Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

The botten is nådd.. The story!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Donkii, 11 juli 2014.

1. Donkii
    Trådstartare

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    And so the story begins..

Sedan barnsben har jag sprungit runt och härjat hos farmor och farfar ovetandes om vad som fanns omkring mig.. Vid 8års ålder fick jag för första gången en klocka av min farfar, en Universal Genève av dammodell, det vore fel att säga att man hade breda armar på den tiden så en damklocka satt rätt bra får man säga.. Dock var det ingen Kalle Anka klocka så att den användes flitigt vore fel att säga.

Åren gick och man började vid 14års ålder fråga farfar om alla dessa klockor han hade, det fanns lite allt möjligt, några riktigt gamla Omegor, två Vacheron, flertalet UG, nån Rolex och en massa Heuers.. Det fanns några sköna historier om hur vissa klockor hittat till samlingen, två vet jag att han bytta till sig vid en gränspostering under andra världskriget när dem höll gränsen mellan Sverige och Norge, några andra har hittat till hans samling via spel och vadslagningar, några från resor och vissa genom arv och dödsbon osv. Gubben har under hela sitt verksamma liv haft befattningar såsom Löjtnant, Kapten, Major m.fl. och således var intresset för just militära klockor en av hans stora passioner.

Åren flög förbi och trimmade moppar, hembränt och små tjejer passerade och livet var ganska rättvist :)

Men så en dag, ringer farsan och berättar att farfar har blivit otroligt dålig på kort tid och några dagar därpå så gick han bort, det var en tung tid men man får glädjas åt att han levt ett gott liv och fick njuta av det till sina sista dagar utan några längre sjukdomsproblem..

Jag har många ggr funderat på varifrån det här klockintresset kommer och får nog konstatera att det är min farfars verk, dock fick vi aldrig möjlighet att dela intresset tillsammans. För när farfar gick bort lämnade han efter sig inte bara en eller två klockor utan närmare 300st. Jag kommer fortf. ihåg då vi satt på golvet hos farfar, jag och farsan, och tömde påse efter påse, bricka efter bricka på golvet för att räkna och kolla på dessa klockor. Vissa klockor slängdes direkt då dem var helt förstörda och i många fall sönderskruvade. Många av klockorna såldes via en auktionsförrättare , vissa försvann till Kaplans Auktioner och ett fåtal blev kvar hemma..

I och med detta så föddes en hunger kring att ta reda på mer, varifrån kommer dem, vem har haft dem, är dem värda nått osv. Alla hans historier började göra sig påminda och nu i efterhand får jag ångest för att jag inte lyssnade mer, ville veta mer, men det var förstås annat som lockade då.

Så efter några år av lite långsamt klocknötande dök klocksnack.se upp på min webbläsare av en slump, jag började lurka lite, konstaterade ganska snabbt att TTT som jag också lurkade på kändes omodernt och daterat.. Skaffade mig mod att klicka i alla raderna och bli medlem här, va fan, vad gör man nudå, det var ju bara Rolex som gällde här och där kunde jag nästan ingenting.. Månaderna gick, det blev riktigt roligt med klockor igen.. Det började spruta inlägg och info sögs in från alla världens hörn, klockor såldes i rasande takt och för att vara ärlig, det köptes en hel del också.. Helt plötsligt så bilade jag ned från norr till den stora staden, var på min första GTG med likasinnade, greppade den ena klockan efter den andra, gnuggade ett par öl och sedan var festen slut, tillbaka till norr, klocknördarna lyste med sin frånvaro och det närmsta AD vi kommer här är Starlanders Ur som har en Omega Speedmaster i sina klockmontrar..

Det är sedan ca tre månader tillbaka inte lika roligt med klockorna, det är som en tomhet, det är knappt roligt att jaga dem, gång efter gång så sitter jag här och slentrianköper klockor för att på nått sätt väcka lusten tillbaka men den mattas nästan bara av mer. Inläggen här på KS börjar bli glesare, det roliga med att ta kort på dessa klockor är som bortblåst. Jag har ingen plan, ingen röd tråd att följa. Vad gör ni för att hålla intresset vid liv? Dra mig upp ur denna svacka! :D

Sorry för att jag tog 5min av ert liv, but help a brother in need.

Just nu innehåller samlingen 1st Casio PRG 130y och en Suunto Ambit2, alltså inget som sticker ut på något sätt.

Senaste årets skörd:
    Rolex (6st) - 14060, 17013, 14000 m.fl.
    Omega (12st) - Seamaster x4, Speedmaster x3, PlanetOcean, AquaTerra m.fl.
    Breitling (4st) - SuperOcean, Colt, Long-Playing, Cadette
    JLC (2st) - Vintage (40-50tal)
    IWC (2st) - Aquatimer x2
    Universal Genève (4st) - Polerouter x2, Compax
    Tudor (6st) - 79090, 7016, Pelagos m.fl.
    Heuer (6st) - Carrera, Monza, Montreal m.fl.
    TAG Heuer (1st) - Grand Carrera
    Sinn (2st) - 103Ti m.fl.
    Sjöö (1st) - UTC
    Glycine (2st) - Airman, Combat
    Porsche Design (1st)
    Oris (2st) - Aquis x2
    Samt ett 30-tal andra klockor såsom Seiko, Atlantic, Arctos, Casio, Suunto osv..

exaudi, vikgul, Bojke och 44 andra gillar detta.
  2. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Ta ett sabbatsår

tim ur länk gillar detta.
  3. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Kul att du delar med dig! Fint skrivet, dessutom

För att liva upp det, -Jaga knepiga vintageur med själ!

Keep it up!

Rivalen gillar detta.
  4. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Tack för att du delar med dig av din story, jag gillar läsa om hur andras klockintresse har kommit till. Det låter ju som din farfar hade en helt galen samling!

Imponerande antal klockor du själv också hunnit med under en kort tid. Jag tror på att försöka hitta nått tema i inköpen. Jag själv har snöat in lite på Rolex GMT för tillfället och tycker det är kul att testa samma modell från olika tidsepoker.

Sen hjälper det säkert inspirationen att försöka ta sig iväg på nån GTG nu och då. Jag vet hur det känns att sitta långt ifrån händelsernas centrum där det ordnas GTGs till höger och vänster utan att kunna delta utan rigorös planering. Men vill man tillräckligt mycket så går det.

5. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är det något annat i livet som drar mer för ögonblicket?
    Det kan väl vara lite sådär med ens intressen. Jag har några intressen som blommar upp och så blir något annat lite mer vilande. Som du så fotograferar jag mycket i omgångar. Haft en svacka på den fronten senaste året.
    Gör också en del musik men det har glidit iväg totalt sen jag fick barn. Sena nätter och tidiga mornar doesn't mix well.
    Ge det lite luft och ut och fota eller nåt. :)

6. bubben67

bubben67 Bonde

Från:
    Närke
    Lägg allt vad klockor heter på hyllan i kanske ett år.
    Häng inte här på forumet, klipp navelsträngen.
    Hitta något annat meningsfull att sysselsätta dig med.
    Tror att det kan vara att bryta helt, åtminstone för ett tag.
    Och se om klockandarna vaknar till liv igen.
    Gör dom inte det, so what.
    Finns mycket annat än klockor.

Lycka till kompis.

7. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Sluta flippa.

80s, Johan M, Sputniq och 3 andra gillar detta.
  8. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Ploprof:D

RicVin gillar detta.
  9. mace

mace Stadsbo

Satan vilken fin story. Det som slår mig är att det låter som om att det fanns en story kring din farfars klockor. Kanske inte alla 300, men runt tillräckligt många. Och tillräckligt bra storys. Vadslagningar och tillbyten vid gränsposteringar känns mer spännande än ren kommers på köp & sälj. Storytelling när det är som bäst.

Som någon ovan sa, jaga klockor som kan bli en historia för dina barnbarn - något som inte är lika lätt som pm - swisch - paketöppning.

Good night, and good luck. :)

Camo00 gillar detta.
  10. bubben67

bubben67 Bonde

Från:
    Närke
    Det är ju som att säga till en narkoman att sluta ta fixar.

11. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Well, har det gått så långt kan det vara läge för avgiftning.

bubben67 gillar detta.
  12. plexan

plexan Borgare

Har också en "svacka" och är allt mer sällan in här på forumet. Kan nog 1: Bero på att jag är rätt nöjd med mina nuvarande klockor och 2: annat som intresserar mer, speciellt då det är sommar.
    Tycker du inte ska få panik, ta det bara lugnt och tvinga inte fram intresset igen. Gör bara det du känner för. Kanske testa att fokusera mer på andra intressen och bara vardagsnjut av klockan du äger.

13. Syven

Syven Friends of KS

En sjuk lista med klockor du har avverkat!

Anta den här utmaningen kanske!?

Du får bara köpa en klocka närmsta året och måste bära endast den..

Kanske det väcker suget till liv?

Staan gillar detta.
  14. bubben67

bubben67 Bonde

Från:
    Närke
    Exakt, avgiftning=sabbatsår.

15. Spindel

Spindel Biskop

Det samt börja bygga upp en samling istället

16. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Är det mängden som gör att intresset "drunknar"? Menar inte att du måste ha en eller två som är dyra/exklusiva, men du kanske måste ut i "ytterkanterna" där som bara få letar, så som antytts i tidigare inlägg. Tack för ett fantastiskt inlägg!

17. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Bitterljuvt, många fina klockor och minnen kan jag tänka mig, men hjärtat slår inte på samma sätt längre. Har hänt mig med med tex fotografi, finner inte det inom mig längre. Utrustningen ligger mest i garderoben och kommer fram ibland när en ny klocka kommer eller katten/hunden är fin eller tramsar sig. Jag hoppas jag kommer hitta tillbaka, men vem vet?

Skulle det gällt mig ang klockor, så skulle jag nog försökt sälja av lite, så att jag har "det jag behöver". Använder klockpengarna till att köpa det jag verkligen vill ha - någon dyrgrip eller något som alltid lockat men som jag inte kunnat berättiga ett köp av. Ha de, kanske tre klockorna, som man använder och verkligen vill ha, så att man inte har ett överflöd som är överväldigande och viger resten av tiden/pengarna på att hitta något verkligen udda, eller kanske en helt engentillverkad/designad klocka?

Hoppas du inte försvinner helt, du är en kraft på forumet, och hoppas att du hittar *det* i klockvärlden igen!

Rivalen gillar detta.
  18. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Tack för trevlig läsning! Tänk att få gå igenom en sådan samling, i detta fall då tyvärr pga en bortgång.

Kanske är det för många klockor du plöjt igenom? Lite som med kvinnor, att bara ligga runt med massa olika vackra tjejer kanske inte är så kul i slutändan. Funkar för vissa men inte alla, du kanske inte är sån!

Du kanske ska fundera hårt över vilka klockor du gillat mest, och sen hålla dig till dom, inte flippa direkt de tiderna när dom känns lite slentrian. Håll kvar dom, väx med dom och ärras med dom, skapa en historia tillsammans.

Bara för att du gift dig med några väl valda klockor behöver du ju inte sluta förundras, titta på och försöka förstå mekaniken(psykologin) i alla vackra klockor som finns där ute!

Eh, fredagsflum... Whaevah

19. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Tack för ett läsvärt inlägg och fina bilder! Känner delvis igen mig, även om jag bara roterat en bråkdel av din mängd klockor. Började också leka på allvar med klockor för lite över ett år sedan. Ganska tidigt utkristalliserades det en plan som jag försökt följa, även om tillfälligheter och impulsköp också spelat in. Nådde mitt mål tidigare i år (http://klocksnack.se/threads/game-over.24240/). Sitter rätt nöjd just nu och njuter av varje klocka jag har kvar (bara 5 st). Känner inget direkt sug efter något nytt, men det lär väl ändra sig över tiden ;). Roterar en klocka per vecka och ser verkligen fram mot när det är dags att byta till nästa, som nästan känns "ny" när det är dags.

Som flera har varit inne på, jag tror du blivit blasé eller "mätt". Du säger inte hur många som är kvar av de 80+ (!!!!) som passerat på ett år, men tricket är nog att fokusera på färre som verkligen ger njutning. Tror inte att "klocknirvana" uppnås genom att köpa/sälja så många som möjligt, även om det givetvis är kul att prova olika saker. ;)

För vad det var värt och hoppas på ett snabbt tillfrisknande! :D

par gillar detta.
  20. acce1999

acce1999 Friends of KS

Det går upp. Det går ner. Det kommer tillbaka. Tro mig. Har följt internetforum i tjugo år. Har varit intresserad av klockor sedan innan jag fick min första som sexåring.

Läsvärt inlägg för övrigt!

Tack för att du delar med dig.

Mvh A

par gillar detta.
  21. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Om jag tolkar rätt så menar du att årets skörd dvs 1 år så har du flippat minst 1klocka/ vecka? Om detta är fallet så är det ju kanske lite som du behöver hjälp med? kul att du delar med dig av dina intryck och din situation och hoppas du finner glädjen med klockor och andra intressen framöver.

Mvh
    Andreas

22. par

par Friends of KS

Jag har haft ett par "Downs" när jag känner mig ganska nöjd med det jag hade. Efter någon månad kom flippsuget och man trillade in på ks igen. Ibland har jag inte haft suget att gå in på ks men ändå tvingat mig in, tittat på bilder, öppningar osv. Givetvis kan mycket kring intresset handla om köpa/sälja men samtidigt finns det så mycket att grotta ner sig i, titta på, läsa om för att underhålla sig själv utan att behöva flippa något. Ibland kan även en enkel seiko eller gammal omega för 2000kr väcka liv i något.

Kson gillar detta.
  23. par

par Friends of KS

Dessutom ser jag att du inte testat keramisk rolex, det är ett måste. Kan även vara där felet ligger;)

per nordström, Beastie, Kson och 1 annan gillar detta.
  24. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Tack för att du delar med dig av din story. Underbart ärlig skrivit.
    Vet inte om det är någon hjälp men det kan vara dags att strukturera upp din klockbox.
    Nice, Need eller affektions frågan.
    Vilka typer av klockor använder du, skall dom användas osv?
    Vilka kategorier som skall ingå i boxen, tål att funderas på.
    Dags sätta upp mål. Kanske inleda med ett köpstopp tills allt faller på plats.

Kanske en fingervisning till en comeback till klockorna.
    Lycka till.
    Riktigt fina bilder oxå. -Det kan ju vara en väg att gå, ta mer bilder.

25. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Bäste klockbroder, ta't lugnt, kör en OWG period och låt ett vettigt sug komma tillbaka när det kommer. Simma lugnt ;)

26. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grattis, du är botad! Ut och upptäck livet :) Tack för att du delar med dig.

Eller så intalar du du själv att försöka hitta det perfekta innehavet, för att därefter vara nöjd, och fokusera på andra saker, vilket naturligtvis inte kommer gå, men då finns det en röd tråd att följa, även cenom svackorna :)

Donkii gillar detta.
  27. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Sedan är ju jag fel kille att uttala mig, har ju flippat några st på galet kort tid och försöker reparera mina misstag ;)

28. TiE

TiE Friends of KS

Tack för inblicken i din historia! Förstår dock din frustration i att bo där uppe i norr med begränsade möjligheter till att träffa likasinnade! Någon GTG om året behövs nog när man är aktiv deltagare på detta forum. Speciellt som dessa numera tycks explodera i antal. Ni är ju i alla fall några stycken som bor där upp i nordliga delarna av landet. Varför inte starta tråd för er nordbor och dessutom en egen PM-tråd där ni kan samlas, diskutera och planera lokala frågor och träffar. Så gör vi runt Eskilstuna-Västerås träffarna. Jag kan tänka mig att din fokusering kanske varit för intensiv, som även andra skrivit, och det kanske är naturligt att ta det lite lugnare. Såg bland dina fina foton ett utmärkt exemplar av en Aerospace som du inte hade med på din lista.
    Ge inte upp!
    /Tobbe

29. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Se det som ett friskhetstecken. Det är de som inte reflekterar som har de riktiga problemen. ;)

30. Donkii
    Trådstartare

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Oh I hear you all!

Ligger en hel del i det ni skriver!
    Sedan starten av mitt företag har det gått utför med klockorna, mycket för att tiden prioriteras till just jobbet men sedan har också ett nyväckt intresse i motocross vuxit fram vilket också tar 12-15h per vecka.

Jag har varit i ytterkanterna av klockträsket och letat men inte riktigt trillat dit. Keramisk Rolex har jag faktiskt inte provat, whats the difference compared to the ordinary?

Jag har nog kanske kommit till en fas i livet där klockorna inte längre är på prispallen vad gäller prioritet, jag vill inte sluta men det kanske är bra för mitt förhållande till dessa sköna ting.

Som du skriver par401 så ligger det mycket tjusning i de klockor med små prislappar också, nästan roligare att hitta en cool beater än en dyr dressare.

Tack för all input och sköna inlägg från er :)

wundlander, krämbulle, Rivalen och 4 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield