Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

technos 17 jewels Men vad är det fickur ?

Diskussion i 'Vintage' startad av Hulken, 7 augusti 2016.

1. Hulken
    Trådstartare

Hulken Torpare

Jag har kommit över en klocka men hittar inte nån som denna . nån som vet vad det är för typ av klocka?
    Den håller tiden 20160805_220705.jpg 20160805_220717.jpg 20160805_221109.jpg 20160806_234332.jpg
    Har beställt ett nytt glas til den
    Har stämpel på år 72

rogart-63 och Martin Lovasz gillar detta.
  2. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Fickur som denna dök upp på 60-talet och man satte vanlig armbandsurverk i dem och då kunde man inte ha stora tunga visare så de är alltid lite nättare. De senaste jag sett är från slutet av 70-talet men de är alla lite ovanliga för fickur var inte på modet längre.

Du kan hitta märke och kaliber under balansen.

1972 var nog senast den var servad då man ofta ristade in det på insidan locket så mitten till sent 60-tal kan man datera den till och jag skulle gissaa på 67-68 om man går efter visarna.

Senast ändrad: 7 augusti 2016
  3. Exxet

Exxet Borgare

Skulle gissa på ett "modernt" fickur lr någon sorts sk pendant watch (hängsmycke) det ska nog sitta en bygel runt kronan.

4. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Här är ett par jag sålt tidigare.
    100007.jpg
    Ovanlig Stowa quartz från mitten av 70-talet.

1000204.jpg
    En Enicar från mitten av 60-talet.

5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Martin Lovasz gillar detta.
  6. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    I vanliga fall när dessa urverk dyker upp så säger jag falsk klocka men inte denna gång. :)

100032.jpg
    Här är förresten ett pendant ur från tidigt 70-tal och en dag skall jag sätta dit sekundvisaren igen. :)

Den är så hippie skön att jag inte riktigt vill.

Senast ändrad: 7 augusti 2016
    Hulken och eriksson850 gillar detta.
  7. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Ja många falska, men även en drös billigare ur och vad jag tror även på några lite mer välkända märken ett försök att skära ner kostnaderna och kunna konkurrera mot quartz under slutet av 70 och en bit in på 80-talet.

8. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Tyvärr är det så illa med alla falska klockor att äkta lätt tas som falska. :(

På WUS forumet var det en Citizen som dök upp för diskussion där ägaren köpt klocka från Indien billigt i just tron att den var falsk men icke, äkta rakt igenom. :D

Hulken och eriksson850 gillar detta.
  9. Hulken
    Trådstartare

Hulken Torpare

Jag hitta ett märke under balansen , NK står det . vet inte vad det har för betydelse ?

10. Hulken
    Trådstartare

Hulken Torpare

11. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Ja, eller jag tror 969-4. I länken står det "differences not known between 96-4 and 969-4", men eftersom det står 969 4 i boetten antar jag att det syftar på verket och att det är ett sådant. :)

12. Hulken
    Trådstartare

Hulken Torpare

Jag får hoppas att min är äkta , även om den är köpt på loppis:) . visst ska man vara på läst om man ska köpa en Rolex klocka e.x .

13. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Den är äkta, men det är nog fortfarande inget större värde i den. Ett par hundralappar kanske?

14. Hulken
    Trådstartare

Hulken Torpare

Lite pill är det , jag själv ge mej inte på såna ingrepp :pompus:

15. Hulken
    Trådstartare

Hulken Torpare

Fina klockor , vad är det för värde klass på såna här klockor ? inte för jag vill sälja min men kul att veta om pris ..

16. Hulken
    Trådstartare

Hulken Torpare

Ja då har den några år på nacken iallafall , jag själv har alldrig sätt en sån här innan ..

17. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Stowan gick för strax över 500kr och Enicaren för ca 800kr. Din skulle jag tippa på runt 300kr då den saknar bygeln för kedjan och den är ganska viktrig.