Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tag Heuers 1887 urverk. Bra eller dåligt

Diskussion i 'Diskussion' startad av Casual Bum, 19 februari 2016.

1. Casual Bum
    Trådstartare

Casual Bum Stadsbo

Hur är eran syn på TAG Heuers 1887-verk? Kan det betecknas som ett riktigt in-house verk idag och viktigast av allt, är det bra?

Var på Nymans i Västerås idag och klämde på Carreran och kände mig synnerligen sugen på att köpa klockan direkt.

Senast ändrad: 19 februari 2016
  2. Casual Bum
    Trådstartare

Casual Bum Stadsbo

Inga åsikter om verket?

Kritiken här verkar vara riktat mot att det de kallar in-house egentligen är ett Seiko men det behöver väl inte vara dåligt för det(?). Vad jag förstår så är det modifierat sen de köpte rättigheterna.

3. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Det är ett riktigt bra verk. Gillar du klockan är det vara att köra

4. Dru

Dru Stadsbo

Håller med Chrisse. Gillar du klockan i övrigt är det bara slå till.
    Jag rockade en Carrera i 7 år innan jag flippade den tidigare i år.

5. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det finns prutmån på TAG. Kan vara bra att veta. 30 % verkar vanligt.

6. noeLLY

noeLLY Stadsbo

vad baserar du det på? Jag säger bullsh*t, ursäkta språket :) mvh

7. Casual Bum
    Trådstartare

Casual Bum Stadsbo

Det låter intressant, berätta gärna mera :)

8. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har inga egna erfarenheter av att köpa nytt, blev iofs erbjuden 30 % på Sjö Sandström. Efter att ha läst på klocksnack har jag lärt mig att märken som Omega, Breitling, TAG, mm ofta går att köpa med bra rabatter. Vår tidigare forumsponsor erbjöd t ex 25 % på Omega innan jul.

9. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Jo men det var ju ett erbjudande speciellt riktat till ett sponsrat forum. Får man 30% på en klocka är det nog en hyllvärmare sedan länge. mvh

10. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    TAG Heuer kör ETA, inte Seiko. :)

11. Casual Bum
    Trådstartare

Casual Bum Stadsbo

Inte enbart. TAG har även ett gäng Carrera Calibre 1887.

12. Daniel Mathisen

Daniel Mathisen Stadsbo

13. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Det är jag väl medveten om, jag bara rättade dig angående deras ETA-verk. :)

14. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Jag hänger inte med. Hur kommer ETA in i bilden ?

Vänligen
    Forumets undersköterska

15. alfgren

alfgren Biskop

1887 är Seikobaserat på nåt sätt. TH lanserade det som in-house men fick oerhört mycket skit för det när folk började gräva.

För övrigt instämmer jag att få 30% rabatt på TH på Nymans bara så där är osannolikt. Däremot skadar det väl inte att fråga vad de släpper den för.

16. ArneF

ArneF Friends of KS

TH var smarta nog att köpa in rättigheterna till ett väldigt bra Seiko verk, som de modifierade och kallar 1887. Sök på nätet så hittar du en lista på alla modifieringarna. Jag fick 8 % rabatt på en Carrera hos en AD, osannolikt att du får så mycket mer.

17. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Jag ber om ursäkt, jag har uppenbarligen fått fel info. Trodde TAG Heuer använde ETA-verk i sina klockor. Jag lämnar diskussionen till dom som är insatta.

18. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Knappast ovanligt att det finns prutmån på klockor. Varför just Omega hos AD ofta marginal för prutmån vet jag inte då de antagligen säljer bra över lag, men annars brukar man ju säga att modeller och tillverkare som är måttligt populära har stor prutmån. TAG är inte särskilt poppis i Sverige så jag kan tänka mig att många modeller är hyllvärmare. På klockor med kötid är det i princip att glömma så vida du inte har kontakter :)

19. Spindel

Spindel Biskop

Seiko: Så bra så att tom schweizarna låtsas att det är schweiziskt ;)

Forsberg, Casual Bum och 903lew gillar detta.
  20. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    TH kör ETA i flertal klockor, de flesta, men inte just denna.

21. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Jo men 30% ? :)

22. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Säkert ingen omöjlighet. En AD ska ju lyckas omsätta X antal klockor av varje märke för att behålla AD-status (många säljer då till gråhandlare). Har de köpt in ett gäng och endast ett fåtal är populära så är det inte så märkligt om någon får mycket rabatt på en mindre populär modell.

Säkert någon annan som kan svara på det bättre än jag då jag inte handlar nytt. Men finns ett antal trådar om du söker, där folk fått 15-20% på Omega PO/Speedy, då är det ändå populära modeller. En racingspeedy med automatverk skulle jag tro går att få ett par ytterliggare procent i rabatt :)

23. ArneF

ArneF Friends of KS

Ett svar till påståendet att "TH inte är särskilt poppis i Sverige" kan vara att kolla in tråden "Vilka klockmärken äger du?" Av 66 namngivna klockor är TH det 13:e mest populära märket, varav uppskattningsvis 8 ligger i lägre prissegment. Så påståendet gäller åtminstone inte på KS med 9,5 % av de röstande medlemmarna som äger en TH.

Väljer du rätt TH modell får du en alldeles utmärkt klocka med dito urverk och länk. Också 1887 är ett alldeles utmärkt urverk.

Dru och Peter cerwin gillar detta.
  24. Casual Bum
    Trådstartare

Casual Bum Stadsbo

Klämde på TH Carrera cal 1887 Chronograph 41 mm och 43 mm idag. Föredrar nog 41 mm med svart urtavla. Tycker att "streck-index" kändes snyggare än siffror. Fick lite olika besked på Krons och NK beträffande urverket. Enligt en mycket trevlig tjej på Krons var 1887 jämförbart med standard ETA och enligt en lika trevlig kille på NK var 1887 bättre än ETA.

Oavsett så ska man kanske inte fästa allt för stor vikt på exakt hur bra det ena urverket är jämfört med ett annat, utan det är såklart helheten som fäller avgörandet.

Får kanske avvakta klockmässan, men jag hoppas att det inte dyker upp något av intresse inom min prisram 25'-40' då jag inte orkar börja om igen med att behöva välja mellan flera intressanta ur nu när jag i princip bestämt mig :(

Senast ändrad: 20 februari 2016
  25. Casual Bum
    Trådstartare

Casual Bum Stadsbo

Jorå, det höll ju länge. Har redan hunnit ändra mig :)

Har nu istället bestämt mig(?) för att köpa en Omega Speedmaster 311.30.42.30.01.005 istället. Kruxet är att jag lovat frugan, som mest tycker att jag borde undersökas, att spara ihop det dubbla innan jag "får" köpa den, vilket innebär att jag kan få lägga vantarna på den först i mitten/slutet av sommaren. Det kommer att bli jobbigt att vänta :arghh:

Mårtenssons ur Brookfield