• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar om klocksamling...

Har en vision om min blivande klocksamling... Tanken är att ha 3-5 absoluta favoriter ur olika kategorier. Dessa skall behållas och om flippsjukan drabbar mig får jag skaffa andra klockor utöver dessa för att byta och lattja med.

Jag börjar med kategorin dykare och för mig är den absolut grymmaste klockan i denna kategori Tudor Black Bay. Denna är beställd och jag inväntar den med spänning.

Efter Black Bay är nästa mål Seiko sarb017. För mig hamnar den i kategorin dress vilket kan diskuteras. Jag är dock sällan rejält uppdressad själv så den är tillräckligt dress för mig.
ybu6a4uz.jpg


ny3yza9e.jpg


Med dessa två är kommer jag att vara extemt nöjd men vill ha hjälp och inspiration med fortsättningen.
Vilken kategori bör jag ta sen?
Racing? Chronograf? Pilot? Vintage?
Vilka modeller skulle matcha Seikon och Tudorn? Bägge har ju vintagelook, ska man fortsätta på den linjen eller bryta av med nåt modernt?...
Så många funderingar... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kategorin kronograf. Med en röd dykare och en grön dressare vore väl en blå monaco det naturliga valet.
 
Nja... Jag gillar tanken på att ha klockor ur olika kategorier men jag gillar ju dykare bäst... Försöker dock snöa in på annat men det går trögt :)
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Varför binda sig till 3-5 absoluta favoriter? Se till att få in dessa "favoriter" med tiden, alla andra som kommer med blir en bonus som bidrar till en mer mångsidig samling.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Precis som vaniljglass skrev tycker jag också att du ska satsa på det du gillar. Visst, det kanske känns bra att ha en klocka ur varje kategori men kommer alla verkligen att få så mycket handledstid? Det tror inte jag.

Jag har själv samlat på många saker, så jag har inte brist på erfarenhet. Samlade på fotbollsskor när jag lirade. Hade 67 par som max i min storlek, ändå användes bara 2-3 par. Det var inte dussinskor, utan the real deal.
 
SARB017 har jag. Mycket trevlig.

På kronografsidan kan du ju prova den här.
Seagull 1963, 38 mm.
Min har jag haft i 14 dagar och gillar den skarpt.

Sedan är det aldrig fel att ha någon eller några vintageur.







De kostar dig inte mycket och är trevliga att byta med.
Jag använder ytterst sällan dykare då de flesta är för stora för min smak.
Detta Superkompressorhemmabygge tycker jag om. ETA 2824-2 och egentligen det enda 42 mm ur som används med regelbundenhet.

Sedan bör du ha en bordsklocka!

En väggklocka, eller 2.


Å en väckarklocka.

Vad jag menar med kavalkaden är att det är knepigt att sätta gränsen då man väl börjat.
Det är trevligt att samla ur!
 

Sond

Patek
Jag har alltid kör med tanken om att skaffa klockor i olika segment eller kategorier. Tycker det för mig är en av poängerna med klocksamlandet. Varje klocka ska fylla sin sin roll. Inte bara för att jag gillar den, utan även för att den just passar i en kategori. När jag tänker, fantiserar och planerar så utgår jag från vilken lucka som ska täckas. Det kan vara dress eller dykare eller som med mitt senaste köp, ett klassiskt ur.

Ett intresse för en klocka kan dock för mig komma från ytterligare ett håll. Och det handlar om att jag ser en klocka som jag tänker wow, den där vill jag ha. Men då inleds processen med att se vilken roll den skulle spela i samlingen. Fyller den ett hål? Kommer jag att verkligen använda den? Till slut kan jag konstatera antingen yes, den köper jag eller så kommer jag fram till att tyvärr, hur fin klockan än är så passar den inte in i min samling.

Sedan får jag ju erkänna att segmenten blir allt smalare med åren vart efter klockorna tickar in. Och det är väl tur... Annars hade jag nöjt med mig Reverso, Speedy och SMP som för mig står för tre klassiker och samtidigt täcker dress, superklassikt underskönt ur och dykare.

Men här tror jag också vi kan se olika typer av klockintresserade. Vissa är bärare och andra är samlare. Bärare får den viktigaste kicken av att just bära klockan. Då ska man gå på de klockor man faller för. Det är inte heller något problem att flippa den/dem. Samlare får största kicken i att just ha en samling. Den behöver dock inte vara stor. Och då blir kategorier/segment viktiga. Och lite större motstånd mot att flippa.

För egen del tillhör jag samlartypen. Känslan av att ha en liten samling skänker mig stor glädje. Sedan bidrar KS till att lyfta själva bärandet. Här kan man posta bilder och diskutera enskilda klockor. Själv har jag i mängder av år lurkat runt på olika internationella forum(och en period på gamla TTT) och aldrig postat en bild i dagens eller i fredagstrådar(kanske någon gång som jag glömt). Det var inget viktigt för mig att visa upp en enskild klocka på bild.

KS ändrade på det. Jag har funderat mycket på varför? Troligen för att det är ett så aktivt och roligt forum med sköna personer. Så idag har jag blivit både samlare och bärare..:)
 
Topp