väldigt fina CH80:an kom i produktion, hoppas den kommer senare.

En annan tillverkare med problem att entusiaster inte känner sig hemma med deras nyare produktion är IWC. Läs den intressanta brevväxlingen på Hodinkee mellan John Mayer och IWC-ledningen. En skillnad mot TH är förstås att IWC håller sig enbart i de högre prissegmenten och gör, som jag tycker, enbart välgjorda klockor. Men problemet med en spretig målgrupp är samma.
 

daniel_se

Omega
Tack för recension.
När kommer det några WAK2110 ut på försäljning här tro? Finns ett gäng på Chrono24 men jag är lite osäker på vad man ska betala?

Kommer dom alltid antingen med stål- eller gummilänk, aldrig båda?
 

Kronik

Breitling
Trevlig läsning!
Har ocksåmlagt märke till att Aquaracern inte har ett alltför gott rykte här på KS, vad beror det på? Har någon dåliga erfarenheter?
 

Örtstedt

Breitling
Tack för fin recension! Provade en Aquaracer med svart urtavla och vridring idag jämte en något billigare dykare av Longines och tyckte Aquaracern var överlägsen.
 
Topp