• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar kring inköp av äldre Daydate

Zose

Omega
2-Faktor
Går lite i funderingarna på att uppgradera kollektionen med en äldre Rolex Daydate.
Ser att många som säljer äldre daydates på forumet skriver "okänd servicehistorik" och vet att en klocka med flera komplikationer och just för att det är en Rolex kan innebära en stor utgift för reparation eller service om man gör ett sådant inköp. Har en kollega på jobbet som nyligen avyttrade sin Daydate till guldhandlaren istället för att lämna in den på en väldigt kostsam reparation där bla mekaniken som styr dagfunktionen höll på att falera. Tänkte passa på att fråga hur de som köpt Daydate resonerar eller om de bara "tutar" och kör så länge klockan funkar. Tacksam för feedback!
 

morrism

Audemars
Hur mycket sålde han den för? Kan nästan sticka ut näsan och påstå att alla daydates är värda att reparera istället för att avyttra den trasig.Köper du en begagnad daydate utan servicehistorik så ska du räkna in kostnaden för en service (drygt 5k) annars har du inte råd med den.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Google tror att en DD ligger på runt 35 g utan länk (bara gulddetaljerna), och länken strax under 70 g. Detta skulle i så fall ge ett guldvärde på strax söder om 7 lax, högt räknat. Får jag köpa en med renoveringsbehov för 7k så slår jag till!

Länken skulle med samma räkneexempel ersättas med 13k. Även här är jag spekulant!
 

Amme

Cartier
Jay Z säger det bäst
"(Ball so hard) Got a broken clock, Rolleys that don't tick tock
Audemars that's losing time, hidden behind all these big rocks(Ball so hard)"

För mig är det bonus om klockan håller tiden. Jag kollar ändå alltid tiden på min iPhone :dead:
Men ja prova alla funktioner innan du köper nåt så du inte betalar överpris
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Jag är själv ägare till 7 st DD:s och en del av dom har tyvärr haft okänd servicehistorik när jag förvärvat dom, själv försöker jag hålla serviceintervallerna så gott det går men visst finns där nog en del DD:ägare som bara tutar och kör.
Tumma inte på servicen, det betalar sig i längden, lycka till! Zose
2015-01-20 21 46 14.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Google tror att en DD ligger på runt 35 g utan länk (bara gulddetaljerna), och länken strax under 70 g. Detta skulle i så fall ge ett guldvärde på strax söder om 7 lax, högt räknat. Får jag köpa en med renoveringsbehov för 7k så slår jag till!

Länken skulle med samma räkneexempel ersättas med 13k. Även här är jag spekulant!


Länkarna brukar ligga på runt 30 lök. Eller iaf minst 30 lök.
 

Lalas

Cartier
Tycker det känns som Rolex servicekostnader är ganska rimliga jämfört med vissa andra märken.

Köper man en klocka från 60-talet får man nog räkna med att man kan få betala en del i service.

Jag var spekulant på en äldre Day Date förut, tycker dom äldre är grymt snygga! men drog mig ur lite pga av att jag just tyckte den var lite FÖR gammal. Får bli att spara till en quick-set från 1980-tal...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag köpte en äldre DD. Närmare sagt en från 1968 med okänd service historik.
Dag funktionen fallerade efter 3 dagar för mig och det var bara att skicka in på reperation.
Efter lite om och men där den fallerade igen efter rep så den fick åka in på garanti service så är jag nu nöjd med en mycket fin fungerande 1803.

Jag räknade inte in service när jag köpte min men jag var inte pank efter att jag köpte den så det var inga problem.
Kändes jätte surt för stunden när man spenderat en jävla massa pengar på en klocka som gick sönder efter 3 dagar. Men nu i efterhand så ångrar jag inte det alls.
I samband med servicen så bytte jag ut spring bars till original guld (satt stål p vid köp) och dagskivan byttes från horribel tyska till svenska. Nu är klockan precis som jag vill ha den, den är min!

Räkna in 5300:- service när du köper din.

Här får du bild på min med
2015-01-17 18.06.29.jpg
 

Apansson

Torpare
Service på min 18038 skulle kosta 6800kr, då var det även två hjul och två bryggor som inkluderades i detta kostnadsförslag. Så dyrt är det inte, och den ska in snart så fort annan klocka sålts. :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Går lite i funderingarna på att uppgradera kollektionen med en äldre Rolex Daydate.
Ser att många som säljer äldre daydates på forumet skriver "okänd servicehistorik" och vet att en klocka med flera komplikationer och just för att det är en Rolex kan innebära en stor utgift för reparation eller service om man gör ett sådant inköp. Har en kollega på jobbet som nyligen avyttrade sin Daydate till guldhandlaren istället för att lämna in den på en väldigt kostsam reparation där bla mekaniken som styr dagfunktionen höll på att falera. Tänkte passa på att fråga hur de som köpt Daydate resonerar eller om de bara "tutar" och kör så länge klockan funkar. Tacksam för feedback!
Har inne min DD på service nu. Kommer landa på omkring 7.5k enligt offert.
Inget större fel på den än att den gick lite för fort. Men ändå gött att veta att klockan är tät och mår bra

Räkna alltid med service av klockan ifall servicehistoriken är okänd
 
Service är som sagt ingen stor utgift i det stora hela när det gäller Rolex, typ runt 5k, men det är om något är trasigt det kan bli dyrt...
 
  • Like
Reactions: SFS
Topp