Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tankar inför nästa köp...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Compiss, 25 december 2013.

1. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Under de senaste dygnen har en tanke stört julstämningen. Fokus har inte legat på julgröt, tomte och julmys utan på vilken klocka jag skall sälja och vad som skall köpas. För att ni skall förstå eller rättare sagt kunna hjälpa till med era tankar bör ni veta att i nuläget har jag två lite dyrare/finare klockor. (I mitt tycket i vart fall) En SD 16600 samt en exp2 16570 vit. Jag tycker att de kompletterar varandra rätt bra men använder SDn till 90%.

Så min fundering har vart följande:

Sälja exp2an och köpa en 114060, en klocka jag länge velat ha. Men är den för lik min SD?

Under senare dagar har nya GMTn m svart ring krupit in i tankarna.... Den är ju inte lika lik SD som SubC är, eller?

Eller skall jag helt enkelt sälja SD och köpa SubC eller nya GMT II och behålla exp2an, eller vara nöjd med uppsättningen jag har och köpa något helt annat.....

Tacksam för hjälp!

2. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mohaha! De eviga frågorna! :)

(Jag har inga svar. Bara samma konstanta funderingar.)

:)

3. garfield

garfield Friends of KS

Ska du bara ha två så kan det aldrig gå att slå en stålsportrolle (oavsett vilken, tycker jag) och en Speedy. So there!

4. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Räcker med en sub/gmt. Sälj Exp II och köp något helt annorlunda. Det är mitt tips :)

theargonaut gillar detta.
  5. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ska det vara två Rolex? Två klockor på länk?

6. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Usch, varför lägger du denna börda på oss andra stackare....:)

7. acce1999

acce1999 Friends of KS

Dags att prova vintage, om du inte har gjort det?

8. Jacob

Jacob Friends of KS

In med en vintage DJ. Inte så sjuka pengar så du måste flippa nåt, med lite extra nudlar på menyn.
    Då har du en duktigt allround Rollebesättning. :)

9. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Håller med om att de två du har kompletterar varandra bra. Skulle nog inte byta expyn mot en 114060; då blir det mycket riktigt två lite väl lika klockor.. Expy med vit tavla är generellt ett bra komplement till GMT2, sub eller 16600. Så kanske flippa SD:n och köpa sub eller GMT2 nu när flippdjävulen satt klorna i dig?

jabla gillar detta.
  10. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sälj exp2:an (vitt är såååå 2013 ;)) och köp en dressare i guld med svart och brunt croco. Då har du bredd och är redo för allt!

par gillar detta.
  11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tror du kommer att sakna den vita tavlan till sommaren så sälj SD:n och köp en SUB, GMT funktionen har du i EXP II:an.

12. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Nope, inte testat vintage. Skulle du kunna rekommendera någon modell, gärna rolex.

13. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Men är det då egentligen någon idé att sälja SDn? Har en fullset, i underbart bra skick som är servad i femårsintervaller sedan ny år 2000 med all dokumentation. Skall jag helt enkelt vara nöjd?

jabla gillar detta.
  14. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Funderar på om inte jag faktiskt är en OWG...

15. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Att byta en SD mot en svart Sub känns väl rätt meningslöst? SDn är ju både snyggare och coolare!

Ryttaren, laketwig och Compiss gillar detta.
  16. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Funderat på rolex, iwc eller Frank Müller (men visst gillar jag sportklockor på länk)

17. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Behåll SDn. En ovanligare lite roligare sportklocka än den "vanligare" Subben. Du verkar föredra sportklockor.

Annars hade en DD på rem suttit fint.

Kanske en Speedmaster?

Skulle inte köpa en till modern sportrolle iallafall.

Edit: Nu vet jag, kollade i facit. En Vintage Gmt Master 1675 eller 16750.

Compiss gillar detta.
  18. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    En GMT med coke/pepsi-ring då? För att få ytterligare distinktion mellan klockorna?

19. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Sälj exp2:an och köp en Zenith El Primero Striking 10th så är du i hamn :hungry:

20. Mako

Mako Bonde

Från:
    Saltsjöbaden
    Håller med LongCon

Sälj explorern och köp ngt annat

21. acce1999

acce1999 Friends of KS

Datejusts är ju väldigt lättillgängliga, som redan nämnts. Annars är det nog Sub 5513 och GMT 1675 som är de mer prismässigt jämförbara med din Explorer.

Men en DJ 1603 eller modernare 16030 får man ju i servat gott skick för under 20 tkr, på jubile-, eller oysterlänk. Enkelt att sälja också om vintage inte faller i smaken.

mvh A

Compiss och Jacob gillar detta.
  22. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Sticker ut lite och föreslår att byta expyn mot en OQ med ljus tavla. Sport/dressigt, tillräcklig stor skillnad från SDn och fortfarande har du en med ljus tavla.

Compiss gillar detta.
  23. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Alt 1: sälj SD, köp en subc samt en svart tavla till Explorer 2an så har du lite att pyssla med.

Men

Alt 2: behåll SD, den är lite ovanligare, allround klockan. Sälj exp2 och köp en DJ valfri modell som budget medger eller köp en gmt pepsi.

Jag hade kört på SD och pepsi

Compiss och Zacke gillar detta.
  24. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Jag hade sålt explorern och kört vintage, antingen 1675 som det föreslagits tidigare eller en 1680:)

25. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Eller en DD

26. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    Explorer bort, in med en Daytona eller en dressare så som DJll om du absolut ska ha Rolex annars funkar ju Omega AT med 8500 verket in perfekt som kombo till din DS som jag tycker att du aldrig ska sälja av den enkla anledningen att du inte kan hitta en bättre sport Rolle.

Compiss gillar detta.
  27. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Med de klockor som du väljer mellan skulle jag stå kvar på vad du redan har. Möjligtvis byta expon till en GMT2 (blåsvarta ringen).

28. par

par Friends of KS

Kan man få för mkt av sub? Nee

Compiss, Sirba, Ekmikael och 4 andra gillar detta.
  29. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Jag skulle sålt SDn och köpt någon dressare, typ JLC Reverso. Känns som att den och Expy II kompletterar varandra bra. :)

Mårtenssons ur Brookfield