• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar om Tissot?

RDFG

Cartier
Hej på er,

Har fått upp ögonen för Tissot på sistone och undrar kort sagt vad folk har för erfarenheter av märket? Gäller i synnerhet modellen PRC200 som borde kunna funka som brukskronograf tills min speedmasterbudget kommer ikapp.

Hur är kvaliten/finishen?
Hur står sig verken? Både de mekaniska och quartz?
Hur ser bang for buck ration ut i er mening?
Övriga tankar?

ha det!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Tankar om Tissot?

Märket har bra rykte, skulle jag säga, jämfört med andra i prisklassen. De mekaniska uren har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men det lär väl vara ETA-verk? Quartz har jag haft ett par stycken och skarpt gillat både design och finish.
När det gäller Bang for Buck beror det nog lite på hur mycket man tycker att märkets status är värt - det finns andra klockor med samma/likvärdiga verk och lika bra finish för mindre pengar...
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Mycket för pengarna. Bra finish och känsla. Helt ok gummi men ingen erfarenhet av länken. Lär mig aldrig vad ETA-verket heter men håller tiden bra och god gångreserv.

Hade aldrig klämt på någon innan denna men jag blev riktigt positivt överraskad.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk 21360271776.697138.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21360271776.697138.jpg
    81.9 KB · Visningar: 970

Tilo68

Breitling
Hej!

Just PRC 200 modellen har jag inte haft själv. men jag har ägt en hel del Tissoter Senaste köpte jag våren 2009 en PR50 Automatic mycket gedigen kvalitet använde den dagligen under 3 år och den gick aldrig mer fel än 35 sekunder i veckan Automatverket 2824-2 är ju ett verk vad jag förstår att både Omega och Rolex byggt klockor runt men då kronometer certifierade.
Likadant verk som för övrigt ligger i Davoza Thernos tror jag det stavas.

Allmänt brukar det vara mycket klocka för pengarna.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag har en svart PRC200 quarts på handleden as we speak. Jag kör den dock på ett bondnato från urtid. Länken ligger i boxen och är väl ärligt talat ingen höjdare om man jämför med Longines och omega.
Verket i quartzen är ett Eta g10 och jä det tickar som ett quarts gör. Gillar klockan skarpt och tycker klart att den är värd sina knappa 4k. Den är dock ganska hög när den sitter på handleden. Men jag tycker bara att det känns Nice. En bra beater till ett bra pris.
 
V

Viggen

Guest
Tissot är en bra klocka med lång historia. Själv sitter jag och drömmer om en av T-Touch modellerna. Jag har en gammal Tissot PR100 som jag köpte begagnad för ett par år sedan. Tyvärr hade ingen service gjorts på den, och jag gjorde ingen heller. Slutade med att klockan tog in vatten. Med detta vill jag säga att om man bara håller klockan i god trim så skall det inte vara några som helst problem, vare sig det är en Tissot eller en Rolex. :)
 

RDFG

Cartier
tackar för er input grabbar. Då står sig märket ungefär som jag uppfattat det med andra ord (tänker på jämförelsen med certina).
 

Ricrob

Patek
RDFG skrev:
tackar för er input grabbar. Då står sig märket ungefär som jag uppfattat det med andra ord (tänker på jämförelsen med certina).

men 2824-2 säger ni? i en kronograf?

Nej, 2824-2 är inte ett chronoverk, däremot julmusts favvo 7750 och ETA2894-2.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Tankar om Tissot?

RDFG skrev:
tackar för er input grabbar. Då står sig märket ungefär som jag uppfattat det med andra ord (tänker på jämförelsen med certina).
Min uppfattning är att Tissot och Certina är ungefär lilvärdiga, men att Certina är mer okänt. Man ser det i princip aldrig på amerikanska forum verkar det som...
 
C

China

Guest
Re: Sv: Tankar om Tissot?

Camo00 skrev:
RDFG skrev:
tackar för er input grabbar. Då står sig märket ungefär som jag uppfattat det med andra ord (tänker på jämförelsen med certina).
Min uppfattning är att Tissot och Certina är ungefär lilvärdiga, men att Certina är mer okänt. Man ser det i princip aldrig på amerikanska forum verkar det som...

Det beror nog på att Swatch Group satsar på Hamilton som budgetmärke i USA, jag tror faktiskt att man aldrig haft någon distributör för Certina. Jag delar din uppfattning, Certina och Tissot är ungefär likvärdiga, lägger man till Hamilton så blir trojkan komplett. :)
 

Tilo68

Breitling
jabla skrev:
ETA 2824-2 i en Rolex?? menar du Tudor?

Det är som du säger nuförtiden är alla Rolex med In House verk och då är de designade och producerade av Rolex.

Rolex daytona med modified Zenith El Primero. Since the advent of the 4131 all Rolex movements are in-house,

Var den sista utan Rolex In House Vad jag fått fram.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Gillar Tissot på det sättet att det är trevlig dinka för pengarna om man är ute efter en instegsklocka eller beater.
 

T.I

Breitling
Rber skrev:
Mycket för pengarna. Bra finish och känsla. Helt ok gummi men ingen erfarenhet av länken. Lär mig aldrig vad ETA-verket heter men håller tiden bra och god gångreserv.

Hade aldrig klämt på någon innan denna men jag blev riktigt positivt överraskad.
Är den här till salu?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
T.I skrev:
Rber skrev:
Mycket för pengarna. Bra finish och känsla. Helt ok gummi men ingen erfarenhet av länken. Lär mig aldrig vad ETA-verket heter men håller tiden bra och god gångreserv.

Hade aldrig klämt på någon innan denna men jag blev riktigt positivt överraskad.
Är den här till salu?

Allt är till salu! Har skickat PM till dig.
 
Topp