• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tappad klocka, viktigt vem man lämnar det till?

zeke_varg

Omega
Hej,

Helt rudis på det här med klockor. Definitivt rudis på klockservice. Jag har tappat klockan och glaset pajade. Det såg ut att finnas mindre flisor i klockan men den gick när jag lämnade in den (borde ha stoppat den men var inte tillräkligt smart). Det är en Raymond Weil RW SPORT. Försäkringsbolaget har nämnt självrisk 1500kr och ev värdeminskning. Klockan är väl 8år gammal. Vet ej vad det innebär

Vad ska jag tänka på? Lämnade in den på ett ställe där de kränger den typen av klockor men det kanske inte innebär bästa alt? Step in på drottninggatan. Bör jag kolla med någon annan? Jag hade brottom den dagen och jag försökte ta tillbaka klockan men de sög in den och sa att det där löser vi. Jag ville kolla med försäkringsbolaget först innan jag vet förutsättningarna. När jag kom hem såg jag på lappen att det blir en kostnad på 200kr om jag inte godtar det hela. Aja, rockiemisstag. Frågan är om någon är bättre lämpad utifrån skills att laga eller i pris. Jag väntar fortfarande på pris för att byta glas och med lite oflyt även service.

Bör jag kolla med någon annan oavsett eller hur funkar det?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Om det är en automatklocka så behövs den servas, det generella rådet är service med 5 års intervall.
Spontant tycker jag att butikspersonalen borde ha upplyst dig muntligen om denna "200 kronors klausulkostnad" eller vad man nu kan kalla det.
 

zeke_varg

Omega
Ingen automat.
Jag antydde att jag ville ta tillbaka den och snubben drog klockan åt sig. Gav mig lappen. Inte helt ok så här i efterhand. Prinsipsak mer än pengarna. Någon annan ni rekommenderar att jag lämnar klockan till? ...och ev framtida klockor (sthlm)? Jag hade tänkt att jämföra butikers lagningspris (gammal arbetsskada).
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ingen automat.
Jag antydde att jag ville ta tillbaka den och snubben drog klockan åt sig. Gav mig lappen. Inte helt ok så här i efterhand. Prinsipsak mer än pengarna. Någon annan ni rekommenderar att jag lämnar klockan till? ...och ev framtida klockor (sthlm)? Jag hade tänkt att jämföra butikers lagningspris (gammal arbetsskada).
Ja personalens agerande var långt ifrån professionellt..
 

zeke_varg

Omega
Det kan givetvis varit en tillfällighet att det blev som det blev. Var på väg till ett dop 300m bort med 15 min tillgodo. Vill inte outa en handlare som dålig men känns mer som utstuderat än olycka. Tidigare 2 besök där för batteribyte och trycktest har dock varit riktigt bra. Återkommer här om det är "ris" efter nästa besök. Har trots allt en klocka där och har svag kunskap på området klockor..
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tyvärr kan jag inte ge dig råd om bra affärer i Sthlm, men det finns gott om folk här som kan hjälpa dig framåt.
Forumets sponsor, Rob Engström har fått idel lovord vet jag helt säkert ;)
 

zeke_varg

Omega
Nu har jag hämtat klockan idag. Riktigt sur och arg för att inget hände. Jag ringde och sedan mejlade men fick inget svar. Började fundera om de hade tappat bort klockan. Det var dock helt och hållet mitt fel. De hade mejlat men av nån jävla anledning hade de hamnat i nån e-postkatalog i inboxen från mamma som jag aldrig använt =)

Slutet gott allting gott kanske? Nej. Glaset är bytt. Trycktestad och klar. Fina fisken. Problemet noterades när jag var hemma. En liten vit prick på insidan av glaset. Något sådan kan väl aldrig vara ok? Även om jag nu noterat det först när jag är hemma eller (pricken till höger om"L"? Ser ut som skräp, ingen repa.
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    79.7 KB · Visningar: 48

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja om pricken förflyttar sig så är det ju helt klart ngt som smugit sig in. Konstigt att en urmakare inte lägger märke till sådant innan höna skruvar ihop allt.
 

egbert

Panerai
Himla trist. Hoppas det löser sig på något sätt.

Ursäkta OT.
När man scrollar genom tråden och ser era avatarer omvarannan får man känslan av en juniorversion av "Bullen". Typ "Kära Bullen. Mina kompisar retar mig för mina nya manschesterbyxor, vad ska jag göra?"
Återigen ber om ursäkt för OT!
 

zeke_varg

Omega
Är det att förvänta att man ska få en sån här miss åtgärdad? Förståeligt att det tar en hel del tid att göra om proceduren men... med svart tavla och vetskapen att det vita innanför glaset är riktigt drygt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är det att förvänta att man ska få en sån här miss åtgärdad? Förståeligt att det tar en hel del tid att göra om proceduren men... med svart tavla och vetskapen att det vita innanför glaset är riktigt drygt.
Att öppna klockan och ta ut urverket, blåsa bort skräpet, och stänga och trycktesta, är inget större jobb, och bör fixas utan större knyssel IMHO.
 

zeke_varg

Omega
Tjo.

Ska hämta klockan idag. Efter nån vecka till efter senaste besöket gled det runt en "liten" flisa på 6-8mm under glaset. Bara in o få fixat igen så...... :)

En lagning o byte av glas. Två vändor extra för att få bort smuts innanför. Gah.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Låter inte som ett höjdarställe, vad har du fått betala? Glas i urverket är för övrigt generellt inte bra, inte ens på en quartzare.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tjo.

Ska hämta klockan idag. Efter nån vecka till efter senaste besöket gled det runt en "liten" flisa på 6-8mm under glaset. Bara in o få fixat igen så...... :)

En lagning o byte av glas. Två vändor extra för att få bort smuts innanför. Gah.
Om du inte har rengjort klockan o firman bara byter glas så tänker jag att det kan gömma sig glasbitar i verket som kan skada eller dyka upp under glaset....
 

zeke_varg

Omega
Om du inte har rengjort klockan o firman bara byter glas så tänker jag att det kan gömma sig glasbitar i verket som kan skada eller dyka upp under glaset....

De fick jobbet att plocka bort det trasiga, rengöra, peta dit nytt och trycktesta o så. Priset fick jag efter att de kontrollera att inte urverk var påverkat.
 
Topp