• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tavlor till datejust 1601?

babanker

Panerai
Hej,

Har försökt leta mig till information gällande utbudet av tavlor till 1601. Av den information jag rullat förbi verkar utbudet vara rätt begränsat till denna ref, pga. att den inte har quick-set.

Så min fråga är, hur ser det egentligen ut? Finns det ens på kartan att t.ex. få tag i en Onyx-tavla, tillverkad av Rolex?

Tacksam för all info gällande 1601 och tavlor!

Må väl
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,

Har försökt leta mig till information gällande utbudet av tavlor till 1601. Av den information jag rullat förbi verkar utbudet vara rätt begränsat till denna ref, pga. att den inte har quick-set.

Så min fråga är, hur ser det egentligen ut? Finns det ens på kartan att t.ex. få tag i en Onyx-tavla, tillverkad av Rolex?

Tacksam för all info gällande 1601 och tavlor!

Må väl

Iom att 16XX har en pie-pan-tavla så finns det inte så mycket tavlor i udda material såsom trä, sten och mop. Så ja, utbudet är rätt begränsat.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det var väl en tysk sida som någon postade, där det fanns massvis med tavlor till olika modeller. Kan vara intressant att kika på.

Minns dock inte adressen.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Jag överväger att inhandla en sådan här 1601 som ett bra komplement i 36mm segmentet, tror dessutom den skulle göra sig bra ihop med mitt hadley roma cordura band i sandfärg.

blue vblue.jpg
 

babanker

Panerai
Tackar för svar! 1601 är enda DJ med pie-pan? Jag har inget objekt på G idag, har endast hittat ett fåtal "standard" tavlor. Försökt hitta en svart, utan resultat. Gärna med lite diamanter.

Må väl
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag överväger att inhandla en sådan här 1601 som ett bra komplement i 36mm segmentet, tror dessutom den skulle göra sig bra ihop med mitt hadley roma cordura band i sandfärg.

blue vblue.jpg

Kul modell, även om jag föredrar upphöjda index. Försäkra dig om att delarna är original. Säljaren har rykte om sig att sälja Franken klockor, ihopplock.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
jag anser att det finns en jävla massa olika tavlor till 1601 - iallfall i jämförelse med stålsportisarna som bara kommit i en åt gången.

väntar själv på en DJ med (i mitt tycke) rolig tavla. må vara silvrig och monokrom men det är de små detaljerna som skiljer dom åt :)
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Kul modell, även om jag föredrar upphöjda index. Försäkra dig om att delarna är original. Säljaren har rykte om sig att sälja Franken klockor, ihopplock.

OBS.OBS. Förtydligar igen, skulle aldrig handla där var bara ett googlesök för att visa berörd tavla. Jag köper från svenskt håll.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tackar för svar! 1601 är enda DJ med pie-pan? Jag har inget objekt på G idag, har endast hittat ett fåtal "standard" tavlor. Försökt hitta en svart, utan resultat. Gärna med lite diamanter.

Må väl

nej 1603 och 1600 har också pie-pan. vad som skiljer dom åt är bezeln. sen kan ju folk ha bytt under resans gång så kolla så att delarna stämmer. jag får ont i huvudet om en fluted bezel sitter på en 1603 osv...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
nej 1603 och 1600 har också pie-pan. vad som skiljer dom åt är bezeln. sen kan ju folk ha bytt under resans gång så kolla så att delarna stämmer. jag får ont i huvudet om en fluted bezel sitter på en 1603 osv...

Sen var ju Rolex ganska liberala på den tiden. Ståldatejusts som sålts med guldtavlor, till exempel.
Kan tänka mig att det var samma sak med glasringen.
 

fredtiger

Cartier
Ja. Men den där e en av mina favorit 1601 tavlor... den lyser fint i ljus också.. lägger med en bild när jag provade den som jag eventuellt ska köpa....
bild (22).JPG
Den där är riktigt fin, själv sugen på den konfigurationen. Egentligen aldrig varit sugen på DJ men den bara växer... får se var det slutar!
 
  • Like
Reactions: K-S

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tackar för den upplysningen, kollat flera klockor från honom. Tydligen ingen handlare du rekomenderar?

Har inga egna erfarenheter, men det var en forummedlem som köpte en billig DJ som visade sig var ihopplockad av olika reservdelar. Gick ej att få ett värderingsintyg på den i Sverige då den avvek från vad det borde ha varit för delar på den. Typ.
 
  • Like
Reactions: K-S

Galaxy

Rolex
Tänkte starta ny tråd, men bumpar denna istället. Finns det någon sida med alla originaltavlor som passar till en 16xx? Och har ni något tips på hemsidor som man kan lite på säljer originaltavlor?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tänkte starta ny tråd, men bumpar denna istället. Finns det någon sida med alla originaltavlor som passar till en 16xx? Och har ni något tips på hemsidor som man kan lite på säljer originaltavlor?
Har sett en sidan med tavlor tidigare när Feskarn (tror jag det var) skulle köpa tavla. Det säkraste är nog att ringa till Rob Engström och fråga vad han har.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tänkte starta ny tråd, men bumpar denna istället. Finns det någon sida med alla originaltavlor som passar till en 16xx? Och har ni något tips på hemsidor som man kan lite på säljer originaltavlor?


Har ingen sida men jag minns efter ett besök hos AD i somras att det finns:
- Vit, blå, svart, silver, guld, gråbrun-ish med streckindex
- Vit, blå, guld med romerska
- Och de lite dyrare: lapis, malachite och en brun som jag inte kommer på namnet på rak arm
 

Galaxy

Rolex
Har ingen sida men jag minns efter ett besök hos AD i somras att det finns:
- Vit, blå, svart, silver, guld, gråbrun-ish med streckindex
- Vit, blå, guld med romerska
- Och de lite dyrare: lapis, malachite och en brun som jag inte kommer på namnet på rak arm
Tack Mr.E! Har du någon aning om vad lapis/malachite kostade? Coolt på en keeper...
 
Topp