• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Terroristklockan...Casio F-91W

Det här har blivit en favorit, har nästan inte burit något annat under det senaste året..har varit med på blöjbyten som lägenhetsrenovering. Slutade med att jag flippade min Skx och vintage Seamaster, för att köpa nåt nytt, men det känns svårmotiverat så läge terroristen sitter på armen..
 

frasse

Cartier
Hur coola som helst.
1501316126673-1906641421.jpg
 

bonnevier

Breitling
Gjorde slag i saken förra veckan och beställde en från nåt som heter CleverChannel.com. Billig, och fri frakt. Fortfarande inte skickad dock, status på hemsidan är numer "slut i lager". Svarar inte på mejl. Nån som har koll på dom skojarna?

Edit: la en beställning på Ebay nu, dyker den första upp kan jag ge bort den. TROR jag har råd.
 
Senast ändrad:

Tallyho88

Omega
Gjorde slag i saken förra veckan och beställde en från nåt som heter CleverChannel.com. Billig, och fri frakt. Fortfarande inte skickad dock, status på hemsidan är numer "slut i lager". Svarar inte på mejl. Nån som har koll på dom skojarna?

Edit: la en beställning på Ebay nu, dyker den första upp kan jag ge bort den. TROR jag har råd.
Kan köpa din "extra" klocka om jag inte hinner klicka hem en innan..
 

Sideshow Bob

Cartier
Det finns många på forumet som har en sådan här i byrålådan. Casio F-91W. Den benämns av många som terroristklockan. Mer om det senare.

image.jpg


Casio började tillverka den här klockan 1991. De offentliggör inga försäljningssiffror kring modellen men de vidstår att den säljer fortfarande bra. Den går att hitta på bukten från 150 spänn och uppåt. Men inte så mycket uppåt.

För mig är det den klockan som åker på om man ska träna eller göra något som aktivt där man inte vill ha sönder andra klockor. Går den sönder så är det i vart fall inte så dyr mjölk att gråta över.

Det är självklart en Quartz med en uppgiven batteritid om ca 7år. Modellen mäter 37.5x33.5 och är dryga centimetern hög. Casio uppger att den är splash proof men att man inte ska bada med den. Dock om man ger sig på tuben så hittar man gott om klipp med medvetet oaktsamma casioägare som gör det mesta för att få den att sluta fungera. I de allra flesta fall så gör den det. Och om den inte gör det... så är mjölken inte så dyr som sagt var.

Men åter till terrordelen av Casioklockan.

För ett antal år sedan så publicerade bland annat the Guardian ett stort antal artiklar som härstammade från den kanske största underrättelseläckan i historien. Ett av dokumenten var delar av en så kallad indikatorlista där just Casio F-91W nämndes som en indikator för en terrorist eller kombattant. Här känner jag att vi behöver gå igenom vad en indikatorlista är.

Säg att du är intresserad av ett fenomen eller en grupp av människor med en särskild tillhörighet eller gemensamt mål. Hur ska du få andra personer som hör till ditt lag att hitta dom här personerna? Låt oss säga att att ditt "lag" ska ge sig av och leta efter någon som håller på Bajen? Ska dom ge sig ut i Sverige och leta? Vart ska dom leta? Vad letar dom efter? Hur ser dom här personerna ut? Hur ser dom inte ut? Säger du åt tio personer i ditt lag att hitta en Bajare och dom inte har några som helst förkunskaper så kommer det ta dom onödigt lång tid och det kommer ske en hel del misstag längst med vägen. I värsta fall så kanske de ger sig ut till Solna en matchdag och börjar fråga gnagare om dom håller på Bajen... Ni förstår själva hur illa det kan gå.

Syftet med en indikatorlista är då att titta på den här gruppen av människor som du letar efter och hitta gemensamma nämnare. Det är givetvis bra att de gemensamma nämnarna är baserade på empirisk kunskap.

Så istället för att säga till ditt lag. Gå ut och hitta bajare så skulle du istället säga så här.

Bege dig till Södermalm i Stockholm.
Leta efter en eller flera av följande indikatorer.
- Personer med en sko
- Personer med trasiga skor
- Personer utanför Gröna Jägaren
- Personer med gröna och vita halsdukar.
- Personer som ser förvirrade ut.
- Personer som reagerar negativt och bestört om du skriker "Kennedy är skadad"

Med det är inte sagt att alla personer som ser förvirrade ut på Södermalm är bajare. (De kan faktiskt tillhöra IFK Göteborg också.)

Det är orsaken till att Casio benämns som terroristklockan. Den fanns med på indikatorlistan med anledning av att den delades ut av Al Quaida till vissa deltagare i sprängmedels/bombkurser. Så om det var så att jänkarna sprang på någon i stridsområdet med en sådan klocka så var EN indikator som gjorde att den här personen kanske var lite mer intressant att titta närmare på. I dokumenten och artiklarna framgår det även att vissa av deltagarna på de här kurserna lärde sig att använda klockan som timer till bomber. Vilket är helt förkastligt då klockan defenitivt kommer att gå sönder...

image.jpg

(Dokumentet i fråga från The Guardian)

Listan på indiktorer var betydligt längre än så och är på flera sidor. Så det var inte så att man stoppade svennebanan som hade en Casio på sig vid JFK även om det florerade en hel del sådana rykten på the internetz.

Men det är den kortfatttade bakgrunden till smeknamnet terroristklockan.

Köp en, de kostar mindre än en drink och är den perfekta budget beatern med en betydligt mer intressant historia än dom flesta.

Avslutar med ett wristshot...
image.jpg

Tack för informativ och roande läsning
 

differo

Cartier
Medans jag höll på att läsa här, buda, halv-supa, klickade jag hem en från bukten. Kommer bli en trevlig överraskning sisådär om en månad eller så:)
 
Topp