• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar om Jaeger Lecoultre Geophysics

Espresso

Cartier
Hej klockvänner,

Jag skulle behöva lite hjälp av er med mer teknisk kunskap än jag själv har. Läste idag på Hodinkee att JLC släpper lite nya modeller av sin serie geophysics. Jag blir rätt omgående kär i deras universal time i stål.

När man läser artikeln så förstår jag det som att det är en mekanisk klocka med väldigt exakt urverk men med avsaknade av en svepande sekundvisare utan istället en teknikbyggd på att klocka ska ticka likt en quartz.

Någon som kan ge lite mer input till om det är en väldigt komplicerad teknik att skapa i mekaniska urverk, om det är eftertraktat i entusiastkretsar eller andra tankar kring varför man ska bli exalterad. Slänger in en bild tillsammans med länken.
60b991b0ea1c058b70b7f7a1700b9817.jpg


https://www.hodinkee.com/articles/the-jaeger-lecoultre-geophysic-true-second
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Stor like på alla fyra. Har varit skeptisk till geophysique pga svärdvisarna men nu är det löst.
 

MånsT

Rolex
Brukar även kallas "dead beat seconds", eller då "true seconds" om man frågar JLC. Läste om just denna klocka och JLC menade att komplikationen är för att exaktare avläsa en mätt en sekund. Med flytande visare blir det inte lika exakt som ett tick per sekund.

Min åsikt är att det är en komplikation för hardcore nördar. Svensson ser en quartzklocka medan de väl pålästa ser något i form av det jag beskrev ovan. Personligen föredrar jag svepande sekund, iallafall på JLC:s Geophysic.
 

Espresso

Cartier
Brukar även kallas "dead beat seconds", eller då "true seconds" om man frågar JLC. Läste om just denna klocka och JLC menade att komplikationen är för att exaktare avläsa en mätt en sekund. Med flytande visare blir det inte lika exakt som ett tick per sekund.

Min åsikt är att det är en komplikation för hardcore nördar. Svensson ser en quartzklocka medan de väl pålästa ser något i form av det jag beskrev ovan. Personligen föredrar jag svepande sekund, iallafall på JLC:s Geophysic.
Ja det var lite så jag förstod det också. Det jag däremot inte lyckades utläsa var om det var en mer avancerad meknaik att få en visare att "ticka" än att ha flytande visare. Jag kan själv inte bestämma mig för om jag är mot eller för, men klockan gör mig knäsvag oavsett :)
 

MånsT

Rolex
Ja det var lite så jag förstod det också. Det jag däremot inte lyckades utläsa var om det var en mer avancerad meknaik att få en visare att "ticka" än att ha flytande visare. Jag kan själv inte bestämma mig för om jag är mot eller för, men klockan gör mig knäsvag oavsett :)
Enligt Hodinkees artiklar/videoklipp handlar det om cirka 60 extra delar för att skapa tickande istället för svepet. Jag är ingen expert men det är nog klurigare än det verkar.:)
 

Oew

Rolex
Fp Journe använder det i vissa klockor och det är som skrivet ovan för att få mer exakt tidsavläsning. Här är hans tourbillon souverain med Remontoir d’Egalité och Seconde Morte (Dead-beat seconds) alla funktioner för att få mer precis tidsvisning
fp-journe-tourbillon_souverain_face_platine_cuir_31.jpg
 
Riktigt fina klockor! Jag gillar tanken att den ser simpel ut, men i själva verket är det ett mekaniskt underverk på insidan. På samma sätt skiöulle jag vilja ha tex en tourbillion. Att den inte syns på tavelsidan, utan bara från den glasade baksidan! Men det kanske bara är jag :D

Det är svårare att göra. Tänk dig en en klocka 28'800 bph, det är 8 tick per sek. Det är altså 8 halvsvängningar som balansen gör per sek. För varje halvsvängning tickar sekundvisaren en 8del sekund, det är detta som gör att det ser ut som sekundvisaren sveper. Nu ska vi få klockan att hoppa över alla dessa tick och bli ett enda "stort" tick, och då blir det genast mer komplicerat! Från att balansen reglerar sekundvisaren i en vanlig mekanisk klocka, svepande sekund, till att spara(?) energin till ett enda tick per sek. Jag kan dock i dagsläget inte gå in mer på hur man får till dead beat seconds

Arnold & Son har några klockor med dead beat. Bl.a denna:
image.jpg
 

MånsT

Rolex
Riktigt fina klockor! Jag gillar tanken att den ser simpel ut, men i själva verket är det ett mekaniskt underverk på insidan. På samma sätt skiöulle jag vilja ha tex en tourbillion. Att den inte syns på tavelsidan, utan bara från den glasade baksidan! Men det kanske bara är jag :D

Det är svårare att göra. Tänk dig en en klocka 28'800 bph, det är 8 tick per sek. Det är altså 8 halvsvängningar som balansen gör per sek. För varje halvsvängning tickar sekundvisaren en 8del sekund, det är detta som gör att det ser ut som sekundvisaren sveper. Nu ska vi få klockan att hoppa över alla dessa tick och bli ett enda "stort" tick, och då blir det genast mer komplicerat! Från att balansen reglerar sekundvisaren i en vanlig mekanisk klocka, svepande sekund, till att spara(?) energin till ett enda tick per sek. Jag kan dock i dagsläget inte gå in mer på hur man får till dead beat seconds

Arnold & Son har några klockor med dead beat. Bl.a denna:
image.jpg
Din bifogade fil på A&S:s dead beat är riktigt fet, gillar ankaret vid som klickar med sekunderna. Och nä, du är inte ensam om att gilla tanken på en dold tourbillon! ;)
 

Espresso

Cartier
Riktigt fina klockor! Jag gillar tanken att den ser simpel ut, men i själva verket är det ett mekaniskt underverk på insidan. På samma sätt skiöulle jag vilja ha tex en tourbillion. Att den inte syns på tavelsidan, utan bara från den glasade baksidan! Men det kanske bara är jag :D

Det är svårare att göra. Tänk dig en en klocka 28'800 bph, det är 8 tick per sek. Det är altså 8 halvsvängningar som balansen gör per sek. För varje halvsvängning tickar sekundvisaren en 8del sekund, det är detta som gör att det ser ut som sekundvisaren sveper. Nu ska vi få klockan att hoppa över alla dessa tick och bli ett enda "stort" tick, och då blir det genast mer komplicerat! Från att balansen reglerar sekundvisaren i en vanlig mekanisk klocka, svepande sekund, till att spara(?) energin till ett enda tick per sek. Jag kan dock i dagsläget inte gå in mer på hur man får till dead beat seconds

Arnold & Son har några klockor med dead beat. Bl.a denna:
image.jpg
Mycket bra förklaring för någon som inte är så insatt, jag köper full tut resonemanget att det är svårare att bromsa ned en sekund som vill göra 8 mindre slag till att endast göra ett större.

Hmm...just nu har jag ju inte fått något annat än riktigt spännande argument för att köpa en .
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
True seconds är både coolt och lite tråkigt. Man kanske får precisionen men slippar tickandet (ljudet) ?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
True seconds är både coolt och lite tråkigt. Man kanske får precisionen men slippar tickandet (ljudet) ?
Utan att veta 100% så skulle jag väl säga att tickandet kommer fortfarande att finnas. Vill du få ner tickandet så skall du nog satsa på en klocka som tickar pyttelite, typ två gånger per sekund - en 1Hz-klocka a'la Antoine Slow Runner.

Antoine-Martin-Slow-Runner-2.jpg

Antoine-Martin-Slow-Runner-3.jpg


Edit: Länkar...
https://www.hodinkee.com/articles/i...r-with-a-huge-24mm-balance-that-beats-at-1-hz
http://www.ablogtowatch.com/antoine-martin-slow-runner-1-hertz-watch-hands/
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Utan att veta 100% så skulle jag väl säga att tickandet kommer fortfarande att finnas. Vill du få ner tickandet så skall du nog satsa på en klocka som tickar pyttelite, typ två gånger per sekund - en 1Hz-klocka a'la Antoine Slow Runner.

Antoine-Martin-Slow-Runner-2.jpg

Antoine-Martin-Slow-Runner-3.jpg


Edit: Länkar...
https://www.hodinkee.com/articles/i...r-with-a-huge-24mm-balance-that-beats-at-1-hz
http://www.ablogtowatch.com/antoine-martin-slow-runner-1-hertz-watch-hands/
Där ser man. Min OQ får man nästan lägga i ett annat rum när man ska sova :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag tycker dead beat seconds är lite coolt. Precis som sagts blir det lite av en hard-core komplikation. Lite som leicas digitalkamera utan display. Sen blec jag, liksom du, lite förtjust i den du länkade till. Hade gärna haft datum, dock.
 

par

Patek
2-Faktor
Hej klockvänner,

Jag skulle behöva lite hjälp av er med mer teknisk kunskap än jag själv har. Läste idag på Hodinkee att JLC släpper lite nya modeller av sin serie geophysics. Jag blir rätt omgående kär i deras universal time i stål.

När man läser artikeln så förstår jag det som att det är en mekanisk klocka med väldigt exakt urverk men med avsaknade av en svepande sekundvisare utan istället en teknikbyggd på att klocka ska ticka likt en quartz.

Någon som kan ge lite mer input till om det är en väldigt komplicerad teknik att skapa i mekaniska urverk, om det är eftertraktat i entusiastkretsar eller andra tankar kring varför man ska bli exalterad. Slänger in en bild tillsammans med länken.
60b991b0ea1c058b70b7f7a1700b9817.jpg


https://www.hodinkee.com/articles/the-jaeger-lecoultre-geophysic-true-second
Stålmodellen på bild är helt fantastisk. Skulle jag gärna äga
 

JesperO

Rolex
Härligt nörderi på hög nivå. Göra för att man kan!
Och så vackra till på köpet. Uj uj...
Några av anledningarna till att man är lite JLC fanboy...
 
Topp