• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The battle of nato straps - Timefactors vs. JosefB

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Jag tänkte göra en liten jämförelse mellan Timefactors nato straps och straps från JosefB här på forumet. Jag vill understryka att detta är mina åsikter, och att du som läser kanske tycker annorlunda.

Från vänster. Först två stycken 'DE-LUXE NATO STRAPS' från Timefactors helt gjorda i nylon. Kvalitén på själva bannet känns väldigt bra och det känns nästan lite halt när man drar fingrarna över det. Alla fogar är limmade och inte sydda. De är aningen tjockare än 'vanliga' natos och mäter även lite längre. Strax över 30 centimeter inklusive spänne. Jag är lite osäker på vad det är för material på spännet, men som ni ser på bilderna så har de en matt grå finish. Looparna nere på bandet känns kantiga och lite för vassa för min smak. Valet av spänne och loopar lever alltså tyvärr inte riktigt upp till materialet på tyget.

Tredje bandet från vänster är även det ett band från Timefactors. Ett band som mäter 28.5cm med ett ganska mediokert tyg i nylon. Spännet har samma material och färg som deluxemodellen, men looparna har runda hörn och känns riktigt trevliga. Varför sitter inte dessa på deluxemodellen ? ;)

De tre sista banden till höger kommer från JosefB här på forumet och är premium modellerna.

Tyget är ganska styvt och första gången man tar på sig det så är det nästan lite svårt att forma det runt handen. Konstig nog ger detta en känsla av kvalite och i kombination med det glansiga nylonet så ger det verkligen en preimum känsla. Både spännet och looparna är blanka. Hörnorna är rundade, mjuka och bekväma. Längden på dessa band mäter 28cm inklusive spänne. Alla fogar är sydda.


Summering
Så. Vilka band skall man välja ?
Jag skulle vilja säga. Det beror på! ;)

Timefactors band är väldigt mjuka runt handleden. Men kräver sin klocka just på grund av att dom är lite grövre.

JosefB's premium band är lite hårdare att ha på sig i jämförelse, men spänner ändå upp smilbanden varje gång man tittar ner mot handen. Och passar nog standard till medium klockor i storlek bäst (kan man säga så? :) )

20160405_153038.jpg



Timefactors på en 44mm klocka.
20160405_153451.jpg


JosefB's band på en 41mm Aquaracer
20160405_163357.jpg
 
Senast ändrad:

keroro

Rolex
2-Faktor
Tack för en bra recension! Tycker JosefBs premium nato är lite för tjocka för att vara sköna... föredrar faktiskt mina vanliga tunnare nato som inte heller bygger lika mycket på höjden.
 

_jonte

Patek
Kul med en jämförelse av olika nato. Jag tycker dock tvärt om mot dig på i princip allt du skrev, men det är ju bara kul med olika åsikter. :)
Kan även tillägga att Timefactors uppgraderade "vanliga" nato med nya hårdvaran är riktigt bra. Tjockt och mer grovvävt tyg.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Har nog bara köpt från @Josef B med undantag från ett oranget nato från Nymans då jag behövde ett nato pronto samt fick hjälp med monteringen. Färgerna är sjukt snygga i verkligheten, kvaliteten väl godkänd och längden helt ok (önskar nån cm längre, min 17,2 cm handled).
Vinrött "vanligt" nato
image.jpeg

Brun/beige "vanligt" nato:
image.jpeg

Fin lyster även i de "vanliga" natostrapsen från @Josef B
Fler bilder på "premium" kommer..
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Idag fick jag äran att ta emot ytterligare två natos från JosefB. Denna gången i "standard kvalité". Dvs limmade fogar och lite annat material på tyget. Jag skulle vilja säga att dom är mjuka, sköna och limfogen verkar vara bra, men det får tiden utvisa. Snygga är dom med! ;)

20160427_152133-2.jpg


20160427_152311-2.jpg
 
Topp