• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tappa inte din klocka på krogen!

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
http://www.dagensjuridik.se/2014/02/jurist-som-forlorat-guld-rolex

Intressant är att Hovrätten tycks höja beviskravet för försäkringstagarna:

"Hovrätten finner sammantaget att X påstående att klockan har stulits eller att han har tappat den endast får svagt stöd av utredningen. Hans egna uppgifter om sina förehavanden under natten är vaga och stödbevisningen är av litet värde. Som tingsrätten anfört finns det i X berättelse visserligen utrymme för att han under natten förlorat sin klocka genom en plötslig och oförutsedd händelse, men det finns enligt hovrättens bedömning ett minst lika stort utrymme för att han, i sitt berusade tillstånd, inte har förlorat klockan genom en sådan händelse."
 

Apansson

Torpare
Trodde att det var det "oturstillägg" och "drulleförsäkring" betydde, att man i princip inte behövde ha speciellt mycket bevis...
 

TKVF

Panerai
Stackarn. Frågan är om det hade blivit samma beviskrav från försäkringsbolaget om klockan hade haft ett värde på 2400 :-
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Lider med honom, men han kanske hädanefter tar en funderare eller två innan han drar på sig en guldrolex och blir så pass på röken.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
I lagens ögon är man väl omdömeslös efter två glas? Tror inte man behöver vara pruttfull för att bli mosad av juristerna.
 
I mitt förra försäkringsavtal för min klocka stod det i villkoren att försäkringen inte gällde om försäkringstagaren var berusad vid förlust/stöld. Kan vara bra att tänka på innan man väljer klocka inför kvällen.
 
Han hade alltså fått ersättning om han Hade vart nykter och jävligt klantig och tappat den i taxin?
Men inte om man tagit ett glas öl och blivit bestulen? Dagens Sverige?:)
 

ErikGBG

Audemars
Om han.inte förlorat den genom plötslig och outförsägbar händelse, hur fan har han då tappat den på fyllan? Menar dom att han sålt den i baren eller?
Jurister.....

"Som tingsrätten anfört finns det i X berättelse visserligen utrymme för att han under natten förlorat sin klocka genom en plötslig och oförutsedd händelse, men det finns enligt hovrättens bedömning ett minst lika stort utrymme för att han, i sitt berusade tillstånd, inte har förlorat klockan genom en sådan händelse."
 

POO

Panerai
Han vet ju inte hur han förlorat den. Han kan ju ha gett bort den på fyllan eller lagt den i en låda där hemma.
 

jandan

Panerai
Man skall också betänka att alla vi som har försäkring är med och betalar om han får ersättning. Jag tycker nog att om man går ut och super sig så full, med sin Rolex på armen, att man inte kan redovisa exakt när man blivit av med den, bör man inte få ersättning från sin försäkring. Fast jag lider verkligen med honom.....
 

Khaleesi

Omega
Det lär ju inte hjälpt honom att han tappat den, anmält den och sen hittat den hemma.

Vilken fin bonus att han behövde betala rättegångskostnader, nu är han utan Rolex OCH 33 000 kr :(
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Det lär ju inte hjälpt honom att han tappat den, anmält den och sen hittat den hemma.

Vilken fin bonus att han behövde betala rättegångskostnader, nu är han utan Rolex OCH 33 000 kr :(

Har ju ingen aning om vad som är sant och inte i den här storyn men fy fan vilken ångest man själv hade haft...
 

ErikGBG

Audemars
Min vän blev av med sin telefon och 300 dollar i samma situation. Vi har ingen aning om när dom försvann, om dom tappades eller blev stulna. Fick full ersättning av trygg hansa.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Rolig läsning :). Rekvisiten för just "plötsligt och oförutsett" är rätt tuffa. "plötsligt" är för det första svårt att definiera när man inte vet exakt när det hänt, och "oförutsett" anser inte domstolarna att det är om man t ex är berusat. Med något logiskt resonemang menar man att då är chansen stor att en sådan händelse kunde förutses. Man får alltså vara lite klantig och full men bara fram till en viss gräns. Säger inte att det är bra, bara hur det tolkas. Att bli rånad anses dock vara både "plötsligt och oförutsett" så länge du inte går fram till en "raggarbil" och skriker "vad bor det för banditer här inne då?". Obs! inget ont om raggarbilar eller dess utövare. Bara ett exempel.
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
En plötslig och oförutsedd händelse. Det kan väl vara att hans kompis kanske sa "ska du med ut på EN öl?"

Sen plötsligt och oförutsett så blev det 13 öl, 2 wiskey, en GT, en long Island ice Tea, ett par glas champange, drog en lina och rökte en jolle sen, hoppsan! Tappa klocka!
Tänk på detta när ni väljer klocka inför GTG!!
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Tänk på detta när ni väljer klocka inför GTG!!

Nej. GTG är att betrakta som stilla samkväm i sammanhanget. Här förs tysta men initierade diskussioner om klockor, dess urverk och design. Jag har aldrig, under de år jag varit med på GTG, sett någon som har druckit alkohol eller ens höjt rösten. Ja, förutom Aquaracer2 då men han är ju "Shef Whip" och får göra vad han vill på GTGs.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Nej. GTG är att betrakta som stilla samkväm i sammanhanget. Här förs tysta men initierade diskussioner om klockor, dess urverk och design. Jag har aldrig, under de år jag varit med på GTG, sett någon som har druckit alkohol eller ens höjt rösten. Ja, förutom Aquaracer2 då men han är ju "Shef Whip" och får göra vad han vill på GTGs.

D vet du...
 

mace

Cartier
2-Faktor
Missade ni delen där det stod att den förlustanmälts en gång tidigare, för att sen dyka upp hemma? Det gjorde nog inte försäkringsbolaget eller hovrätten.

Hur som är det lite trist att om man är ärlig (om än något vag) med vad som hände så blir det nobben. Om man drar en rövare, ja då täcks det av drulle.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Förutsatt att han inte försöker sig på försäkringsbedrägeri så är det ju rätt givet att det har skett genom en plötslig och oförutsedd händelse. Timmarna innan lär han ju knappast ha tänkt att "i kväll ska jag tappa min klocka lite sådär pö om pö.".
Tungt för honom!
 
Topp