Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tappar tid under natten - varför?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Scaramanga, 19 maj 2016.

1. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Hoppas på lite snabba och kloka synpunkter då jag inte har någon riktig urmakare i närheten att rådfråga.

Har en klocka, automat, som tappar tid främst nattetid när den ligger med tavlan upp bredvid sängen. Mätt från kl 14.00 igår till i morse kl 08.00 så tappade den ca 14 sekunder efter, mätt mot fröken ur. Nu kollade jag tidhållningen vid kl 12.00 och då handlar det om 15 sekunder efter. Det tappet är ju helt rimligt med tanke på att det är en gammal klocka med okänd servicehistorik.

Kan uppleva att den håller tid bättre om jag drar upp den manuellt. På armen så upplever jag att den tappar tid tämligen konsekvent och den ska ha bra amplitud så i det avseendet så är det ju OK.

Att den går bättre av att dras manuellt får mig att fundera på om det är automaten som kanske strular. Att den drar upp sig själv lite dåligt pga dålig smörjning el liknande?

Har inga förväntningar på att den ska gå som ett nytt ur utan jag vill försöka förstå varför den uppför sig som den gör.

@McGyver m fl. Några ideer?

2. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Den vilar lite bara...

Asplund, Erik1, holma20 och 3 andra gillar detta.
  3. osverigeo

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Serva den!

Senast ändrad: 19 maj 2016
  4. Kiddy

Kiddy Stadsbo

Från:
    Malmö
    Vad är det för en klocka?

5. Hugii

Hugii Biskop

[QUOTE="okänd servicehistorik.[/QUOTE]
    Vad ska man säga? :) förr eller senare måste den börja tappa tid :)

6. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ja den är iofs ganska gammal. Mina nyare klockor uppför sig annorlunda så det verkar ju mycket rimligt Gunvor :)

Några vettiga åsikter från annat håll?

Gummo gillar detta.
  7. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Rolex

Dööh, ja det fattar väl jag med men nu försöker jag förstå varför den tappar på natten men inte på dagen.

8. Hugii

Hugii Biskop

Dööh, ja det fattar väl jag med men nu försöker jag förstå varför den tappar på natten men inte på dagen.[/QUOTE]
    Låt den ligga på dagen också så lovar jag att den ska tappa på dagen också :) :p

9. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Låt den ligga på dagen också så lovar jag att den ska tappa på dagen också :) :p[/QUOTE]

Satan, du är smart mannen!

Förtydligar och förenklar frågan;

Varför tappar den tid när den ligger och vilar men går bra när den sitter på armen?

Du behöver inte svara @Hugii ;)

Hugii och Eurenius gillar detta.
  10. Kiddy

Kiddy Stadsbo

Från:
    Malmö
    Handlar det inte mer om att den tappar mer tid när den inte används?
    Kanske dags för en genomgång av urverket?

Scaramanga gillar detta.
  11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Temperaturskillnad, varmare på armen än sängbordet.

Scaramanga gillar detta.
  12. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Det kanske är en sån där magisk klocka med själ som några på Klocksnack dillar om...

Scaramanga gillar detta.
  13. holma20

holma20 Borgare

Haha +100

14. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

har du testat igenom alla 6 positioner på natten? den kanske går för fort i en del och för långsamt i andra, på dan när du går runt å vevar får du genomsnittet men på natten bara en, kanske den långsammaste är "face up" pga slitna balansaxeljuveler eller whatnot...

eller bara att den tappar stilen/tiden när fjädern inte är maxladdad som på dan?

de två teorierna skiljer du åt genom att låta den ligga face up på dan men dra upp den manuellt fullt en gång i timmen kanske? eller genom att testa olika pos på natten

Senast ändrad: 19 maj 2016
    Gummo gillar detta.
  15. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Du "laddar" ju klockan när du använder den på dagen, på natten ligger den still. Låter som en service är nära till hands

NiklasArvid och Gummo gillar detta.
  16. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Intressant!

Jo en service är nog inte alltför långt borta. Det lustiga är att den för nån månad sen uppmätte 280-290 i amplitud. Det talar lite emot akut servicebehov tänker jag.

Affe gillar detta.
  17. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Mätte du själv upp den?

När man mäter en klocka som just dragits upp max får man ofta ett bra värde oavsett servicebehov eller ej. Drar man upp klockan max och låter den ligga i några timmar visar sig ett mer rättvisande värde.

Scaramanga och NiklasArvid gillar detta.
  18. Spindel

Spindel Biskop

Fast amplituden spelar ingen roll om oljan i andra delar av urverket klibbar och ger mer motstånd när visarna rör sig.

Låter annars som att den tappar mer tid på natten för att den är i en annan position (tavla upp) jämfört med på armen (kl 9 eller kl 6 upp större delen av tiden). Samt att rörelserna kanske får de kärvande delarna att röra sig lite mer.

Scaramanga gillar detta.
  19. christian-h

christian-h Biskop

1575? Knalla iväg till urmakarn, allt annat bör anses som spekulation om verket har okänd servicehistorik.

20. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Japp 1575

Urmakare är det ont om där jag bor men jag har en på G. Baksidan med att bo i Norrland...

christian-h gillar detta.
  21. christian-h

christian-h Biskop

Once you go norrland you go quartz

Hubbe, Björklund, Bjoerlin76 och 3 andra gillar detta.
  22. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Hahahaha :)

23. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Det löser många problem, tyvärr inte flygförseningar.
    DSC_0901-01.jpeg

jabla gillar detta.
  24. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Som tidigare nämnts - troligen skit/brist på olja någonstans som märks mest face up. Testa att lägga den med tavlan nedåt en natt för att verifiera!

Mårtenssons ur Brookfield