• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"The Izul"

klockodile

Dundee
2-Faktor
En liten snabb recension av en klocka de flesta inte vet finns...

Izul introducerades 2007 och var tänkt att bli en fjärde premiumlinje i Seikos sortiment. Tyvärr gick den inte så bra på hemmamarknaden och lades ned 2009, utan att egentligen slagit någonstans i världen.
Orsakerna var många, storleken passar inte alla, Spring Drive togs in i den nyintroducerade Anantafamiljen, som inte heller är en liten (sett till dimensionerna på klockorna) linje.

Hursomhelst. Izul presenterades i 4 olika utföranden, 2 med roterbar boett (SDAA001 or SDAA007) och 2 med fast boett (SDAA003 or SDAA005). Svart eller vit tavla skilde de olika modellerna åt.

Samtliga var Spring Drive kronografer utan GMT komplikation, verket som drev dessa fick benämningen 5R85.

Min version är SDAA005.

Dimensionerna är d=47mm, h=14,4mm.
Boett och länk är hårdhetsbehandlad titan, vilket gör klockan lätt och skön på armen.
Verkets komplikationer är förutom kronograf, datum och gångreservsindikering.

DSC_0805.JPG


Detaljarbetet på den här klockan är väldigt bra. Borstningen är fint genomförd och polerade linjer understryker den ovanliga boettformen. Bullheaddesignen är jäkligt skön när klockan sitter på armen och har infogats i boettformen på ett perfekt sätt. Designen ger ett futuristiskt intryck på det hela.

DSC_0800.JPG

DSC_0801.JPG


Tavlan är creme till silver med feta indikeringar i svart. Speciellt gillar jag att det endast är minuter indikerade, ger ett intryck av att klockan är byggd för tidtagning, med klara referenser till stoppursdesign. Gångreserven liknar en bensinmätare, inte för mycket färger. Riktigt bra.

Tim- minut- och sekundvisarna, samt gångreservsvisaren är svartlackade, kronografvisarna är blånerade. Blåneringen tas lätt för svärta och syns bara i rätt ljus, jag trodde länge att kronografsekunden var svart...

DSC_0799.JPG


Gravyren på baksidan är knivskarp och verket vackert bearbetat. Jag har egentligen inget att anmärka på finishen, rotorn skimrar i regnbågsfärger i direkt ljus.

DSC_0802.JPG


Safirglaset är duktigt antireflexbehandlat. Storleken på glaset i kombination med dimensionerna på tavlan gör att den alltid är lättavläst och ger ett helt fantastiskt intryck på armen.

DSC_0803.JPG


Det enda jag har att anmärka på (som vanligt) är låset på länken. Jag saknar mikrojustering. Hade detta funnits hade klockan varit perfekt för mig.

Till sist, ett varningens finger - det är en stor klocka. Gillar du <42mm klockor - don't even think about it!

Tack för mig!
S
 
Senast ändrad:

wundlander

I know I look great in my Mustache
Häftig klocka som jag, mycket riktigt, aldrig hört talas om. Jag gillar designen och flirten med stoppur. Hade den varit i en mer rimlig storlek hade jag gärna haft en men 47 är mig övermäktigt.
Tack för skolningen. :)
 

JesperO

Rolex
härlig udda fågel, måste kännas bra att att fått vantarna på en sådan raritet...
vet du hur många som gjordes, relativt kort tid som de fanns.
Tack för att du delar med dig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Äntligen! Detta har jag väntat på länge. Kanonbra skrivet och en grym klocka!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
härlig udda fågel, måste kännas bra att att fått vantarna på en sådan raritet...
vet du hur många som gjordes, relativt kort tid som de fanns.
Tack för att du delar med dig.

Som du skriver - den är udda (i många avseenden), men jag har inga produktionssiffror. Min bästa uppskattning är att det finns 500-1000 av vardera modellen med fast boett. De med roterbar boett är nog betydligt färre. Min har ett serienummer runt 800 och den var troligen en av de sista nya som fanns kvar till försäljning.

För övrigt är de med roterbar boett ännu större (pga mekaniken bla) - 51mm!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Häftig klocka som jag, mycket riktigt, aldrig hört talas om. Jag gillar designen och flirten med stoppur. Hade den varit i en mer rimlig storlek hade jag gärna haft en men 47 är mig övermäktigt.
Tack för skolningen. :)

Minst sagt udda men cool klocka, oerhört kul du tar dig tid för att dela med dig.

Äntligen! Detta har jag väntat på länge. Kanonbra skrivet och en grym klocka!

Mycket bra skrivet klockodile! Tack. Var ute efter en med roterar boett ett tag, men den är ju lite för knasig i taveldesignen.

Roligt att ni uppskattade det hela!

Angående taveldesignen Molle - håller helt med dig och varför skall man vrida på en klocka för att skilja mellan tidtagning och tidsvisning? (Beats me...)
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Den ser så jäkla härlig ut, chrono-knapparna vill man bara ligga och klicka på hela natten... :hungry:
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Snygga! Synd (för mig) att de är så stora De där var helt i skuggan för mig så tack för läsningen :)
 
Topp