• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

technos 17 jewels Men vad är det fickur ?

Hulken

Breitling
Jag har kommit över en klocka men hittar inte nån som denna . nån som vet vad det är för typ av klocka?
Den håller tiden
20160805_220705.jpg
20160805_220717.jpg
20160805_221109.jpg
20160806_234332.jpg

Har beställt ett nytt glas til den
Har stämpel på år 72
 

Martin Lovasz

Audemars
Fickur som denna dök upp på 60-talet och man satte vanlig armbandsurverk i dem och då kunde man inte ha stora tunga visare så de är alltid lite nättare. De senaste jag sett är från slutet av 70-talet men de är alla lite ovanliga för fickur var inte på modet längre.

Du kan hitta märke och kaliber under balansen.

1972 var nog senast den var servad då man ofta ristade in det på insidan locket så mitten till sent 60-tal kan man datera den till och jag skulle gissaa på 67-68 om man går efter visarna.
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Skulle gissa på ett "modernt" fickur lr någon sorts sk pendant watch (hängsmycke) det ska nog sitta en bygel runt kronan.
 

Martin Lovasz

Audemars
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Ja många falska, men även en drös billigare ur och vad jag tror även på några lite mer välkända märken ett försök att skära ner kostnaderna och kunna konkurrera mot quartz under slutet av 70 och en bit in på 80-talet.
Tyvärr är det så illa med alla falska klockor att äkta lätt tas som falska. :(

På WUS forumet var det en Citizen som dök upp för diskussion där ägaren köpt klocka från Indien billigt i just tron att den var falsk men icke, äkta rakt igenom. :D
 

Hulken

Breitling
Fickur som denna dök upp på 60-talet och man satte vanlig armbandsurverk i dem och då kunde man inte ha stora tunga visare så de är alltid lite nättare. De senaste jag sett är från slutet av 70-talet men de är alla lite ovanliga för fickur var inte på modet längre.

Du kan hitta märke och kaliber under balansen.

1972 var nog senast den var servad då man ofta ristade in det på insidan locket så mitten till sent 60-tal kan man datera den till och jag skulle gissaa på 67-68 om man går efter visarna.
Jag hitta ett märke under balansen , NK står det . vet inte vad det har för betydelse ?
 

Hulken

Breitling
Tyvärr är det så illa med alla falska klockor att äkta lätt tas som falska. :(

På WUS forumet var det en Citizen som dök upp för diskussion där ägaren köpt klocka från Indien billigt i just tron att den var falsk men icke, äkta rakt igenom. :D
Jag får hoppas att min är äkta , även om den är köpt på loppis:) . visst ska man vara på läst om man ska köpa en Rolex klocka e.x .
 

Hulken

Breitling
Fickur som denna dök upp på 60-talet och man satte vanlig armbandsurverk i dem och då kunde man inte ha stora tunga visare så de är alltid lite nättare. De senaste jag sett är från slutet av 70-talet men de är alla lite ovanliga för fickur var inte på modet längre.

Du kan hitta märke och kaliber under balansen.

1972 var nog senast den var servad då man ofta ristade in det på insidan locket så mitten till sent 60-tal kan man datera den till och jag skulle gissaa på 67-68 om man går efter visarna.
Ja då har den några år på nacken iallafall , jag själv har alldrig sätt en sån här innan ..
 

Martin Lovasz

Audemars
Stowan gick för strax över 500kr och Enicaren för ca 800kr. Din skulle jag tippa på runt 300kr då den saknar bygeln för kedjan och den är ganska viktrig.
 
Topp