• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The first cut is the deepest

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Igår gjorde jag lite "runner-jobb" och installerade upp två nya arbetsplatser åt mina kollegor på firman. I vanliga fall så sitter jag bakom skrivbordet och ugglar men igår var vi kort om folk så det var bara att rycka in.

När jag skulle plocka bort en gammal dockningsstation från ett skrivbord så slog jag i klockan i nyckeln som man kan låsa dockningsstationen med och fick en repa på bezeln :'( Svårt att fånga på bild med telefonen, kan jag få bort denna repa eller minimera den på något vis utan att byta ut hela bezeln (antar att det är svindyrt)? Jag är på det klara med att det blir repor och liknande på klockor som används varje dag men tycker denna sitter oerhört illa till.

Se repan mellan "300 och "Units per hour"
bild 1.JPG


bild 2.JPG
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Tråkigt när det händer... Vad jag vet så går inte bezeln på Daytona att polera, utan behöver isåfall bytas. Rätta mig gärna ifall jag har fel!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Beror helt på hur den ser ut. Klart den kan poleras bort, men det är mer eller mindre lätt. Jag med de flesta skulle nog rekommendera att du väntar tills du har lite fler battle scars. Den första är tyngst som sagt.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Den går nog att få bort, men tråkigt när det händer. Du får tänka som daviden, det är din repa:)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Oavsett hur försiktig man är så dyker det förr eller senare upp en repa (om klockan används). Som tur är har du bara dig själv att skylla. Det brukar vara mycket svårare att komma över om det är någon annan som också har varit inblandad.

Se det som något skönt istället. Att du nu har fått din första repa. Så att du kan börja njuta mer av klockan! :)
 

Knight

Cartier
Som sagt, den första är alltid värst. I morse när jag var på väg till jobbet så drämde jag min nya SubC i väggen på tunnelbanevagnen när jag skulle justera ena skon. Den där känslan man får precis när klockan kolliderar med något hårt.. Som tur var så ser den ut att ha klarat sig helt oskadd. Antar att väggen var gjord av aluminium eller någon annan mjuk metall (?) och att det var vridringen som tog smällen.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Bara att beklaga.. Men det blir fler. Byter du bezeln tar det max en vecka så har du fått en ny repa.
Men det känns jobbigt med första repan. :(
 

Anfield

Panerai
Välkommen in i klockvärlden, det ända jag kan garantera dig
är att det blir fler och djupare.
Som det så fint heter medaljens baksida.
Man har inte ägt en Rolex för en man har repat än :)
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Tack för uppmuntrande tillrop! :)

Klart klockan får repor men denna satt så olyckligt till bara dessutom så fick jag den på ett så tråkigt sätt. Någon urmakare kanske kan gnida ner den en smula så den inte blir lika påtaglig i alla fall..
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Ajaj, håller med om att den känns för jävligt på bezeln men man lär sig leva med det!
Battlescars :)
 

oystercase

Cartier
Displaypolermedel på fingern o gnugga kan få repan att synas mindre.

Tandkräm kan också användas, polerar ännu mildare.

Ger bra resultat på repor som liksom bara mattat ytan. Ser ut som din repa är sådan?

Istället för finger kan man bryta en tändsticka mitt itu och polera m medel på änden.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det är därför jag bara bär klockor som jag inte skulle må dåligt av att repa. Är det en keeper så spelar inte lite repor någon roll ändå, då känns klockan bara lite mer personlig. Njut av klockan :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Sagt det förr och säger det igen, första repan är alltid värst, man vänjer sig. Ska man gå runt och vara nojig för repor kan man ju lika gärna skita i det liksom, har köpt några helt nya klockor som listar 200k+ och ska man kunna använda dom så få man liksom acceptera faktumet att det kommer att hända.
 

Simpatico

Rolex
Den var tung, men som folk ovan säjer det är ju sånt som händer när man använder klockan
och klockan skall ju användas.
Första är alltid tungt.
Nu är det bara att köra på, nu är det ju din klocka på "riktigt".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har redan fått många svar, men mitt tips (om den är blankpolerad) är en polerduk från en guldsmed. Billigt och fungerar bra utan att skada klickan. Polera dock inte över siffrorna och bara där klockan är blankpolerad.
 

jabla

Sarlacc
Bit ihop och kom igen, risken är att det blir en "grop" som syns i speglingar om man polerar bort en repa som inte är väldigt ytlig.
 

Belic

Cartier
Skulle man inte kunna ta en extremt liten bit av en cape cod och fästa på en tandpetare för att sedan polera mellan texten?

Mycket tålamod och försiktighet borde det väl kunna funka? Blir ju inte perfekt men den kommer synas klart mindre.

Jag har dock ingen erfarenhet från cape cod men bara en tanke som dök upp.
 

Belic

Cartier
Ni som rekommenderar hempolering, det är precis sådant beteende som leder till runda fulpolerade sportrollar. Tänk på det.


Partypooper :( Jo men det är sant, även om jag kan tycka att något litet drag på bezeln inte borde va så farligt. Men jag är alldeles för dåligt insatt i poleringsvärlden..
 
Topp