Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tankar kring box och papper

Diskussion i 'Diskussion' startad av Gurkan, 6 mars 2014.

1. Gurkan
    Trådstartare

Gurkan Friends of KS

Hej!

Som topic lyder. Älskar själv box, papper, Allt som följer med en klocka. Titta, klämma, känna och läsa är ju en del av upplevelsen.. Men har nu hittat en riktig skönhet utan detta, då endast ett äkthetsintyg.. Men till ett bra pris:)

Hur tänker ni mer erfarna flippare? "Mycket" svårare att få såld om (när) det är dags att sälja?

2. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Personligen tappade jag intresset för box, papper, manual och hela den biten några dagar efter det att jag prompt skulle köpa en full set klocka. Klockan är primär, så köp om du gillar den.

Däremot köper jag gärna full set om jag i övrigt har misstankar. Så det är bara en av flera faktorer som pekar i rätt riktning om att allt är "ok".

Jag är dock inte erfaren.

3. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Drar ner värdet men svårare såld tror jag inte då det möjliggör ett lägre pris för köpare och säkerhet för densamme då äkthetsintyg finns att tillgå.

16610 gillar detta.
  4. Bawkins

Bawkins Stadsbo

Det är väl klart att box och papper är trevligt att ha om det finns att tillgå men är ingen dealbreaker för mig.. Framför allt inte om det handlar om en äldre klocka. Är det en ny klocka som enbart är något enstaka år gammal är jag mer benägen att vilja få tillbehör till klockan.

5. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Nyare klockor är svårsålda utan box och papper.

Har den ett gäng år på nacken så spelar det inte så stor roll. Men det bör reflekteras i priset.

Jensab och tim ur länk gillar detta.
  6. san

san Borgare

Håller med ovan. Ju äldre klocka, desto mer "förståeligt" är det om box och papper saknas, även fast det så klart alltid är trevligt med fullset.

tim ur länk gillar detta.
  7. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Håller med ovanstående skribenter! Trevligt att ha men helt ärligt.. Har nog aldrig plockat fram ngn Box bara för att klämma å känna på den. Pappren har jag tagit fram när åldern tar ut sin rätt och man glömt från vilket år klockan är ifrån..:)

8. Airman

Airman Präst

Utför alla urmakare äkthetsintyg, by the way?
    Kostnad för det i så fall...

9. Anfield

Anfield Borgare

Har intalat mig att det inte spelar någon roll om papper Finns till den Rolex jag tänkt köpa. Är ju inte pappret som jag ska ha runt handleden :) men ändå äger jag ingen Rolex utan certifierad Box mm mm :wideyed: Tror nog att det och är det och som tippar över till köp när man tvekar, och därför dom som hamnar i min ägo ;)

10. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Tycker papper och box är trevligt men inte avgörande. Bra att ha när man ska sälja så länge man inte har allt för höga förväntningar på prishöjningen det skapar.

Vad som förbryllar mig är att så många klockor säljs utan dokumentation på påstådd service, trycktest, gångtest m.m. För en äldre klocka är detta nästan lika mycket värt som box och cert.

11. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag vill helst ha ,fullset. Det är klart att det kan bli bra dyrare. Jag köpte min Submariner utan box,den kom senare. Så om man vill behålla klocka så kan man hitta det som behövs,tex. Ebay ,så att det blir ,fullset...........:greedy:

12. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Jag tycker det kan vara trevligt, men inte nödvändigt. Klockan är det viktiga.

Detta finns nog en del tidigare trådar om....

galácticon gillar detta.
  13. san

san Borgare

Jag kan å andra sidan tycka att en klocka i fullset säger en del om ägaren/ägarna den haft genom åren. Nu bortser jag självklart från olycksfall av diverse slag, men jag har svårt att se någon som är genuint intresserad av klockor medvetet göra sig av med box och papper. Frågan är om det inte är lättare att argumentera för att klockor som kommer i fullset har blivit bättre omhändertagna och är mer välvårdade i de flesta fallen, än de som inte gör det. Om man nu får hårdra det hela.

14. Airman

Airman Präst

Ja visst, om ägaren är noga med Box o papper lär han ju inte vara mindre noga med uret, generellt. Undantag finns givetvis.

15. Mattias79

Mattias79 Stadsbo

Jag skulle inte köpa en nyare klocka utan alla tillbehör. Jag tycker också att det påfallande ofta saknas papper och box på nyare klockor, vilket jag tycker är konstigt. Vet att jag tog upp detta på TTT för ett par år sedan men fick inte gehör för mina tankar. Den allmänna uppfattningen då var att "många går in och köper t.ex en Rolex och tar inte ens med sig boxen hem."

Mårtenssons ur Brookfield