• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tappa klockan i golvet - konsekvenser?

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jag tappade en nyköpt Omega AT i golvet. Tvärstannade. Krävdes en helservice för att Omega skulle kunna lämna ut ny garanti. Har sedan dess varit lite skeptisk till Omega. Kanske hade extrem otur men det kändes inte stabilt.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Tappade nyss mitt monster i stengolvet, går fortfarande klockrent! :)
image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det var ju i princip det som skedde med min SD, blev ju en skön reparation på den, då en skruv gått av och i sin tur skadat andra delar.
För att svara på ett 2 år gammalt (!) inlägg.

Var det inte någon i en annan tråd som slängde upp Rolex-"fakta" om att SDn ska tåla 5000 g och fortfarande fungera? (Motsvarar väl ungefär kraften att skjuta klockan med en kanon ner i asfalt)

EDIT:// dottern langade nyligen tjejens klocka (Orient three star) i kaklet 3 gånger första två gångerna var OK med enda biverkningen att klockan snabbade sig 15 s per timme i ungefär ett dygn för att sedan återgå till vettigare tidsavvikelse. Tredje gången lossnade ramen runt dag-/datumvisningen
 

F32

Panerai
2-Faktor
Tog av min SKX på badhuset för att jag tyckte att vatten och dykarklockor inte går ihop. Tappade den i klinkergolvet när jag skulle gå därifrån. Nu fortar den sig rejält. Verkar vara en hyffsad vanlig konsekvens. Såg nån tillbaka i tråden vars klocka återgick till normal gång senare. Fler som upplevt det?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tog av min SKX på badhuset för att jag tyckte att vatten och dykarklockor inte går ihop. Tappade den i klinkergolvet när jag skulle gå därifrån. Nu fortar den sig rejält. Verkar vara en hyffsad vanlig konsekvens. Såg nån tillbaka i tråden vars klocka återgick till normal gång senare. Fler som upplevt det?
Tappade min SKX i parketter för typ ett år sedan, den började forta sig rejält. Lämnade in till urmakare (ABC) som fixade det lätt utan att vilja ha betalt. Balansfjädern hade liksom knyckt sig lite.
 
  • Like
Reactions: F32

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tappade en nyköpt Omega AT i golvet. Tvärstannade. Krävdes en helservice för att Omega skulle kunna lämna ut ny garanti. Har sedan dess varit lite skeptisk till Omega. Kanske hade extrem otur men det kändes inte stabilt.
Kiselspiral!
För att svara på ett 2 år gammalt (!) inlägg.

Var det inte någon i en annan tråd som slängde upp Rolex-"fakta" om att SDn ska tåla 5000 g och fortfarande fungera? (Motsvarar väl ungefär kraften att skjuta klockan med en kanon ner i asfalt)

EDIT:// dottern langade nyligen tjejens klocka (Orient three star) i kaklet 3 gånger första två gångerna var OK med enda biverkningen att klockan snabbade sig 15 s per timme i ungefär ett dygn för att sedan återgå till vettigare tidsavvikelse. Tredje gången lossnade ramen runt dag-/datumvisningen
5000 g, really? Känns ytterst tveksamt.
Tog av min SKX på badhuset för att jag tyckte att vatten och dykarklockor inte går ihop. Tappade den i klinkergolvet när jag skulle gå därifrån. Nu fortar den sig rejält. Verkar vara en hyffsad vanlig konsekvens. Såg nån tillbaka i tråden vars klocka återgick till normal gång senare. Fler som upplevt det?
Fjädern har hoppat ur sitt läge.
 
  • Like
Reactions: F32

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag tappar mina klockor i golvet titt som tätt (jag kanske är klumpigare än normalpopulationen på KS?), har aldrig upplevt några problem.
 

oystercase

Cartier
För att svara på ett 2 år gammalt (!) inlägg.

Var det inte någon i en annan tråd som slängde upp Rolex-"fakta" om att SDn ska tåla 5000 g och fortfarande fungera? (Motsvarar väl ungefär kraften att skjuta klockan med en kanon ner i asfalt)

EDIT:// dottern langade nyligen tjejens klocka (Orient three star) i kaklet 3 gånger första två gångerna var OK med enda biverkningen att klockan snabbade sig 15 s per timme i ungefär ett dygn för att sedan återgå till vettigare tidsavvikelse. Tredje gången lossnade ramen runt dag-/datumvisningen
Jo, jag minns vi diskuterade det och jag räknade på vilka g krafter som uppstår om man tappar i stengolvet. Minns inte vad jag räknade fram men var det inte ett rejält hundratals G?
Nåväl poängen var kanske inte att rolex ska klara det men att de klarar det (oftast).
 

Molgan

Cartier
Om folk bara gav fanken i att ta av sig klockan i tid och otid :)

ps. Jag har halv-tappat en nyare Longines för några år sedan, lindrade impact med foten, repa på bandhorn men ingen påverkan på gången.
 
  • Like
Reactions: F32

hejdennis

Breitling
Hej! Halvvägs ut genom dörren, på g mot jobbet, så lyckades jag precis tappa min Omega Constellation Pie Pan i golvet. Den stannade på studs.

Misstänker att lösningen är att gå till närmsta urmakare och få den reparerad. Någon som har en uppfattning vad det kan kosta?

Klockan i sig är ju inte värd en förmögenhet men det var min första ”riktiga klocka” och har ett sentimentalt värde för mig. Vill gärna hålla den vid liv.

Stort tack för respons!
 

Zingo

Rolex
Hej! Halvvägs ut genom dörren, på g mot jobbet, så lyckades jag precis tappa min Omega Constellation Pie Pan i golvet. Den stannade på studs.

Misstänker att lösningen är att gå till närmsta urmakare och få den reparerad. Någon som har en uppfattning vad det kan kosta?

Klockan i sig är ju inte värd en förmögenhet men det var min första ”riktiga klocka” och har ett sentimentalt värde för mig. Vill gärna hålla den vid liv.

Stort tack för respons!
Har du drulle försäkring så torde den gå på den. Blev fullservice när jag tappade en i golvet. Blev billigare än en standard service.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej! Halvvägs ut genom dörren, på g mot jobbet, så lyckades jag precis tappa min Omega Constellation Pie Pan i golvet. Den stannade på studs.

Misstänker att lösningen är att gå till närmsta urmakare och få den reparerad. Någon som har en uppfattning vad det kan kosta?

Klockan i sig är ju inte värd en förmögenhet men det var min första ”riktiga klocka” och har ett sentimentalt värde för mig. Vill gärna hålla den vid liv.

Stort tack för respons!
Är väl helt omöjligt att svara på vad det kan kosta...

Typ min bil har stannat...vad kostar det att laga den...

Ta den till uris och hoppas på det bästa.

Lycka till !
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Inte tappat men slog i min första 214270 svinhårt i ett stålhandtag. Blev ett litet jack men tror klockan ruckades då den enligt nya ägaren nu går 0.0s/dygn :D

Ping @laketwig
 
Topp