• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar om nya Air-King!

Är ny ROLEX Air-King en flopp pga sin storlek på 40 mm?!

  • Svar JA! 36 mm hade varit bättre.

    Röster: 180 45.5%
  • HELL NO, 40 mm is da shit!

    Röster: 216 54.5%

  • Totala väljare
    396
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

natovintage

Rolex
2-Faktor
Min analys.
Air-Kingen är en för klassisk modell för att försvinna helt, men Rolex märker att de säljer inte så jävla mycket 34mm herrklockor. På detta har de en jävla massa 3or, 6or och 9or i massivt vitguld på lager efter att de byt de samma på Explorern. En idé kläcks, två flugor med en smäll och Air-kingen åter lanseras, nu som en lite sportigare variant av Explorern. Inget som står särskilt högt på min önskelista, men kul att den är tillbaka, om så endast till namnet.
Helt hemma!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Att milgauss och sd är lika höga ser jag orimligt.. Stämmer detta?
Var tvungen att googla. förekommer lite olika höjdmått så ta siffrorna nedan med en nypa salt:

submariner 14060: 12.3 mm
submariner 16610: 13 mm
Milgauss: 13.6 mm
seadweller 16600: 14.8 mm

Så nej, den är inte lika hög som seadwellern, men det är inte långt borta... :) Har inte lyckats hitta nån siffra på hur hög nya air king är, men enl Hodinkee så är den hur som helst 2mm tjockare än nya explorern.
 
Senast ändrad:

Anden

Cartier
2-Faktor
Den nya Air-Kingen är svinful och jag hoppas att den floppar brutalt så de stackare som köper den och faktiskt behåller kan casha in om 40 år.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Det är verkligen hemskt att den är gjord i 40mm. Glasringen som är slät blir i mitt tycke för bred på 40mm, och ser bara skum ut. Det blir för mycket yta på en slät glasring imo, brett och trist. I övrigt tycker jag att tavlan är Nice, sportig och annorlunda. Gillar det gröna. Men 40mm på airking.... Nix. Hade den vart 36mm (eller på sin höjd 37) hade jag nog köpt en.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
40mm är helt ok för Airking.
Kan inte säga att jag direkt gjorde vågen när jag sett den på bild, men kanske är den bättre IRL.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Den är vass, gillar mer och mer. Fast måste se tavlan IRL för att kunna avgöra. Sen tror jag inte storleken är något problem alls, sitter säkert som en Millgauss
 

cab

Audemars
2-Faktor
Storleken är väl minsta problemet, har svårt att se att jag skulle vilja ha den där modellen framöver..
 
Hmm, tycker att den är lite fulsnygg. Gillade den inte alls efter att den presenterats men den har vuxit på mig. Hade dock hellre sett den i 36mm. Ska bli intressant att klämma på den i verkligheten.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Rolex har försökt skoja till det lite... Någon form av blandning av expolorer och milgauss, med twist i form av lite kul färg och annorlunda "indexering". Tror inte den kommer var jättepoppis, dock inte så mycket pga storleken, men man vet ju aldrig. Har en lite för sportig look för att passa i 36-38 IMHO.

Att skoja till det, har väl inte direkt varit Rolex vinnande koncept. Hade det stått Tudor så hade den för modligen blivit hyllad.

Denna kommer därför förmodligen bli ett samlarobjekt i framtiden :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Om nu detta blir en flopp och de lägger ned modellen efter ett år.
DÅ kommer det bli tokrusning! :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag gillar urtavlan på den, men jag gillar inte den tjocka boetten eller den breda ringen.

Enligt mig skulle de lätt kunna skala några millimeter på klockan bara genom att smalna ner ringen/boetten lite och den skulle vara en snygg typ-b klocka.

Alternativt skulle de göra urtavlan lite större vilket även detta skulle göra den snyggare (mindre material vid sidan av urtavlan) och den skulle då funka som 40 mm enligt mig, klockans stora problem är inte storleken utan balansen mellan taveldiameter och boettbredd. Dock hade jag tyckt att 34-39 mm spannet hade varit optimalt (ja jag vet att de rör sig om 1 mm i toppen av mitt spann :p ).
 

isbjörn

Panerai
Nää.... Tavlan är för plottrig, med text, färger och olika siffror både här och där. Och klockan ser klumpig ut. Ser billig ut - och lite barnslig faktiskt.
 
Jag gillar att Air Kingen har lite färg på tavlan, men liksom du är jag skeptisk till storleken. Hade gärna sett den som 38 mm. Med detta sagt så har jag inte haft den kring handleden varför jag kanske blir tvungen att revidera denna kommentar i framtiden.
 

n1tro

Panerai
Nu vet jag inte vad ni tycker om detta, men..ponerat att det ær ett flygarur. Om det nu ska anses vara det. Alla andra flygarur från alla andra tillverkare ær væl ændå rætt stora? :D Eller vad sæger ni?
 
Rent estetiskt gillar jag verkligen den gröna loggan, det jag har mycket svårare för är sekundindex på tavlan. Storleken gör dock att den blir intressant för mig även om nya Explorern står lite högre upp på listan. :)
 

DrDre

Patek
Är boetten lika hög som milgauss? För milgauss är ju ett oväntat högt as... vill minnas att milgauss är lika hög som seadwellern (16600). Om så är fallet är höjden ett större problem än diametern för min del.

Enligt vad jag har förstått så är den närmast identisk med Milgauss (samma urverk och mått) förutom de synbara skillnaderna.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vill ogilla den men tycker att den är sjukt snygg. Ingen som kan lägga upp ett WS?

Behold, the hockeypuck!

image.jpeg
 
Topp