• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankilicious

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sitter och njuter med min nyanlända guldtank från år 1930. Samtida med Jaegern med andra ord. Lite mer information finns längre ned i tråden.
GJtqojd.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för de vänliga orden! Det är den högra som är nyanländ och tyvärr vet jag inte mycket om den.

Vad jag förstått tillverkades dessa 1920-30ish och var en reaktion på de dystra tiderna wwI innebar. Detta ur var med andra ord en modepryl där man tog ut svängarna och inte endast tänkte på bruksvärdet. Mitt ur mäter 24 X 48 mm och böjer sig fint runt handleden. Detta är utan bandhorn så uret är mycket stort och överdrivet, och det ligger en charm i det även om jag förordar funktionalitet högt. Boetten är i solitt guld och endast märkt med serienummer, karattal, årtal och JL. Verket och tavlan var inte heller märkt vad jag kunde se så ursprunget är lite oklart. Jag har hittat ett liknande ur i sterling silver online men det kom från en annan tillverkare. Bandet hålls på plats i botten med två piggar som sitter under tavlan. Det som är mest udda är att tavlan med verket på hålls på plats av glaset. Glaset är lite mer böjt än vad tavlan är så den ligger endast emot på kortsidorna. Glaset ät tillverkat i glas. Taveldesignen kallas exploding eller exaggerated numbers som vi idag ser främst hos Franck Muller. Ur som dessa refereras ibland som Banana Watch pga formen. Nu återstår bara att hitta ett nytt band, rocka skulle fungera väl rent tidstypiskt med det har jag ju på alla andra ur. Kanske orm?

aoJoC2U.jpg


NEMajC9.jpg


vVW0uz3.jpg


R1WX9ev.jpg
 

Sond

Patek
Tack för de vänliga orden! Det är den högra som är nyanländ och tyvärr vet jag inte mycket om den.

Vad jag förstått tillverkades dessa 1920-30ish och var en reaktion på de dystra tiderna wwII innebar. Detta ur var med andra ord en modepryl där man tog ut svängarna och inte endast tänkte på bruksvärdet. Mitt ur mäter 24 X 48 mm och böjer sig fint runt handleden. Detta är utan bandhorn så uret är mycket stort och överdrivet, och det ligger en charm i det även om jag förordar funktionalitet högt. Boetten är i solitt guld och endast märkt med serienummer, karattal, årtal och JL. Verket och tavlan var inte heller märkt vad jag kunde se så ursprunget är lite oklart. Jag har hittat ett liknande ur i sterling silver online men det kom från en annan tillverkare. Bandet hålls på plats i botten med två piggar som sitter under tavlan. Det som är mest udda är att tavlan med verket på hålls på plats av glaset. Glaset är lite mer böjt än vad tavlan är så den ligger endast emot på kortsidorna. Glaset ät tillverkat i glas. Taveldesignen kallas exploding eller exaggerated numbers som vi idag ser främst hos Franck Muller. Ur som dessa refereras ibland som Banana Watch pga formen. Nu återstår bara att hitta ett nytt band, rocka skulle fungera väl rent tidstypiskt med det har jag ju på alla andra ur. Kanske orm?

Du skriver om dekadensen som var rådande under mallankrigstiden. Dvs efter ww1. Inte minst den tyska dekadensen är en tidsepok och plats där detta ur måste varit gjutet.

Orm känns helt okey. Men troligen har det burits på Croco eller liknande. Ett blankt sådant skulle jag satsa på.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du skriver om dekadensen som var rådande under mallankrigstiden. Dvs efter ww1. Inte minst den tyska dekadensen är en tidsepok och plats där detta ur måste varit gjutet.

Orm känns helt okey. Men troligen har det burits på Croco eller liknande. Ett blankt sådant skulle jag satsa på.

Helt rätt, blev ett "I" för mycket. Angående band får jag se vad jag hittar för gammalt band. Spelar inte så stor roll om det är ödla, krokodil, alligator, stingrocka eller orm bara det är tunt utan vikta kanter. Satt ett mycket gammalt svinläder på uret när jag fick det, men jag vill ha ett lite glassigare band.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
stort grattis Aurum! glädjs alltid över att du går din egen väg. lite frank Müller över tavlan. passar dig
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Denna tråd har jag också missat. Såg att du hade lagt upp en bild på ett ur på instagram som jag inte kände igen. Riktigt cool, älskar verkligen tavlan samt böjen på hela klockan. Kan man få för mycket av rocka? nä, sätt dig nu ner och börja tillverka ett :)
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Tack för berättelsen, skulle också testa något i ormväg, ser fram emot fler bilder sen när du bestämt dig.
 

raketa

Omega
Ball! Förvånar mig dock att den gamle räven är så stor. Hade för mig att man rullade med mindre klockor back in the day.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har för mig att någon påstått att dessa är ovanliga... Nummer tre nu införskaffad! Två här och en aningen mindre är hos min bror. Den senaste sitter på ett gammalt och välslitet svinband. Samma typ den andra också kom på, men det första bandet föll i bitar när jag tvättade det. Detta höll dock ihop! Senaste har ett Moerisverk och boetten är märkt JL precis som den första.

IMG_0250.JPG
IMG_0234.JPG
IMG_0220.JPG
IMG_0252.JPG
 
Senast ändrad:
Topp