Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

The first cut is the deepest

Diskussion i 'Diskussion' startad av hiller, 11 juni 2014.

1. hiller
    Trådstartare

hiller Bonde

Igår gjorde jag lite "runner-jobb" och installerade upp två nya arbetsplatser åt mina kollegor på firman. I vanliga fall så sitter jag bakom skrivbordet och ugglar men igår var vi kort om folk så det var bara att rycka in.

När jag skulle plocka bort en gammal dockningsstation från ett skrivbord så slog jag i klockan i nyckeln som man kan låsa dockningsstationen med och fick en repa på bezeln :'( Svårt att fånga på bild med telefonen, kan jag få bort denna repa eller minimera den på något vis utan att byta ut hela bezeln (antar att det är svindyrt)? Jag är på det klara med att det blir repor och liknande på klockor som används varje dag men tycker denna sitter oerhört illa till.

Se repan mellan "300 och "Units per hour"
    bild 1.JPG

bild 2.JPG

hannes gillar detta.
  2. WBergdahl

WBergdahl Präst

Från:
    Sthlm - Bxl - Lund
    Tråkigt! :(
    Jobbigt att den blev så pass lång också...

3. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Tråkigt när det händer... Vad jag vet så går inte bezeln på Daytona att polera, utan behöver isåfall bytas. Rätta mig gärna ifall jag har fel!

4. Kson

Kson Friends of KS

Ett tips är att inte tänka på det för du kommer nog slå i klockan fler gånger.. Njut av klockan istället!! Den är väldigt fin :)

DrSbaitso och per nordström gillar detta.
  5. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Fin klocka. Strunta i repan det blir fler...

DrSbaitso gillar detta.
  6. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Skit i det! :)

Det viktiga är väl ändå att det är DIN repa.

DrSbaitso, Guskleto, Räven och 3 andra gillar detta.
  7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Beror helt på hur den ser ut. Klart den kan poleras bort, men det är mer eller mindre lätt. Jag med de flesta skulle nog rekommendera att du väntar tills du har lite fler battle scars. Den första är tyngst som sagt.

vaniljglass gillar detta.
  8. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Den går nog att få bort, men tråkigt när det händer. Du får tänka som daviden, det är din repa:)

9. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Oavsett hur försiktig man är så dyker det förr eller senare upp en repa (om klockan används). Som tur är har du bara dig själv att skylla. Det brukar vara mycket svårare att komma över om det är någon annan som också har varit inblandad.

Se det som något skönt istället. Att du nu har fått din första repa. Så att du kan börja njuta mer av klockan! :)

10. Skit i det, dock så håller jag med om att det var en jobbig första repa tyvärr....

11. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Som sagt, den första är alltid värst. I morse när jag var på väg till jobbet så drämde jag min nya SubC i väggen på tunnelbanevagnen när jag skulle justera ena skon. Den där känslan man får precis när klockan kolliderar med något hårt.. Som tur var så ser den ut att ha klarat sig helt oskadd. Antar att väggen var gjord av aluminium eller någon annan mjuk metall (?) och att det var vridringen som tog smällen.

12. M.U

M.U Biskop

Kör en beater när du ska ut på "äventyr" ;)

13. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Bara att beklaga.. Men det blir fler. Byter du bezeln tar det max en vecka så har du fått en ny repa.
    Men det känns jobbigt med första repan. :(

14. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Är det inte det som kallas charm och patina:)
    En klocka skall användas och då får den repor. Vill du ha repfritt, låt den då ligga i boxen;)

Ernesto, vikgul och maxmol gillar detta.
  15. cab

cab Friends of KS

Om en månad bryr du dig inte om den det kommer fler :)

Fin klocka btw!

16. Anfield

Anfield Borgare

Välkommen in i klockvärlden, det ända jag kan garantera dig
    är att det blir fler och djupare.
    Som det så fint heter medaljens baksida.
    Man har inte ägt en Rolex för en man har repat än :)

Ernesto gillar detta.
  17. hiller
    Trådstartare

hiller Bonde

Tack för uppmuntrande tillrop! :)

Klart klockan får repor men denna satt så olyckligt till bara dessutom så fick jag den på ett så tråkigt sätt. Någon urmakare kanske kan gnida ner den en smula så den inte blir lika påtaglig i alla fall..

18. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ajaj, håller med om att den känns för jävligt på bezeln men man lär sig leva med det!
    Battlescars :)

19. oystercase

oystercase Bonde

Displaypolermedel på fingern o gnugga kan få repan att synas mindre.

Tandkräm kan också användas, polerar ännu mildare.

Ger bra resultat på repor som liksom bara mattat ytan. Ser ut som din repa är sådan?

Istället för finger kan man bryta en tändsticka mitt itu och polera m medel på änden.

20. MJ24

MJ24 Friends of KS

Den första repan är traumatiskt...!:drowning:

almeyero gillar detta.
  21. JaTack

JaTack Friends of KS

Det är därför jag bara bär klockor som jag inte skulle må dåligt av att repa. Är det en keeper så spelar inte lite repor någon roll ändå, då känns klockan bara lite mer personlig. Njut av klockan :)

22. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Det är som förhållanden, en del gillar dom perfekta medans andra dras åt skadat gods.

Rookien, k0ltrasten, kaell och 2 andra gillar detta.
  23. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Sagt det förr och säger det igen, första repan är alltid värst, man vänjer sig. Ska man gå runt och vara nojig för repor kan man ju lika gärna skita i det liksom, har köpt några helt nya klockor som listar 200k+ och ska man kunna använda dom så få man liksom acceptera faktumet att det kommer att hända.

24. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Den var tung, men som folk ovan säjer det är ju sånt som händer när man använder klockan
    och klockan skall ju användas.
    Första är alltid tungt.
    Nu är det bara att köra på, nu är det ju din klocka på "riktigt".

25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du har redan fått många svar, men mitt tips (om den är blankpolerad) är en polerduk från en guldsmed. Billigt och fungerar bra utan att skada klickan. Polera dock inte över siffrorna och bara där klockan är blankpolerad.

26. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Inte kul:( nu är i alla fall mödisen knäppt på klockan;)

27. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Bit ihop och kom igen, risken är att det blir en "grop" som syns i speglingar om man polerar bort en repa som inte är väldigt ytlig.

28. Belic

Belic Stadsbo

Skulle man inte kunna ta en extremt liten bit av en cape cod och fästa på en tandpetare för att sedan polera mellan texten?

Mycket tålamod och försiktighet borde det väl kunna funka? Blir ju inte perfekt men den kommer synas klart mindre.

Jag har dock ingen erfarenhet från cape cod men bara en tanke som dök upp.

29. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ni som rekommenderar hempolering, det är precis sådant beteende som leder till runda fulpolerade sportrollar. Tänk på det.

k0ltrasten, jabla och Bojke gillar detta.
  30. Belic

Belic Stadsbo

Partypooper :( Jo men det är sant, även om jag kan tycka att något litet drag på bezeln inte borde va så farligt. Men jag är alldeles för dåligt insatt i poleringsvärlden..

Mårtenssons ur Brookfield