• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar om tankar

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Pang bom så har jag plötsligt fått ett jobbigt begär efter en tank. Vet inte vart det kom ifrån, då jag fram till dags dato inte ens funderat på en sån. Har letat efter en 1601 i guld från -72 (det var visst nån farbror som föddes då) en tid nu och kom på mig själv att söka efter Cartier Tank från -72 på C24 istället för 1601, hur det nu gick till. Nu fanns det inga för tillfället, men en vacker dag så.

Vad finns det mer för tank-modeller out there? 34-38 mm, mekanisk och prisvärd. Är fortfarande sugen på en 1601 så vill inte lägga allt för mycket dineros på en tank just nu. Helst <10k

Hjälp! :nailbiting:
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Kolla i Cartiertråden vetja! :)
Tror det kan bli svårt att hitta en under 10k i fint skick.
Jag var med på en passaround där vi provade en Tank solo XL. En fläng ny sådan kostar under 20k om jag inte missminner mig.
Var måttligt imponerad i början av veckan men kärleken växte och mot slutet var jag fast!
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Det fina i kråksången är att det inte behöver vara en Cartier. Inte just nu iaf. Kan börja med nåt enklare innan man går på dom tunga grejerna.
 

Camo00

Patek
Pang bom så har jag plötsligt fått ett jobbigt begär efter en tank. Vet inte vart det kom ifrån, då jag fram till dags dato inte ens funderat på en sån. Har letat efter en 1601 i guld från -72 (det var visst nån farbror som föddes då) en tid nu och kom på mig själv att söka efter Cartier Tank från -72 på C24 istället för 1601, hur det nu gick till. Nu fanns det inga för tillfället, men en vacker dag så.

Vad finns det mer för tank-modeller out there? 34-38 mm, mekanisk och prisvärd. Är fortfarande sugen på en 1601 så vill inte lägga allt för mycket dineros på en tank just nu. Helst <10k

Hjälp! :nailbiting:
Inte 34-38 mm bred väl?? :eek:
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Som salt i såret så satt den en kille med en Cartier Tank i guld på loungen Arlanda idag. Försökte ge honom en komplimang för klockan för att få se lite närmare på den. Det visade sig att han inte pratade varken svenska eller engelska vilket blev väldigt märkligt. Slutade med att jag pekade på hans klocka och gjorde tummen upp. Han
trodde att jag ville veta vad klockan var så han tog upp sin mobil och visade mig skärmen. Det var bara till att se tacksam ut och byta till en sittgrupp långt bort :meh: :bored:
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Som salt i såret så satt den en kille med en Cartier Tank i guld på loungen Arlanda idag. Försökte ge honom en komplimang för klockan för att få se lite närmare på den. Det visade sig att han inte pratade varken svenska eller engelska vilket blev väldigt märkligt. Slutade med att jag pekade på hans klocka och gjorde tummen upp. Han
trodde att jag ville veta vad klockan var så han tog upp sin mobil och visade mig skärmen. Det var bara till att se tacksam ut och byta till en sittgrupp långt bort :meh: :bored:
Sådant händer tyvärr väldigt ofta......KS-syndromet....
 

PerS

Omega
Om den inte behöver vara mekanisk; Seiko SUP880 eller SFP608 kanske?
seiko-silver-dial-gold-tone-ladies-watch-sfp608_2_1.jpg
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Bumpar denna istället för att starta en ny tråd. Jag letar efter något liknande i stål. Någon som kan tipsa? Max 10K.
 
Den är kanonskön att bära också (även om min får alldeles för lite handledstid. Boett och armband är av en kvalitet som väl överträffar priset.
 

Jax

Cartier
Är man beredd att gå lite högre i pris så har Oris flera modeller. Några är för stora för mig men andra är mer lagom, t ex B7460 om man kan tänka sig begagnat då de inte tillverkas längre.
FullSizeRender.jpg

Sen finns modeller som påminner mer om Cartier.
IMG_1641.JPG
 
Är man beredd att gå lite högre i pris så har Oris flera modeller. Några är för stora för mig men andra är mer lagom, t ex B7460 om man kan tänka sig begagnat då de inte tillverkas längre.
FullSizeRender.jpg

Sen finns modeller som påminner mer om Cartier.
IMG_1641.JPG

Snygga klockor men personligen föredrar jag läder till tank.
 

bebidos

Breitling
Hejsan,
Letar även jag för stunden efter en billigare variant av en tank. Jag lutar mest åt en Seiko SUP880 men är rädd att den kan bli lite för stor då jag gillar lite mindre klockor. Någon som har någon verklig referens vad gäller storleken på Seiko SUP880?

Lite sen på bollen kanske men i mitt letande så hittade jag några modeller från Orient om kanske skulle intressera de som letar efter något större tanks i både guld och stål, samt svart och vit urtavla:

UNEL002C
s-l501.jpg

UNEL003B
s-l503.jpg


UNEL004W
s-l500.jpg
 

Psykel

Patek
Hejsan,
Letar även jag för stunden efter en billigare variant av en tank. Jag lutar mest åt en Seiko SUP880 men är rädd att den kan bli lite för stor då jag gillar lite mindre klockor. Någon som har någon verklig referens vad gäller storleken på Seiko SUP880?

Lite sen på bollen kanske men i mitt letande så hittade jag några modeller från Orient om kanske skulle intressera de som letar efter något större tanks i både guld och stål, samt svart och vit urtavla:

UNEL002C
s-l501.jpg

UNEL003B
s-l503.jpg


UNEL004W
s-l500.jpg
Vilken prisklass och storlek är du ute efter? Klassiska Cartier Tank är 23mm bred och 31mm hög, för referens.
Här är min från 1980.
d809c077-d92e-48c4-b3c4-770d4933262c-jpeg.676254

688cabb8-a9f7-47aa-b636-413a224c73c3-jpeg.670192
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hejsan,
Letar även jag för stunden efter en billigare variant av en tank. Jag lutar mest åt en Seiko SUP880 men är rädd att den kan bli lite för stor då jag gillar lite mindre klockor. Någon som har någon verklig referens vad gäller storleken på Seiko SUP880?

Lite sen på bollen kanske men i mitt letande så hittade jag några modeller från Orient om kanske skulle intressera de som letar efter något större tanks i både guld och stål, samt svart och vit urtavla:

UNEL002C
s-l501.jpg

UNEL003B
s-l503.jpg


UNEL004W
s-l500.jpg
Hittade måtten här:
https://www.jomashop.com/seiko-watch-sup880.html
32x28,5x6,1mm.
Misstänker dock att inte bandhornen är med i de 32 millimetrarna.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Jag föll också för SFP608. Ett bra alternativ till en Cartier i liknande stil. Åt andra sidan bär jag för sällan en dress klocka. I så fall får SFP608 förbli min dresswatch så sätter jag pengarna på en klocka som jag använder ofta och har mer glädje av...

AAC07284-155A-459C-AF3F-F5907390E5E6.jpeg
 
Topp