• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TAXI var god dröj...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag kanske är lite av en samlare när allt kommer omkring, jag vet bara att vissa saker man har köpt eller fått är kul att ha kvar. När jag tänker efter så har jag samlat på ganska så många saker genom åren, när jag var yngre så var det både, ölburkar, kapsyler, snusdosor, klistermärken. När jag blev lite äldre så blev det både puckar, bandybollar, innebandybollar, Tennisracketar, hockeyklubbor m.m. När jag blev myndig (18) så blev det nog kepsar, jeans, t-shirts, slipsar, kavajer, var även vid den har tidpunkten som mitt intresse för klockor tog en rejäl fart, så även klockor började jag samla på.

Hm...det mesta av det som jag samlade som ung finns inte kvar, mest pga av att man har flyttat runt lite genom åren, och för varje flytt så har man gjort sig av med saker som man aldrig kommer att ha användning av något mer, typ, hockeyklubbor, bandybollar, puckar, etc, snusdosorna, ölburkarna m.m lämnades bort för 100 år sedan känns det som Haha. Ni vet vad jag snackar om här, eller hur, man kan inte släpa med sig massor av skit varje gång man ska flytta.

Men, men....nu är det inte massor av gamla grejer som jag inte ens har kvar i min ägo, som jag tänkte ta upp här, NÄ, det är något mycket roligare, och dessa prylar kan man ju fortfarande använda om det skulle vara det, visserligen är dom omordäna sett med dagens ögon.

Men för bara 25 år sedan så var en av dessa prylar det absolut det ballaste du kunde äga, i alla fall nästan.

Det jag tänkte presentera här är faktiskt min lilla samling ut av mobiltelefoner, min första mobil köpte jag nog runt 1990, intresset har nog aldrig svalnat för dessa prylar. Kan nog bara gå tillbaka till ca: år 2000 , då läste jag och uppdaterade mig i det mesta som kom ut på marknaden, fanns en tidning som hette mobil, dom gjorde reportage om alla mobiler som kom ut på marknaden, så den köpte man och malde igenom om och om igen. " Haha...kommer ihåg att alla polare, och andra bekata hörde av sig till mig för att höra sig för vilken mobil man skulle köpa osv. Hehe..JA det var tider det :D! "

Tidningen Mobil.

BBC6A17C-F505-44EA-AAE5-EB4CAE127019.jpeg

Skall vi börja då!

Den första mobiltelefonen jag skall presentera är såklart, en Ericsson Hot Line 450. Den kom nog ut några år tidigare innan jag köpte den, men jag köpte på mig denna lilla ikon, 1990, så särskilt liten var den väl inte. För den vägde väl ca: 4-5 kilo, ja fy fan, vilken KING man trodde man var när man släpade på denna. Var ungefär lika coolt som det var att gå omkring med en BERGSPRÄNGARE ni som kommer ihåg den trenden.

HOT LINE 450, gick på NMT nätet, kommer ihåg att det kostade skjortan att ringa.
1.JPG


Annons för Ericsson Hot Line 450. Men det var så man bar den, fast jag hade ett par skitfula SPEEDOOS istället för kavaj, MoaHahaha :nailbiting::snaphappy::cigar:.

1302211976.jpg


En BERGSPRÄNGARE, inte min som är på bild. Dock så hade jag en sådan, men den blev stulen när vi var på en fotbollsturnering i Norge.

Sharp-GF-9696H_3.jpg

mahoney.jpg


Efter några år med den klumpen, så införskaffades en liten variant av mobil, iaf när det begav sig på den tiden. För 1992 så införskaffades denna Ericsson NH 99, även denna gick på NMT, nätet.

GH99.
2.JPG


Tiden, gick och mobilerna började så smått bli mindre, folk krävde nog det, även jag tyckte det var på tiden. Så en dag 1994 så inhandlades denna NH 237, den var så j... coolers tyckte man då, den var snygg, den var liten, ja den hade allt. Blev jag lyckligare, svar JA! Fick jag ligga mera?! Haha...vill inte skryta, men, det kan jag LOVA att jag fick :rolleyes:!

GH237.
3.JPG


Hmm...här börjar minnet att svikta, kommer inte ihåg ifall man kunde skicka sms med denna GH 237 eller om det var så att den bara kunde ta emot sms. Och där av att jag skaffade nästa telefon jag skall presentera. För 1995, så köpte jag min första telefon som gick genom GSM nätet, anledningen att jag hade väntat så länge var nog för att det var dålig täckning. NMT kunde du ringa ifrån var du än befann dig, medans GSM var bara skit om du nu inte bodde i eller nära någon storstad.

Men, 1995 så köpte jag denna GH 337, med den kunde du nog både ta emot och skicka SMS, det var ju jävligt kul tyckte man ju då.

GH337.
4.JPG


Vid den här tiden så var nog Ericsson och Nokia störst här i Norden, jag har aldrig svikit Ericsson, förrän jag gick över till Iphone.

Bara några månader senare så bytte jag upp mig till en GH 388.

GH 388.
5.JPG


Ett år senare så var det dags igen, vid den här tiden så var det nog lite tävling mellan Ericsson och Nokia, i min bekantskapskrets så var det nog 50-50 vilka som hade vad. Har alltid haft svårt att hålla mig från att köpa prylar men framför allt att hålla i pengar, så det inhandlades en GH 688, året var 1996.

GH 688.
6.JPG


Här verkar det som jag varit nöjd ett bra tag, för jag köpte inte någon ny telefon förrän 1998, men och andra sidan så blev det 2 telefoner det året. Jag började med att köpa på mig en S868, men några månader senare så släppte dom en värsting som hette SH 888. Tyvärr så finns inte den kvar, då någon jävla idiot som jag delade lägenhet med när jag jobbade i Finland under en period lånade ut den ut någon som aldrig lämnade tillbaka den. Som tur var så hade jag en annan telefon som kommer att presenteras lite längre fram så jag behövde inte vara utan telefon.

S868.
7.JPG


SH 888.
DSC_4585.JPG


Bild saknas inte, då jag fick denna SH888 av @Minuteman, TACK som fan för det :)!!!

Det är nu som Ericssons KUNG när det kommer till mobiltelefoner lanseras, mobilen som är bland det fräckaste som gjort i mobil väg enligt mig dyker upp för försäljning. Året är 1999, Oj-Oboy vilket stycke värsting vi har här!!! Måste vara bland det coolaste som gjorts, har ägt några sådana här och det är en telefon som jag fortfarande älskar jätte mycket. Så sent som förr 1,5 vecka sedan, så inhandlades en T28 WORLD från tratten, då min gamla brann upp då jag skulle ladda den här i somras, nått kretskort måste ha givit upp, för helt plötsligt gick den inte att starta, förmodligen så har det varit fel på laddaren.

KUNGARNAS KUNG när det kommer till mobiltelefoner.

T28 och T28 WORLD.
8.JPG


Min nya T28 WORLD, ruggigt kul att den är oanvänd. Svaret är enkelt @par, den var roligare då den gick att ringa med om du var i USA, sen var/är den lite ovanligare än den vanliga T28an.

dsc_4146-jpg.226219
dsc_4147-jpg.226221
dsc_4150-jpg.226222


Trots att T28an var GRYM så hade den ett fel, displayen var alldeles för liten när man skulle läsa och skicka SMS, för bara ett år senare så släppte Ericsson en förstorad version av T28 i modellen R320. Helt plötsligt så var det ännu roligare att skicka SMS.

R320.
9.JPG


Men bara ett år (2001) senare så släppte dom en upphottad version av R320 i modellen R520, klart man inte kunde låta bli att uppgradera sig. Även en Ericsson T66 införskaffas, men den är så fakking liten så den tappades bort efter bara några månader.

R520.
10.JPG


Inom loppet av ett år så byter jag telefon igen, denna gången blir det en T65q tätt följt av en R380, den är utrustad med en jätte display för att man skall kunna Wapa, mejla osv, dock så glömmer jag den på en herr toa när jag tvättar händerna. När jag kommer ihåg att jag glömt den vid tvättstället och skall hämta telefonen så är den borta, SUCK! Jag vet, jag är ett klantarsel :p.

T65, blev den första med inbyggd antenn tror jag, den hade flera spel och klassades som den nya ungdomstelefonen.

T65.
11.JPG


T65 fick snart en kompis i en R600.

R600
13.JPG


Det är nu som det börjar bli lite av ett priskrig mellan leverantörerna, om du har samma abonnent så har jag för mig att du kunde ringa gratis. Där av att jag har 3-4 telefoner från olika leverantörer av abonnemang, Hahaha! Och det är väl även här som Ericsson och Sony slår sina påsar ihop, och bildar konnässören SonyEricsson, året är väl 2001 om jag inte är ute och cyklar.

Nu införskaffas en SonyEricsson T300, som jag tyvärr tappar bort när jag är i USA och jobbar, för när vi tar lite välbehövlig semester så drar vi några dagar till Orlando, och går på Disney World, när jag åker någon tråkig attraktion så tappar jag telefonen vid något tillfälle.

När jag kommer hem ifrån USA igen för några veckors behövlig vila på kontoret i Sverige så införskaffas som sagt en ny telefon, denna gången blir det en T68i. Som med sina 256 färger kan varit den första telefonen med färgdisplay.

T68i.
12.JPG


Då man nu har blivit kräsen med färgdisplay så vill man ju ha det på nästa telefon också, denna gången blev det en T230, denna telefon hade uppgraderas med 4096 färger i displayen, på den här tiden så var det ju jävligt STORT. Det var ju nästan som att se bilder IRL :wideyed:.

T230.
15.JPG


Nu jävlar börjar det hända saker, nu släpper SonyEricsson den första mobilen med inbyggd kamera, men va fan! Detta är ju inte klokt, nu kan du alltid både ha telefon och kamera med dig var du än går. Den har dessutom uppgraderas med 65.536 färger i displayen, har polyfoniska ringsignaler och massor av annat godis, den har dessutom 1MG lagringsutrymme. Blev några sådana genom åren, då jag gillade dom som fan, har ett blått skal liggande någon stans.

T610.
DSC_4284.JPG


Nästan samtidigt fick jag för mig att jag ville ha en hopfällbar, därför införskaffades en Z600, den har dock förbättrat skärmen lite då den uppdaterades med en TFD-skärm som var mer ljusstark än tidigare föregångaren STN-skärmen som satte i T610.

Z600.
16.JPG
16.1.JPG


En vikbar telefon var ju bra tyckte ju jag, den skyddar ju telefonen när man har den i fickan när man är ute och raglar omkring när man tagit sig en riktigt rejäl dränga fylla, :clown:. Så därför blev även nästa telefon en hopfällbar, nu hade dom uppgraderat skärmen till 256k färger, fortfarande var det TFD-skärm som hade det där lilla extra tyckte man då, den var även en 3G mobil. Här blev jag tvungen att byta leverantör, då det sades att den inte skulle komma ut annat än med just VODAFONE, denna modellen hette V800. Men tji fick man, 6 månader senare så släpptes den till fler operatörer, men då under namnet Z800 denna släpptes nog kring 2004.

V800.
17.JPG
17.1.JPG


Men den blir inte så långvarig, mindre än ett år blev det med denna V800, innan jag införskaffade mig en K600i som hade lite bättre kamera, då jag hade tröttnat på att fälla upp skiten när man skall både ringa och svara. denna släpptes ca: 2005.

K600i.
DSC_4189.JPG


Ericsson har gjort många bra telefoner, vi snackar bra kvalle här, men med att smartphonerna gjorde entré så gick jag ifrån SonyEricsson, då jag tyckte att dom inte levererade tillräckligt.

Efter jag hade tröttnat på K600i, så kommer faktiskt en favorit, den var perfekt i storlek, den hade det mesta som du behövde då när det begav sig. den hade massor av minne, den hade bra stand-by (400h), prattid var nog bra för sin tid med sina (9h) . Så en jäkligt bra telefon helt enkelt. Denna lanserades ca. 2006.

K750i.
19.JPG


Nja...det är inte riktigt slut, har faktiskt några telefoner till och redovisa. Jag faller tillbaka på gammal vana, så därför så införskaffas en Z530i, vet inte varför jag gjorde det, den hade sämre skärm än dåvarande K750, men den var smidig så det kanske var därför :smug:.

Z530i från första kvartalet 2006.
18.JPG
18.1.JPG


Den Z530i han inte ens bli varm i kläderna innan jag köpte mig en ny telefon, denna gången blev det en Walkman, då jag hade haft Walkmans som ung, när man trodde att man var värsta DISCO Kaj så fick jag lite nostalgi känslor och köpte mig en SonyEricsson W880i.

SonyEricsson W880i.
21.JPG


Inte många likheter i min värld :bookworm:!
Sony_Walkman_WM-2.jpg


Har faktiskt en sådan här liggande någonstans i en låda, helt komplett med den lilla batterihållaren men en även den medföljande hållaren för freestylen, denna är kult :cigar:.

Nja...tyckte väl att jag behövde en ny telefon, för flera månader (8-9) så köpte jag dessa 2 telefoner till mig och särringen, var nog färgen som lockade. Jag inhandlade iaf 2st K530i,med dom så var det dom sista SonyEricsson som inhandlades. Efter dessa så gick jag på Iphone, har haft samtliga Iphone modeller sedan starten. Men helt ärligt, visst kan jag sakna dessa mobiler, framför allt dom klassiska modeller som T28, S868, R320 & R520, jag har ett kontantkort som jag använder ibland, och då brukar jag blanda fritt med vilken jag använder. För till saken hör, att jag kan ringa med samtliga telefoner. Nu ljuger jag kommer jag på, inte alla, dom med NMT kan jag inte ringa med, för där la dom ner nätet 2007, men alla andra som har ett SIM.kort kan jag ringa ifrån, och det är über avesome tycker jag.

K530i.
20.JPG


Några till telefoner jag har i samlingen, dock inte Ericsson/SonyEricsson.
22.JPG


Jaja...det var en liten nostalgi resa från 1990 till och med 2007, Hehe, många av er kommer säkert ihåg dom flesta av dessa telefoner, hoppas att det har varit lite kul iaf att se lite historia. Faktum är, att jag har kartongerna kvar till säkert en fjärdedel av alla telefonerna jag visat upp, bara det är en liten kul anekdot.
 

Bilagor

  • upload_2015-12-6_17-38-14.jpeg
    upload_2015-12-6_17-38-14.jpeg
    13.4 KB · Visningar: 145
Senast ändrad:

Greven

Audemars
Underbart!

Hög igenkänningsfaktor på mycket där i kavalkaden! Min far hade Ericsson Hotline. Jag tyckde det var helt magiskt när han ringde från båten! Ute på sjön! Hade själv en JVC bergsprängare, tyckte jag var coolast i stan med den. Har inte haft lika många mobiltelefoner, jisses vad du har legat i framkant där. Jag inledde med Nokia och sedan har jag hoppat runt bland olika märken. En Walkman har också funnits i min ägo, innehållande ett gäng mixband med allt från Aha!, Kraftwerk till WASP och Twisted sisters. Tack @Af Sjodahl för nostalgitrippen! :)
 

par

Patek
2-Faktor
Riktigt kvalitetsinlägg @Af Sjodahl !!
Kommer ihåg lite av vissa mobiler och har själv kvar min gamla w880 (visst var det häftigt när "walkman"serien kom). Själv jobbade jag med mobiler då och kommer ihåg hur dålig kvalité Sonyericsson hade. Det uppskattades att över 50% av telefonerna reklamerades av modellerna som Sony Ericsson sålde. Många modeller blev det standard att de fick exempelvis bytt knappsats flera gånger.

Sen kom iPhone och dödade allt:D
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Underbart!

Hög igenkänningsfaktor på mycket där i kavalkaden! Min far hade Ericsson Hotline. Jag tyckde det var helt magiskt när han ringde från båten! Ute på sjön! Hade själv en JVC bergsprängare, tyckte jag var coolast i stan med den. Har inte haft lika många mobiltelefoner, jisses vad du har legat i framkant där. Jag inledde med Nokia och sedan har jag hoppat runt bland olika märken. En Walkman har också funnits i min ägo, innehållande ett gäng mixband med allt från Aha!, Kraftwerk till WASP och Twisted sisters. Tack @Af Sjodahl för nostalgitrippen! :)
Jag kör Sony Walkman fortfarande @Greven ! Inget går upp mot det svajande, dova och brusiga ljudet när man lyssnar på Heavy :)
Har vid närmare eftertanke postat en bild på den nånstans här på forumet, har ingen aning var dock...
När man lyssnar på Klaus Schulze, Stockhausen, Parmigiani, TD, Kraftwerk och dylik musik funkar det dock illa i mitt tycke, det kör jag i ipaden :)
 
Senast ändrad:

Tärnan

Cartier
Härligt Af Sjodahl! Vi sitter i samma båt, har själv ropat hem den stora mobilen så jag har den i garaget nånstans. Har inte snöat in på något specifikt annat än allmänt sköna prylar bara såsom ipods, toy story leksaker, apple-grejer. Allt som har med Steve Jobs att göra tror jag blir bra en dag. Men skulle gärna få fatt i den första Sony walkman TPS-L2
1979_tpsl2_2.1404231268.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Riktigt kvalitetsinlägg @Af Sjodahl !!
Kommer ihåg lite av vissa mobiler och har själv kvar min gamla w880 (visst var det häftigt när "walkman"serien kom). Själv jobbade jag med mobiler då och kommer ihåg hur dålig kvalité Sonyericsson hade. Det uppskattades att över 50% av telefonerna reklamerades av modellerna som Sony Ericsson sålde. Många modeller blev det standard att de fick exempelvis bytt knappsats flera gånger.

Sen kom iPhone och dödade allt:D

Jag taggade dig i inlägget det såg du va?! Vill att mina telefoner skall funka. är lite det som är grejen att ha samlingen så. Där av att jag har fluktat runt efter en ny T28 World, och som så många gånger förr så är det envisheten och tålamodet som vinner. Där av att jag kunde kamma hem denna unika T28 WORLD från tratten för 1,5 vecka sedan. Håller med dig, när Ericksson blev SonyEricsson med hela svenska folket så blev kvallen bara skit tyvärr.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: par

joca

Patek
2-Faktor
Haha oj.. Vad säger man :)

Jag minns när jag fick min T68i.. Har för mig att den kostade 6000 och sedan kostade kameran som man kunde plugga i ca 1500.
Kul var den dock, älskade spelet "när man skulle stänga in en boll/flera bollar", mycket kul :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härligt Af Sjodahl! Vi sitter i samma båt, har själv ropat hem den stora mobilen så jag har den i garaget nånstans. Har inte snöat in på något specifikt annat än allmänt sköna prylar bara såsom ipods, toy story leksaker, apple-grejer. Allt som har med Steve Jobs att göra tror jag blir bra en dag. Men skulle gärna få fatt i den första Sony walkman TPS-L2
1979_tpsl2_2.1404231268.jpg

Tack! Kul med likasinnade, ja en sådan hade man kunnat betala premium för, har alltid varit en prylbög som det så fin heter!
 

MariaE

Panerai
Hade iaf T610, K750i och två stycken Z530i. Hade några andra däremellan men minns inte modellerna. Det blev ett gäng Nokia på vägen men nu har jag landat i Samsunghimlen.
Ungarna leker med z530i. :)
 

par

Patek
2-Faktor
Jag taggade dig i inlägget det såg du va?! Vill att mina telefoner skall funka. är lite det som är grejen att ha samlingen så. Där av att jag har fluktat runt efter en ny T28 World, och som så många gånger förr så är det envisheten och tålamodet som vinner. Där av att jag kunde kamma hem denna unika T28 WORLD från tratten för 1,5 vecka sedan. Håller med dig, när Ericksson blev SonyEricssonmed hela svenska folket så blev kvallen bara skit tyvärr.
Jadå:)
Jo lite så, företaget blev ganska spretigt. Sen blev verkligheten att varken SE och Nokia hängde med i vad som hände.
 

Jeppsonns

Cartier
Haha kan inte säga annat än att det var en väldigt intressant läsning! Trodde jag hade full koll på alla lurar men tydligen inte:bookworm:
Inte konstigt att det gick så jädra bra för Ericsson på 90-talet när du köpte varenda telefon som fanns, till och med tre av varje! :woot:
 

Edin

Panerai
Kul tråd @Af Sjodahl !
Jag tror nog jag sett alla dessa lurar i mamma eller pappas händer som liten och fjortis. Min första var dock en GA 628. Sen vart det ett antal (om inte dussinet) T28: or då dom tuffa killarna längre utmed linjen tyvärr gillade dessa med. Bäst var nog ändå hajen om man ser till livslängd kontra galna upptåg den fick utstå. Pappa var allmänt imponerad när den överlevde en resa BAKOM bilen till konsum fastknuten i ett snöre i dragkroken. :D
Nu när man tänker på vilka mobiler jag gick igenom i min ålder så var man nog lite bortskämd..

Hade iaf T610, K750i och två stycken Z530i. Hade några andra däremellan men minns inte modellerna. Det blev ett gäng Nokia på vägen men nu har jag landat i Samsunghimlen.
Ungarna leker med z530i. :)

Ush. Förlorad med andra ord. Alldeles för lite frukt i ditt och ungarnas liv...

;)
 

Sond

Patek
Härligt inlägg. Jag var också relativt tidigt på tåget. I jobbet hade jag en Hot Line 450. Minns när jag var på en konferens och släpade på den en hel dag. Ett samtal räckte batteriet till efter stand by några timmar innan och efter samtalet. Sedan hade jag Motorolas första vikbara som kom med ett tunt och ett tjockt batteri. Det tunna höll för ett samtal om man var ute en kväll. Sedan inleddes en lång period av Ericsson. Från GH337 fram till T28(som förde tankarna till Sovjetiska stridsvagnar, typ T72)

Jag tor det var efter det jag gick över till Nokia. När de kom med en i skimrande färg som man kunde spela masken på. Återvände till Ericsson T68i när den kom. Körde sedan Ericsson ett tag men sedan tunnas minnet ut. Vet att jag ett tag hade två telefoner, en vanlig och en smartphone. Kommer dock inte ihåg de vanliga, men smartphones var Qtek som blev HTC. HTC kom sedan med en modell som kallades diamanten eller något sådant(diamond) och det var väl den första riktigt smartphonen kan jag tycka. Jag fick den just innan dottern och jag skulle iväg till en hyrd stuga på något lov. Vet hur jag förklarade för henne hur pappa var tvungen att lära sig sin telefon...

Försöker desperat minnas vad jag hade för "vanlig" (mobil)telefon fram till iPhones kom. Men just nu spelar mig minnet ett spratt. Det jag minns var den sköna känslan att bara behöva ladda då och då. Och det fina i att Wappa..:cool:

Klart imponerad av ditt minne kring alla dessa telefoner och av denna som så många andra av dina trådar.
 

PCB

Audemars
@Af Sjodahl for president!
Dina inlägg gör alltid en glad!

Haft flertalet av lurarna själv
Men efter v800 utvecklade jag ett hat mot ericsson , sämsta skit jag ägt:)
 

månljus

Panerai
Haha riktigt WTF-inlägg. Riktigt ballt dock. Jag är lite yngre än vad du är så började först känna igen mig när SonyEricsson W880i dök upp. En sån hade man en gång i tiden. Var för övrigt helt överjävligt bra på mobilspelet QuadraPop som kom med modellen. Det var startskottet för min ändå rätt gedigna och numera avslutade mobilspelskarriär.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
@Af Sjodahl for president!
Dina inlägg gör alltid en glad!

Haft flertalet av lurarna själv
Men efter v800 utvecklade jag ett hat mot ericsson , sämsta skit jag ägt:)

Haha..va kul att höra, TACK som Fan!

Är vi i något i samma ålder så vet nog dom flesta om dessa lurar jag slängde upp i tråden idag! Nja...där någonstans försvann kvalitén tyvärr, så jag håller nog med dig lite @Peter cerwin ;)!
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Vilken nostalgiorgie! Började min mobilkarriär med en Philips Fizz. kunde både skicka och ta emot sms vill jag minnas. Dessvärre fanns det inte så många att smsa med på den tiden... Den ringde nödsamtal om man höll stjärnknappen intryckt, och det hände dessvärre titt som tätt när den låg i fickan på arbetsbyxorna. Lika ångestfyllt varje gång. Sen gick jag över till Ericsson (NH 2237 och GH688) ett kort tag för att sedan återvända till Nokia. Stryktåliga saker, men en av dem mötte döden i ett sopberg under en hjullastare på en återvinningscentral när jag sommarjobbade som chaufför. Nu har jag fastnat för äpplet både privat och i tjänsten.
philips fizz.jpg
Bild från nätet.
 

ozzyozzy

Cartier
Haha, skön tråd. Min första lur var denna:

Nokia-2110.jpg


Man kände sig som James Bond när man fällde upp antennen (lilla pluppen längst upp) och var en fena på snake. Minns också att jag åkte til Biltema och köpte ett tunnare batteri, sådana grejer känns ganska avlägsna med dagens telefoner...
 

ozzyozzy

Cartier
Just det, hade ett clip på baksidan också så man kunde hänga den i byxlinningen. It's called FASHION, don't know if you've heard about it?
 

Psykel

Patek
Jaysis, vilken samling! Tror nog att jag kan ha min första, en Nokia 3210, kvar nånstans. Måste fått den 1998, när jag gick i sjuan. Hade den nog genom hela högstadiet och större delen av gymnasiet innan den byttes mot eventuellt en Samsung, sen en Sony Ericsson av nåt slag, en annan Nokia, HTC när jag bytte till smart phone, sen två iPhones på raken.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag kanske är lite av en samlare när allt kommer omkring, jag vet bara att vissa saker man har köpt eller fått är kul att ha kvar. När jag tänker efter så har jag samlat på ganska så många saker genom åren, när jag var yngre så var det både, ölburkar, kapsyler, snusdosor, klistermärken. När jag blev lite äldre så blev det både puckar, bandybollar, innebandybollar, Tennisracketar, hockeyklubbor m.m. När jag blev myndig (18) så blev det nog kepsar, jeans, t-shirts, slipsar, kavajer, var även vid den har tidpunkten som mitt intresse för klockor tog en rejäl fart, så även klockor började jag samla på.

Hm...det mesta av det som jag samlade som ung finns inte kvar, mest pga av att man har flyttat runt lite genom åren, och för varje flytt så har man gjort sig av med saker som man aldrig kommer att ha användning av något mer, typ, hockeyklubbor, bandybollar, puckar, etc, snusdosorna, ölburkarna m.m lämnades bort för 100 år sedan känns det som Haha. Ni vet vad jag snackar om här, eller hur, man kan inte släpa med sig massor av skit varje gång man ska flytta.

Men, men....nu är det inte massor av gamla grejer som jag inte ens har kvar i min ägo, som jag tänkte ta upp här, NÄ, det är något mycket roligare, och dessa prylar kan man ju fortfarande använda om det skulle vara det, visserligen är dom omordäna sett med dagens ögon.

Men för bara 25 år sedan så var en av dessa prylar det absolut det ballaste du kunde äga, i alla fall nästan.

Det jag tänkte presentera här är faktiskt min lilla samling ut av mobiltelefoner, min första mobil köpte jag nog 1990, intresset har nog aldrig svalnat för dessa prylar. Kan nog bara gå tillbaka till ca: år 2000 , då läste jag och uppdaterade mig i det mesta som kom ut på marknaden, fanns en tidning som hette mobil, dom gjorde reportage om alla mobiler som kom ut på marknaden, så den köpte man och malde igenom om och om igen. Haha...kommer ihåg att alla polare, och deras polare hörde av sig till mig för att höra sig för vilken mobil man skulle köpa osv. Hehe..JA det var tider det :D!

Skall vi börja då!

Den första mobiltelefonen jag skall presentera är såklart, en Ericsson Hot Line 450. Den kom nog ut några år tidigare innan jag köpte den, men jag köpte på mig denna lilla ikon, 1990, så särskilt liten var den väl inte. För den vägde väl ca: 4-5 kilo, ja fy fan, vilken KING man trodde man var när man släpade på denna. Var ungefär lika coolt som det var att gå omkring med en BERGSPRÄNGARE ni som kommer ihåg den trenden.

HOT LINE 450, gick på NMT nätet, kommer ihåg att det kostade skjortan att ringa.
1.JPG


Annons för Ericsson Hot Line 450. Men det var så man bar den, fast jag hade ett par skitfula SPEEDOOS istället för kavaj, MoaHahaha :nailbiting::snaphappy::cigar:.
1302211976.jpg


En BERGSPRÄNGARE, inte min som är på bild. Dock så hade jag en sådan, men den blev stulen när vi var på en fotbollsturnering i Norge.
Sharp-GF-9696H_3.jpg

mahoney.jpg


Efter några år med den klumpen, så införskaffades en liten variant av mobil, iaf när det begav sig på den tiden. För 1992 så införskaffades denna Ericsson NH 99, även denna gick på NMT, nätet.

GH99.
2.JPG


Tiden, gick och mobilerna började så smått bli mindre, folk krävde nog det, även jag tyckte det var på tiden. Så en dag 1994 så inhandlades denna NH 237, den var så j... coolers tyckte man då, den var snygg, den var liten, ja den hade allt. Blev jag lyckligare, svar JA! Fick jag ligga mera?! Haha...vill inte skryta, men, det kan jag LOVA att jag fick :rolleyes:!

GH237.
3.JPG


Hmm...här börjar minnet att svikta, kommer inte ihåg ifall man kunde skicka sms med denna GH 237 eller om det var så att den bara kunde ta emot sms. Och där av att jag skaffade nästa telefon jag skall presentera. För 1995, så köpte jag min första telefon som gick genom GSM nätet, anledningen att jag hade väntat så länge var nog för att det var dålig täckning. NMT kunde du ringa ifrån var du än befann dig, medans GSM var bara skit om du nu inte bodde i eller nära någon storstad.

Men, 1995 så köpte jag denna GH 337, med den kunde du nog både ta emot och skicka SMS, det var ju jävligt kul tyckte man ju då.

GH337.
4.JPG


Vid den här tiden så var nog Ericsson och Nokia störst här i Norden, jag har aldrig svikit Ericsson, förrän jag gick över till Iphone.

Bara några månader senare så bytte jag upp mig till en GH 388.

GH 388.
5.JPG


Ett år senare så var det dags igen, vid den här tiden så var det nog lite tävling mellan Ericsson och Nokia, i min bekantskapskrets så var det nog 50-50 vilka som hade vad. Har alltid haft svårt att hålla mig från att köpa prylar men framför allt att hålla i pengar, så det inhandlades en GH 688, året var 1996.

GH 688.
6.JPG


Här verkar det som jag varit nöjd ett bra tag, för jag köpte inte någon ny telefon förrän 1998, men och andra sidan så blev det 2 telefoner det året. Jag började med att köpa på mig en S868, men några månader senare så släppte dom en värsting som hette SH 888. Tyvärr så finns inte den kvar, då någon jävla idiot som jag delade lägenhet med när jag jobbade i Finland under en period lånade ut den ut någon som aldrig lämnade tillbaka den. Som tur var så hade jag en annan telefon som kommer att presenteras lite längre fram så jag behövde inte vara utan telefon.

S868.
7.JPG


SH 888.

Bild saknas då den blev stulen kan man nog säga.

Det är nu som Ericssons KUNG när det kommer till mobiltelefoner lanseras, mobilen som är bland det fräckaste som gjort i mobil väg enligt mig dyker upp för försäljning. Året är 1999, Oj-Oboy vilket stycke värsting vi har här!!! Måste vara bland det coolaste som gjorts, har ägt några sådana här och det är en telefon som jag fortfarande älskar jätte mycket. Så sent som förr 1,5 vecka sedan, så inhandlades en T28 WORLD från tratten, då min gamla brann upp då jag skulle ladda den här i somras, nått kretskort måste ha givit upp, för helt plötsligt gick den inte att starta, förmodligen så har det varit fel på laddaren.

KUNGARNAS KUNG när det kommer till mobiltelefoner.

T28 och T28 WORLD.
8.JPG


Min nya T28 WORLD, ruggigt kul att den är oanvänd. Svaret är enkelt @par, den var roligare då den gick att ringa med om du var i USA, sen var/är den lite ovanligare än den vanliga T28an.

dsc_4146-jpg.226219
dsc_4147-jpg.226221
dsc_4150-jpg.226222


Trots att T28an var GRYM så hade den ett fel, displayen var alldeles för liten när man skulle läsa och skicka SMS, för bara ett år senare så släppte Ericsson en förstorad version av T28 i modellen R320. Helt plötsligt så var det ännu roligare att skicka SMS.

R320.
9.JPG


Men bara ett år (2001) senare så släppte dom en upphottad version av R320 i modellen R520, klart man inte kunde låta bli att uppgradera sig. Även en Ericsson T66 införskaffas, men den är så fakking liten så den tappades bort efter bara några månader.

R520.
10.JPG


Inom loppet av ett år så byter jag telefon igen, denna gången blir det en T65q tätt följt av en R380, den är utrustad med en jätte display för att man skall kunna Wapa, mejla osv, dock så glömmer jag den på en herr toa när jag tvättar händerna. När jag kommer ihåg att jag glömt den vid tvättstället och skall hämta telefonen så är den borta, SUCK! Jag vet, jag är ett klantarsel :p.

T65, blev den första med inbyggd antenn tror jag, den hade flera spel och klassades som den nya ungdomstelefonen.

T65.
11.JPG


T65 fick snart en kompis i en R600.

R600
13.JPG


Det är nu som det börjar bli lite av ett priskrig mellan leverantörerna, om du har samma abonnent så har jag för mig att du kunde ringa gratis. Där av att jag har 3-4 telefoner från olika leverantörer av abonnemang, Hahaha! Och det är väl även här som Ericsson och Sony slår sina påsar ihop, och bildar konnässören SonyEricsson, året är väl 2001 om jag inte är ute och cyklar.

Nu införskaffas en SonyEricsson T300, som jag tyvärr tappar bort när jag är i USA och jobbar, för när vi tar lite välbehövlig semester så drar vi några dagar till Orlando, och går på Disney World, när jag åker någon tråkig attraktion så tappar jag telefonen vid något tillfälle.

När jag kommer hem ifrån USA igen för några veckors behövlig vila på kontoret i Sverige så införskaffas som sagt en ny telefon, denna gången blir det en T6i. Som med sina 256 färger kan varit den första telefonen med färgdisplay.

T68i.
12.JPG


Då man nu har blivit kräsen med färgdisplay så vill man ju ha det på nästa telefon också, denna gången blev det en T230, denna telefon hade uppgraderas med 4096 färger i displayen, på den här tiden så var det ju jävligt STORT. Det var ju nästan som att se bilder IRL :wideyed:.

T230.
15.JPG


Nu jävlar börjar det hända saker, nu släpper SonyEricsson den första mobilen med inbyggd kamera, men va fan! Detta är ju inte klokt, nu kan du alltid både ha telefon och kamera med dig var du än går. Den har dessutom uppgraderas med 65.536 färger i displayen, har polyfoniska ringsignaler och massor av annat godis, den har dessutom 1MG lagringsutrymme. Blev några sådana genom åren, då jag gillade dom som fan, har ett blått skal liggande någon stans.

T610.


Nästan samtidigt fick jag för mig att jag ville ha en hopfällbar, därför införskaffades en Z600, den har dock förbättrat skärmen lite då den uppdaterades med en TFD-skärm som var mer ljusstark än tidigare föregångaren STN-skärmen som satte i T610.

Z600.
16.JPG
16.1.JPG


En vikbar telefon var ju bra tyckte ju jag, den skyddar ju telefonen när man har den i fickan när man är ute och raglar omkring när man tagit sig en riktigt rejäl dränga fylla, :clown:. Så därför blev även nästa telefon en hopfällbar, nu hade dom uppgraderat skärmen till 256k färger, fortfarande var det TFD-skärm som hade det där lilla extra tyckte man då, den var även en 3G mobil. Här blev jag tvungen att byta leverantör, då det sades att den inte skulle komma ut annat än med just VODAFONE, denna modellen hette V800. Men tji fick man, 6 månader senare så släpptes den till fler operatörer, men då under namnet Z800 denna släpptes nog kring 2004.

V800.
17.JPG
17.1.JPG


Men den blir inte så långvarig, mindre än ett år blev det med denna V800, innan jag införskaffade mig en K600i som hade lite bättre kamera, då jag hade tröttnat på att fälla upp skiten när man skall både ringa och svara. denna släpptes ca: 2005.

K600i.
DSC_4189.JPG


Ericsson har gjort många bra telefoner, vi snackar bra kvalle här, men med att smartphonerna gjorde entré så gick jag ifrån SonyEricsson, då jag tyckte att dom inte levererade tillräckligt.

Efter jag hade tröttnat på K600i, så kommer faktiskt en favorit, den var perfekt i storlek, den hade det mesta som du behövde då när det begav sig. den hade massor av minne, den hade bra stand-by (400h), prattid var nog bra för sin tid med sina (9h) . Så en jäkligt bra telefon helt enkelt. Denna lanserades ca. 2006.

K750i.
19.JPG


Nja...det är inte riktigt slut, har faktiskt några telefoner till och redovisa. Jag faller tillbaka på gammal vana, så därför så införskaffas en Z530i, vet inte varför jag gjorde det, den hade sämre skärm än dåvarande K750, men den var smidig så det kanske var därför :smug:.

Z530i från första kvartalet 2006.
18.JPG
18.1.JPG


Den Z530i han inte ens bli varm i kläderna innan jag köpte mig en ny telefon, denna gången blev det en Walkman, då jag hade haft Walkmans som ung, när man trodde att man var värsta DISCO Kaj så fick jag lite nostalgi känslor och köpte mig en SonyEricsson W880i.

SonyEricsson W880i.
21.JPG


Inte många likheter i min värld :bookworm:!
Sony_Walkman_WM-2.jpg


Har faktiskt en sådan här liggande någonstans i en låda, helt komplett med den lilla batterihållaren men en även den medföljande hållaren för freestylen, denna är kult :cigar:.

Nja...tyckte väl att jag behövde en ny telefon, för flera månader (8-9) så köpte jag dessa 2 telefoner till mig och särringen, var nog färgen som lockade. Jag inhandlade iaf 2st K530i,med dom så var det dom sista SonyEricsson som inhandlades. Efter dessa så gick jag på Iphone, har haft samtliga Iphone modeller sedan starten. Men helt ärligt, visst kan jag sakna dessa mobiler, framför allt dom klassiska modeller som T28, S868, R320 & R520, jag har ett kontantkort som jag använder ibland, och då brukar jag blanda fritt med vilken jag använder. För till saken hör, att jag kan ringa med samtliga telefoner. Nu ljuger jag kommer jag på, inte alla, dom med NMT kan jag inte ringa med, för där la dom ner nätet 2007, men alla andra som har ett SIM.kort kan jag ringa ifrån, och det är über avesome tycker jag.

K530i.
20.JPG


Några till telefoner jag har i samlingen, dock inte Ericsson/SonyEricsson.
22.JPG


Jaja...det var en liten nostalgi resa från 1990 till och med 2007, Hehe, många av er kommer säkert ihåg dom flesta av dessa telefoner, hoppas att det har varit lite kul iaf att se lite historia.
Håller helt med om att T28 (och syster T29) är en höjdpunkt i mobilhistorien. Skulle vilja påstå att mobilmarknaden peakade 1999, när T28 och Nokia 8210 dominerade i premiumsegmentet.
nokia-8210.jpg

15 år senare är våra telefoner dubbelt så dyra, stora som pocketböcker, har usel samtalskvalitet, 24 timmars batteritid och spricker när man tappar dem...men det är det ju värt, så länge man kan slösurfa klockforum från toaletten...
 
Topp