Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

testa gångavvikelse

Diskussion i 'Diskussion' startad av Daruvar, 2 februari 2014.

1. Daruvar
    Trådstartare

Daruvar Stadsbo

Detta kanske har kommit upp tidigare (om så är fallet så ber jag om ursäkt). Finns det möjligtvis en app som hjälper en att testa gångavvikelsen på klockan? Hur går ni annars tillväga för mest precisa mätning?

Tack på förhand :)

2. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Finns en app som heter Kello som jag använder. Tycker att den funkar helt ok.

J

Daruvar gillar detta.
  3. Daruvar
    Trådstartare

Daruvar Stadsbo

Tack! Ska kika direkt!

4. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Twixt appen

Daruvar och Bauuer gillar detta.
  5. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Hur mäter du med den?

6. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Visst inte om dessa appar, ska testa också :)

7. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Förstår inte frågan. Det som är intressant är väl ändå gångavvikelsen när du använder klockan i dagligt bruk, inte ett uppmätt värde? Ta min IWC Mark XVI t ex. När jag använder den dagligen går den konstant +2 sek/dygn över en vecka (kontrollerat mot atomur på nätet). Sitter den däremot i windern går den ca +8.

8. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Den är inget för de som är otåliga :)

Man fotograferar klockans tavla. Appen bestämmer tid vid fotoögonblicket. I appen så markerar du timvisarens, minut och sekundvisarens läge, samt markerar kl 12. Sedan väntar du 24h och gör om processen och, voilà du får gångavvikelse.

Jag har använt appen och den funkar / gör det den skall. Men man kan ju lika gärna ställa sin klocka mot fröken ur och sedan vänta ett dygn och kolla igen.
    Appen kanske är mest hjälpsam för de klockor som inte har sekundstopp när man stället dem.

9. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Hehe, nog låter det som du förstod TS fråga alltid ;)

laketwig gillar detta.
  10. Bauuer

Bauuer Borgare

Det smidigaste med twixt enligt mig är att man inte behöver kolla exakt efter ett dygn utan appen räknar ut snitt-sekunder per dygn bara det är ett minimum på 24h sedan senaste kort.

Mårtenssons ur Brookfield