• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar kring royal oak.

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Har bestämt mig för att byta min ROO Safari mot en royal oak.
Främst har jag tittat på en 26300. är det några modeller man bör ha koll på?
Vad hade ni valt?

APSAFARI-8thumb.jpg
26300.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänk på tjockleken och gå och testa i butik. Vill man sedan skoja till det finns det många udda varianter begagnade. Känslan av en tunn RO är svårslagen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här kommer två bilder jag hittade i mobilen, använder den knappt numera. Det är klart en tunn ro är ball. Dock har jag ganska stora handleder så blir den blir ev. för nätt.

Ingen som har ro 26300?


bild6.JPG

bild7.JPG

Ett tunt ur bär inte mindre än ett tjockt, snarare tvärt om. Vad man sedan föredrar är en helt annan sak. Testa Jumbon, den är läcker.
 

Apansson

Torpare
Skippa kronograftjafset. Gå på någon klassisk RO med mörk tavla utan krusiduller. Sen storlek får du nog försöka prova dig fram vad du tycker sitter bäst! Själv gillar jag 39mm bäst.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Här kommer två bilder jag hittade i mobilen, använder den knappt numera. Det är klart en tunn ro är ball. Dock har jag ganska stora handleder så blir den blir ev. för nätt.

Ingen som har ro 26300?


bild6.JPG

bild7.JPG
Jag vet att Genta har både en ROC och en ROO, fråga honom!
Jag bär själv en Jumbo, en äldre. Jag har 18cm handled och det känns nästan som minimum för denna 39mm:are.
image.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
26300 är jäkligt fin, men en klassisk RO är ju inte en kronograf.

14790 (36-37mm) är större än man tror, man brukar säga att man får lägga på 2mm för upplevd storlek. Med andra ord bärs den som en 38-39mm klocka pga boettform och integrerad länk. Skulle säga att den nästan bärs som en daytona. Fördelen för denna ref är att den är tunnare än både 15300 och 26300

Denna 14790 från 2002 landade hos mig igår - och ska få åka på polering inom snar framtid

image.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
26300 är jäkligt fin, men en klassisk RO är ju inte en kronograf.

14790 (36-37mm) är större än man tror, man brukar säga att man får lägga på 2mm för upplevd storlek. Med andra ord bärs den som en 38-39mm klocka pga boettform och integrerad länk. Skulle säga att den nästan bärs som en daytona. Fördelen för denna ref är att den är tunnare än både 15300 och 26300

Denna 14790 från 2002 landade hos mig igår - och ska få åka på polering inom snar framtid

image.jpg

Kan bara hålla med. Sitter som en smäck och då har jag inte så värst tunna handleder, ca 17-17,5cm.

image.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
26300 är jäkligt fin, men en klassisk RO är ju inte en kronograf.

14790 (36-37mm) är större än man tror, man brukar säga att man får lägga på 2mm för upplevd storlek. Med andra ord bärs den som en 38-39mm klocka pga boettform och integrerad länk. Skulle säga att den nästan bärs som en daytona. Fördelen för denna ref är att den är tunnare än både 15300 och 26300

Denna 14790 från 2002 landade hos mig igår - och ska få åka på polering inom snar framtid

image.jpg
Äntligen alltså?! Stort grattis! Var har du hittat den?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
26300 är jäkligt fin, men en klassisk RO är ju inte en kronograf.

14790 (36-37mm) är större än man tror, man brukar säga att man får lägga på 2mm för upplevd storlek. Med andra ord bärs den som en 38-39mm klocka pga boettform och integrerad länk. Skulle säga att den nästan bärs som en daytona. Fördelen för denna ref är att den är tunnare än både 15300 och 26300

Denna 14790 från 2002 landade hos mig igår - och ska få åka på polering inom snar framtid

image.jpg

Mycket bra handlat! Blå tavla är fantastiskt. Grattis!

Den där är jag mycket avundsjuk på.

Från värmlandsskogarna antar jag?
 

Amme

Cartier
Jag har både ROO och ROC. Personligen gillar jag kronograf men om det är nån modell av RO jag skulle rekommendera är 15300. Modern och klassisk samtidigt. Dressad men funkar jätte bra till piké. Bra storlek att kunna bära hela dagar utan att få ont. Diskret och bling samtidigt (om det nu går)

Men som vanligt ska du prova dig fram till DIN favorit ;)
 

Genta

Cartier
Har både en ROO och en ROC. Offshoren är min helgklocka. ROC tycker jag funkar i alla lägen, känns både dressad och sportig. Kronografunktionen, förutom att fungera som just kronograf, bidrar i mitt tycke till mer liv och vackra detaljer på urtavlan och ögongodis med alla polerade och borstade extraytor kring och på kronografknapparna. Frederic Piguet-urverket är ett av de tunnare och har en fantastisk känsla när man smeker igång kronografen - JLC-verket med Dubois-Depraz modul i min ROO känns som en traktor i jämförelse.

Tycker också att ROC har en känsla av närvaro på handleden, även om den inte är speciellt tjock så känns tyngden. En 15300 ger lite samma intryck, tråkigare urtavla, men kompenserar med att visa upp urverket. Vill du få en helt annan känsla, mer som en PP Nautilus, så är det 15202 du ska satsa på - tunn och elegant, nära originalet och intressant tunt automaturverk.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Har både en ROO och en ROC. Offshoren är min helgklocka. ROC tycker jag funkar i alla lägen, känns både dressad och sportig. Kronografunktionen, förutom att fungera som just kronograf, bidrar i mitt tycke till mer liv och vackra detaljer på urtavlan och ögongodis med alla polerade och borstade extraytor kring och på kronografknapparna. Frederic Piguet-urverket är ett av de tunnare och har en fantastisk känsla när man smeker igång kronografen - JLC-verket med Dubois-Depraz modul i min ROO känns som en traktor i jämförelse.

Tycker också att ROC har en känsla av närvaro på handleden, även om den inte är speciellt tjock så känns tyngden. En 15300 ger lite samma intryck, tråkigare urtavla, men kompenserar med att visa upp urverket. Vill du få en helt annan känsla, mer som en PP Nautilus, så är det 15202 du ska satsa på - tunn och elegant, nära originalet och intressant tunt automaturverk.
Dra gärna upp lite bilder på dina ROO och ROC samt om du har fler AP. Vore mycket uppskattat!
 
Topp