• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuers 1887 urverk. Bra eller dåligt

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Hur är eran syn på TAG Heuers 1887-verk? Kan det betecknas som ett riktigt in-house verk idag och viktigast av allt, är det bra?

Var på Nymans i Västerås idag och klämde på Carreran och kände mig synnerligen sugen på att köpa klockan direkt.
 
Senast ändrad:

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Inga åsikter om verket?

Kritiken här verkar vara riktat mot att det de kallar in-house egentligen är ett Seiko men det behöver väl inte vara dåligt för det(?). Vad jag förstår så är det modifierat sen de köpte rättigheterna.
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Håller med Chrisse. Gillar du klockan i övrigt är det bara slå till.
Jag rockade en Carrera i 7 år innan jag flippade den tidigare i år.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
vad baserar du det på? Jag säger bullsh*t, ursäkta språket :) mvh
Det låter intressant, berätta gärna mera :)

Har inga egna erfarenheter av att köpa nytt, blev iofs erbjuden 30 % på Sjö Sandström. Efter att ha läst på klocksnack har jag lärt mig att märken som Omega, Breitling, TAG, mm ofta går att köpa med bra rabatter. Vår tidigare forumsponsor erbjöd t ex 25 % på Omega innan jul.
 

noeLLY

Cartier
Jo men det var ju ett erbjudande speciellt riktat till ett sponsrat forum. Får man 30% på en klocka är det nog en hyllvärmare sedan länge. mvh
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
1887 är Seikobaserat på nåt sätt. TH lanserade det som in-house men fick oerhört mycket skit för det när folk började gräva.

För övrigt instämmer jag att få 30% rabatt på TH på Nymans bara så där är osannolikt. Däremot skadar det väl inte att fråga vad de släpper den för.
 

ArneF

Omega
TH var smarta nog att köpa in rättigheterna till ett väldigt bra Seiko verk, som de modifierade och kallar 1887. Sök på nätet så hittar du en lista på alla modifieringarna. Jag fick 8 % rabatt på en Carrera hos en AD, osannolikt att du får så mycket mer.
 

Icaras

Rolex
vad baserar du det på? Jag säger bullsh*t, ursäkta språket :) mvh
Knappast ovanligt att det finns prutmån på klockor. Varför just Omega hos AD ofta marginal för prutmån vet jag inte då de antagligen säljer bra över lag, men annars brukar man ju säga att modeller och tillverkare som är måttligt populära har stor prutmån. TAG är inte särskilt poppis i Sverige så jag kan tänka mig att många modeller är hyllvärmare. På klockor med kötid är det i princip att glömma så vida du inte har kontakter :)
 

noeLLY

Cartier
Knappast ovanligt att det finns prutmån på klockor. Varför just Omega hos AD ofta marginal för prutmån vet jag inte då de antagligen säljer bra över lag, men annars brukar man ju säga att modeller och tillverkare som är måttligt populära har stor prutmån. TAG är inte särskilt poppis i Sverige så jag kan tänka mig att många modeller är hyllvärmare. På klockor med kötid är det i princip att glömma så vida du inte har kontakter :)
Jo men 30% ? :)
 

Icaras

Rolex
Säkert ingen omöjlighet. En AD ska ju lyckas omsätta X antal klockor av varje märke för att behålla AD-status (många säljer då till gråhandlare). Har de köpt in ett gäng och endast ett fåtal är populära så är det inte så märkligt om någon får mycket rabatt på en mindre populär modell.

Säkert någon annan som kan svara på det bättre än jag då jag inte handlar nytt. Men finns ett antal trådar om du söker, där folk fått 15-20% på Omega PO/Speedy, då är det ändå populära modeller. En racingspeedy med automatverk skulle jag tro går att få ett par ytterliggare procent i rabatt :)
 

ArneF

Omega
Ett svar till påståendet att "TH inte är särskilt poppis i Sverige" kan vara att kolla in tråden "Vilka klockmärken äger du?" Av 66 namngivna klockor är TH det 13:e mest populära märket, varav uppskattningsvis 8 ligger i lägre prissegment. Så påståendet gäller åtminstone inte på KS med 9,5 % av de röstande medlemmarna som äger en TH.

Väljer du rätt TH modell får du en alldeles utmärkt klocka med dito urverk och länk. Också 1887 är ett alldeles utmärkt urverk.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Klämde på TH Carrera cal 1887 Chronograph 41 mm och 43 mm idag. Föredrar nog 41 mm med svart urtavla. Tycker att "streck-index" kändes snyggare än siffror. Fick lite olika besked på Krons och NK beträffande urverket. Enligt en mycket trevlig tjej på Krons var 1887 jämförbart med standard ETA och enligt en lika trevlig kille på NK var 1887 bättre än ETA.

Oavsett så ska man kanske inte fästa allt för stor vikt på exakt hur bra det ena urverket är jämfört med ett annat, utan det är såklart helheten som fäller avgörandet.

Får kanske avvakta klockmässan, men jag hoppas att det inte dyker upp något av intresse inom min prisram 25'-40' då jag inte orkar börja om igen med att behöva välja mellan flera intressanta ur nu när jag i princip bestämt mig :(
 
Senast ändrad:

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Jorå, det höll ju länge. Har redan hunnit ändra mig :)

Har nu istället bestämt mig(?) för att köpa en Omega Speedmaster 311.30.42.30.01.005 istället. Kruxet är att jag lovat frugan, som mest tycker att jag borde undersökas, att spara ihop det dubbla innan jag "får" köpa den, vilket innebär att jag kan få lägga vantarna på den först i mitten/slutet av sommaren. Det kommer att bli jobbigt att vänta :arghh:
 
Topp