• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Big Five

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jägarna har dem, liksom hårdrockarna!
Vilka klockor skulle platsa in bland urens big five? Glöm bort söndagsångesten för några minuter och ta en funderare, skriv sedan ner vilka klockor du anser borde platsa bland de fem! Tanken är inte att prislappen ska bestämma, utan att klockorna ska ha uppnått något av en legendstatus.
Ska bli kul att se om vi kan komma till någon konsensus, även om jag tvivlar starkt på det ;).

klara, färdiga, gå!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Seiko
Citizen
Orient
Casio
Sea-Gull

Flamethrower.gif
 

M021

Rolex
2-Faktor
En lekmans big 5, utan inbördes ordning

1. Rolex 5513
2. Rolex day date
3. JLC reverso
4. AP 15202
5. Omega speedmaster

Sen kan man alltid klämma in en PP utan problem, likaså en 10hz breguet, men känns som ovannämnda har uppnår en viss status som du nämnde, utan prislappen i åtagande,
 

JayJay

Rolex
Rolex Submariner
Citizen Aqualand
Heuer Autavia
Seiko 6105
Speedy Pro

Kanske...
Jag fattar hur du tänker men borde det inte vara svårare att uppnå för att räknas som DE STORA? En av poängerna med en sådan lista ska ju vara att det är svårt (men inte omöjligt). Nu kommer vi i o f s ändå inte enas runt ngn sådan lista men i a f.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
1. Michael Kors
2. Emporio Armani
3. Fossil
4. Casio
5. Seiko

I alla fall om man kollar på antalet sålda verk, så kan man även anta att dessa används av olika grupper, i mycket större utsträckning än t.ex. rolex och oumega.
 

M021

Rolex
2-Faktor
1. Michael Kors
2. Emporio Armani
3. Fossil
4. Casio
5. Seiko

I alla fall om man kollar på antalet sålda verk, så kan man även anta att dessa används av olika grupper, i mycket större utsträckning än t.ex. rolex och oumega.

Om man ser till spridning, volym och allmänhetens igenkännande ja, men ikonstatus..? Nja.. Känns som att säga att Toyota har ikon status bland bilarna i USA bara för att camryn är den mest sålda bilen på 2000 talet där borta.

Kommer bli en jäkligt intressant tråd ;)
 

JayJay

Rolex
1. PP Nautilus
2. AP RO
3. JLC Reverso
4. Rolex Daytona
5. PP Calatrava

Är inte 100 nöjd med listan men ett första utkast åtminstone.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
1. Facit
2. Festina
3. ONE
4. Regal
5. Jet-Set

Kollar man ur svenskt perspektiv så är dessa nästan ikoniska, eftersom många känner till dem och använder dem med stolthet. För att inte nämna att de marknadsförs som kvalitetsur av stjärnurmakarna och ur och pen.
 

Mr Chance

Kalmar
Kort och gott att i princip vem som helst som ger sig fan på det kan äga samtliga klockor på din lista inom en hyfsat överskådlig framtid. Känns alltså som att utmaningen inte är tillräckligt stor.


Jag uppfattade att TS ville resonera lite om vilka klockor som har ikonstatus utan att priset är en faktor. Jag har gjort en sådan lista. Om priset är en faktor är det väl bara att leta reda på de fem dyraste klockorna (eftersom högt pris i sig ger ikonstatus) genom historien och så är listan färdig.

Imho ;)
 

Bolio

Panerai
1. Rolex Submariner ( Ohotad etta )
2. Omega Speedmaster
3. Rolex Daytona
4. Rolex DJ
5. Nån typ av Breitling är ett måste på topp fem kan dock ingen ref.

De tre första är självklara men på kort betänketid tycker jag fyran och femman absolut borde finnas där, kanske ser det annorlunda ut med lite mer tid men just nu känner jag mig säker på dessa.
 

JayJay

Rolex
Jag uppfattade att TS ville resonera lite om vilka klockor som har ikonstatus utan att priset är en faktor. Jag har gjort en sådan lista. Om priset är en faktor är det väl bara att leta reda på de fem dyraste klockorna (eftersom högt pris i sig ger ikonstatus) genom historien och så är listan färdig.

Imho ;)
Jag förstod hur du tänkte redan då du presenterade listan. Jag gillar den förövrigt. Det där med svårighetsgrad är mest ngt jag själv känner behöver tillföras för att göra ursprungsbegreppet rättvisa. Men meningen var kanske inte att man skulle läsa in den parametern? Hur som helst så håller jag inte med om det där om att högst pris gett högst status genom historien.
 

fredtiger

Cartier
1. Rolex Submariner ( Ohotad etta )
2. Omega Speedmaster
3. Rolex Daytona
4. Rolex DJ
5. Nån typ av Breitling är ett måste på topp fem kan dock ingen ref.

De tre första är självklara men på kort betänketid tycker jag fyran och femman absolut borde finnas där, kanske ser det annorlunda ut med lite mer tid men just nu känner jag mig säker på dessa.

Byter 4 & 5 mot PP Nautilus och JLC Reverso. I övrigt enig. Just nu ska tilläggas.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Ingen som nämner IWC? Big Pilot måste ju platsa. Men tror annars att de flesta här kan komma överens om Omega Speedmaster pro samt Rolex Submariner är givna, eller?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Ikon för mig innebär:
1. Den ointresserade känner igen den
2. Den initierade vill bära den

Rolex Submariner
Rolex Daytona
Omega Speedmaster Pro
JLC Reverso
Breitling Navitimer

Eller nåt... Inte helt nöjd... Hmmmm.
 
Topp