Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tankar om Tissot?

Diskussion i 'Diskussion' startad av RDFG, 7 februari 2013.

1. RDFG
    Trådstartare

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Hej på er,

Har fått upp ögonen för Tissot på sistone och undrar kort sagt vad folk har för erfarenheter av märket? Gäller i synnerhet modellen PRC200 som borde kunna funka som brukskronograf tills min speedmasterbudget kommer ikapp.

Hur är kvaliten/finishen?
    Hur står sig verken? Både de mekaniska och quartz?
    Hur ser bang for buck ration ut i er mening?
    Övriga tankar?

ha det!

2. morrism

morrism Friends of KS

Prisvärt märke, ganska gedigen historia, bra/vanligt instegsmärke.

3. Fifflio

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
  4. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Tankar om Tissot?

Märket har bra rykte, skulle jag säga, jämfört med andra i prisklassen. De mekaniska uren har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men det lär väl vara ETA-verk? Quartz har jag haft ett par stycken och skarpt gillat både design och finish.
    När det gäller Bang for Buck beror det nog lite på hur mycket man tycker att märkets status är värt - det finns andra klockor med samma/likvärdiga verk och lika bra finish för mindre pengar...

5. Rber

Rber Biskop

Mycket för pengarna. Bra finish och känsla. Helt ok gummi men ingen erfarenhet av länken. Lär mig aldrig vad ETA-verket heter men håller tiden bra och god gångreserv.

Hade aldrig klämt på någon innan denna men jag blev riktigt positivt överraskad.

Bifogade filer:

6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Jag tycker Tissot och Certina är jämförbara och prisvärda.

7. Tilo68

Tilo68 Torpare

Hej!

Just PRC 200 modellen har jag inte haft själv. men jag har ägt en hel del Tissoter Senaste köpte jag våren 2009 en PR50 Automatic mycket gedigen kvalitet använde den dagligen under 3 år och den gick aldrig mer fel än 35 sekunder i veckan Automatverket 2824-2 är ju ett verk vad jag förstår att både Omega och Rolex byggt klockor runt men då kronometer certifierade.
    Likadant verk som för övrigt ligger i Davoza Thernos tror jag det stavas.

Allmänt brukar det vara mycket klocka för pengarna.

8. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    ETA 2824-2 i en Rolex?? menar du Tudor?

9. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Jag har en svart PRC200 quarts på handleden as we speak. Jag kör den dock på ett bondnato från urtid. Länken ligger i boxen och är väl ärligt talat ingen höjdare om man jämför med Longines och omega.
    Verket i quartzen är ett Eta g10 och jä det tickar som ett quarts gör. Gillar klockan skarpt och tycker klart att den är värd sina knappa 4k. Den är dock ganska hög när den sitter på handleden. Men jag tycker bara att det känns Nice. En bra beater till ett bra pris.

10. Viggen

Viggen Guest

Tissot är en bra klocka med lång historia. Själv sitter jag och drömmer om en av T-Touch modellerna. Jag har en gammal Tissot PR100 som jag köpte begagnad för ett par år sedan. Tyvärr hade ingen service gjorts på den, och jag gjorde ingen heller. Slutade med att klockan tog in vatten. Med detta vill jag säga att om man bara håller klockan i god trim så skall det inte vara några som helst problem, vare sig det är en Tissot eller en Rolex. :)

11. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

@Rber: Den var riktigt läcker! :)

12. Rber

Rber Biskop

Tack Camo! Den blir lite mer spännande med camo;)

13. RDFG
    Trådstartare

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    tackar för er input grabbar. Då står sig märket ungefär som jag uppfattat det med andra ord (tänker på jämförelsen med certina).

14. emilarne

emilarne Borgare

Klickade hem en Tissot visodate härom dagen, och jag är riktigt nöjd för 4 lusingar.

15. Ricrob

Ricrob Friherre

Nej, 2824-2 är inte ett chronoverk, däremot julmusts favvo 7750 och ETA2894-2.

16. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Min uppfattning är att Tissot och Certina är ungefär lilvärdiga, men att Certina är mer okänt. Man ser det i princip aldrig på amerikanska forum verkar det som...

17. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Rent känslomässigt tar jag hellre en Tissot än en Certina. Varför vet jag inte :)

18. China

China Guest

Det beror nog på att Swatch Group satsar på Hamilton som budgetmärke i USA, jag tror faktiskt att man aldrig haft någon distributör för Certina. Jag delar din uppfattning, Certina och Tissot är ungefär likvärdiga, lägger man till Hamilton så blir trojkan komplett. :)

19. Tilo68

Tilo68 Torpare

Det är som du säger nuförtiden är alla Rolex med In House verk och då är de designade och producerade av Rolex.

Rolex daytona med modified Zenith El Primero. Since the advent of the 4131 all Rolex movements are in-house,

Var den sista utan Rolex In House Vad jag fått fram.

20. Tilo68

Tilo68 Torpare

Även 2824-2 finns i en del chrono utföranden.

21. Sa någon Camo.... :cool: den var riktigt schysst...

22. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Gillar Tissot på det sättet att det är trevlig dinka för pengarna om man är ute efter en instegsklocka eller beater.

23. emilarne

emilarne Borgare

+1

24. watchowner

watchowner Stadsbo

Från:
    Stockholm
    En Visodate är aldrig fel.

25. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

+1

26. Crowolf

Crowolf Guest

Rent känslomässigt......känner jag tvärtom.. Vet inte varför.

:D

27. Rber

Rber Biskop

Tror de flesta håller med om att när man köper en Visodate, så VET man att man får mycket för pengarna innan man ens har fått klämma på en.

28. T.I

T.I Torpare

Är den här till salu?

29. Rber

Rber Biskop

Allt är till salu! Har skickat PM till dig.

30. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jag tycker denna är snygg.
    Tissot Heritage Navigator 160th Anniversary

Mårtenssons ur Brookfield