• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The båtten är nådd

Känns det inte som det borde finnas en bred enighet om att ha en separat K&S för klockor? Om övrigt ska klumpas ihop eller ej och var det ska ligga känns mindre viktigt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är så pass mycket grejer på säljes, bytes så exempelvis en sektion för klockor hitanför sekelskiftet (senaste) och en för bortom, typ vintage eller var man kan dra gränsen och en avdelad för klocktillbehör kunde behövas. Tre avdelningar.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Man kan gärna ha en avdelning för klockor över 50.000 och en för under, eller något liknande.

Vi har en hel del studenter på forumet som konkurrerar med börs-VDar och annat löskefolk;)

Det är ju så att vi är väldigt många på forumet, det som är löjligt lite pengar för någon är en förmögenhet för någon annan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är så pass mycket grejer på säljes, bytes så exempelvis en sektion för klockor hitanför sekelskiftet (senaste) och en för bortom, typ vintage eller var man kan dra gränsen och en avdelad för klocktillbehör kunde behövas. Tre avdelningar.

Håller inte alls med. Varför ska man behöva leta i tre separata avdelningar om man är köpsugen men kanske letar efter både nytt, begagnat eller gud förbjude som det verkar på vissa, band och tillbehör.

OnT angående giveaways för dyra pengar så är det väl upp till var och en hur mycket några kronor är värda i relation till ens anseende på forumet.
 
Jag har sagt det förr men säger det igen. Det vore mycket bra och uppskattat av vad jag antar inte bara skulle vara mig att ha en funktion där man kan kryssa bort annonser man inte är intresserade av, t.ex. överprisade annonser som bumpas i ett halvår innan säljaren drar tillbaka klockan för att ingen är intresserad. Alltså, det är väl kanske 5% av alla klockor på Köp och Sälj man faktiskt tycker är intressanta, en funktion där man kan filtrera annonserna tror jag vi alla är överens om skulle vara bra.

Som flera har sagt tidigare tycker jag även att det borde finnas en uppdelning av typer av annonser, där företag får sin egen kategori. Jag är sedan länge medveten om att Royal Straps outlet är öppen, ska jag då behöva se det varje dag? Sånt vill jag kunna filtrera bort.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Man kan gärna ha en avdelning för klockor över 50.000 och en för under, eller något liknande.

Vi har en hel del studenter på forumet som konkurrerar med börs-VDar och annat löskefolk;)

Det är ju så att vi är väldigt många på forumet, det som är löjligt lite pengar för någon är en förmögenhet för någon annan.

Och där har vi en fjärde kategori också med reglering via priset. Kan vi inte dela upp automatare, manuella och quatzare i ytterligare tre kategorier. Och när det ändå ska separeras, varför ska jag behöva titta på klockor med läderband om jag bara vill ha med länk. Så där har vi tre underkategorier till...länk/läder/övrigt.

Som redan påpekats...det är gratis att annonsera. Acceptera att allt inte passar alla och ta det goda med det "onda". Det går att undvika att klicka på det man inte är intresserad av och det man vet irriterar.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Och där har vi en fjärde kategori också med reglering via priset. Kan vi inte dela upp automatare, manuella och quatzare i ytterligare tre kategorier. Och när det ändå ska separeras, varför ska jag behöva titta på klockor med läderband om jag bara vill ha med länk. Så där har vi tre underkategorier till...länk/läder/övrigt.

Som redan påpekats...det är gratis att annonsera. Acceptera att allt inte passar alla och ta det goda med det "onda". Det går att undvika att klicka på det man inte är intresserad av och det man vet irriterar.
Självklart har DU rätt!
Min synpunkt var mer om man ändå delar upp så var det "ett förslag" från min sida.

Många ondgör sig över bumpning och med fler kategorier så skulle garanterat det bli mindre klagomål och dessutom färre bumpningar.

Det är ju fortfarande så att vi är alla olika och har olika intressen, fast intresset för klockor har vi.

Det är ju knappast en slump att vi fått underkategorier som vintage, Japan och knep o knåp...så som många tidigare skrivit, kanske dags för fler kategorier eller varför inte slå ihop alla delar i en kategori för det är ju gratis;)
 

ekan76

Omega
Jag tycker nog inte att man ska dela upp köp/sälj för mycket. Tycker det är roligt att bläddra runt och kolla. En massa filter gör det svårare både att kolla och att sälja. Kan dock hålla med om att en separat kategori för tillbehör skulle vara bra.
 

Zingo

Rolex
1 maj blir det KS protester för ett uppdelat köp och sälj!?
IMG_0066.JPG


En känslig fråga med mycket känslor. Lämpligen tas beater dinkan på denna dag..
IMG_0065.JPG
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Håller inte alls med. Varför ska man behöva leta i tre separata avdelningar om man är köpsugen men kanske letar efter både nytt, begagnat eller gud förbjude som det verkar på vissa, band och tillbehör.
Jo, visst blir det så i det fallet. Det gäller alla såna uppdelningar att man får leta i flera om det är olika kategorier av saker som intresserar. För och nackdelar med allt. Men uppdelningar av ena eller andra slaget brukar vara en lösning när det blir tillräckligt mycket objekt.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Såklart men det är ju upplagt med ren o skär satir mot typ såna som lagt ut denna annons som jag förstått det;)
Grejen är ju att jag inte vill klanka ner på själva formatet av sälj/köp, admin eller VAD som säljs. Jag tycker det är bra att det uppmärksammas annonser som typ denna då någon fullt medvetet sätter ut något till ett så pass högt överpris (på en gratis gåva).
Sen tycker jag även att det är bra att säljarna (som @tim.stockholm i det här fallet) ges en chans att "förklara sej" (som han även gjort)....
 
D

Deleted member 4412

Guest
Det verkar vara många som inte förstår ironin i min annons, kanske t.o.m en gnutta sarkasm.. ;) Det är lite utav en pik till alla giveaway-annonser som florerar k&s.
Tyckte det var rätt kul, men så är jag ju rätt lättroad också...

Edit: Glömt ändra den till avslutad/borttagen. Eftersom jag bara fick ett bud, och helgen kom, så åt jag upp dom själv.
En dålig affär kanske, men man lever ju bara en gång.
Din annons fick iaf mej att skratta gott o svar ja, jag förstod (o delar!) din humor fullständigt!:)
Det här är ju inte blocket liksom utan ett forum av o för entusiaster. Tyvärr verkar många glömma bort det...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Alla som stör sig så på tanken att man, ve och fasa, skulle införa en underkategori för tillbehör, vad är problemet? Det finns ju uppenbarligen massor som vill ha det. Vad är nackdelen? Är det hemska att man eventuellt tvingas till ett extra klick eller varför motsätter ni er det? Kan öht inte se någon fördel med att blanda klockor, betalgiveaways och andra tillbehör.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Själv minns man ju fortfarande den där gamla klassiska "strumpgate" där någon försökte kränga ett par strumpor han fått i julklapp.
Det ledde väl till att det idag finns 2st olika säljforum här på ks?
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Man ger grejerna till farsan, typ.

Herregud, presenter från familj och vänner är ju inte alls samma sak som giveaways.

Tror @JLW kort och gott syftar på "shit man fått av någon" och att gåvor oavsett avsändaren är snålt att kränga.

Glassen och moffan förstår vad jag försöker säga.

Det är en principsak sen gammalt, du saknar finess men framförallt KS anda.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Tillbehör kan ju vara trevligt och tycker personligen att de behöver sitt utrymme men då i en egen flik/kategori. För att hålla vanliga köp & sälj rent för klockor.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Glassen och moffan förstår vad jag försöker säga.

Det är en principsak sen gammalt, du saknar finess men framförallt KS anda.
KS andan är det tyvärr knappt kvar.. Lite stolt känner man ju sej när man fick beröm för att man var en KS-broder när jag hittade en klockbild där jag såg en snusdosa o skickade ett pm till denna medlem. Jag hade fått en stock av samma märke o sort men snusar inte detta utan erbjöd då denna medlem att kort o gott ge mej sin adress så jag kunde skicka honom stocken mot att frakten betalas.
Hellre ges bort än att slängas ju!!
SÅNT är väl sann KS-anda????
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
KS andan är det tyvärr knappt kvar.. Lite stolt känner man ju sej när man fick beröm för att man var en KS-broder när jag hittade en klockbild där jag såg en snusdosa o skickade ett pm till denna medlem. Jag hade fått en stock av samma märke o sort men snusar inte detta utan erbjöd då denna medlem att kort o gott ge mej sin adress så jag kunde skicka honom stocken mot att frakten betalas.
Hellre ges bort än att slängas ju!!
SÅNT är väl sann KS-anda????
Det är sånt jag snackar om! Bara kul att hjälpa till. Jag har både fått och givit via KS.
Ett exempel på icke ks anda hade varit att lägga ut stocken på K&S...
 
D

Deleted member 4412

Guest
O visst fasen skulle man kunna snåla o kränga diverse give-aways typ Rolex gröna påsar (listar 35£ på bukten), natostraps som man köpt för typ 100spänn osv men jag skänker med sånt när jag säljer en klocka istället.. Fan när jag väl tänker på det så har jag ju tom ge bort en rätt dyr o grym Rolex bok om vintage sportmodeller då jag ansåg att den kom bättre till hands hos någon som väl äger en klocka som är med i boken än att den ska ligga här o samla damm (jag äger ju inte längre någon klocka som är med i boken).
Återigen, sånt är väl sann KS-anda......
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Glassen och moffan förstår vad jag försöker säga.

Det är en principsak sen gammalt, du saknar finess men framförallt KS anda.
KS andan är long gone på Köp&Sälj...
Tycker väl iof att det är helt okej med merch på köp&sälj, men prishetsen och jakten på klipp börjar bli lite väl överdriven. Samma fenomen på lifestyle´s köp&sälj, bara att ta en titt på köpesannonserna så ser man hur absurt det blivit.
 
KS andan är det tyvärr knappt kvar.. Lite stolt känner man ju sej när man fick beröm för att man var en KS-broder när jag hittade en klockbild där jag såg en snusdosa o skickade ett pm till denna medlem. Jag hade fått en stock av samma märke o sort men snusar inte detta utan erbjöd då denna medlem att kort o gott ge mej sin adress så jag kunde skicka honom stocken mot att frakten betalas.
Hellre ges bort än att slängas ju!!
SÅNT är väl sann KS-anda????
Den finns kvar. Men med över 10000 medlemmar får man räkna med att se både det ena och det andra, som girighet och grinighet, tyvärr.
 
Topp