• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Atlantic (många bilder)

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hej på er!

Tänk vad hårt jag fastnat för märket Atlantic. Bland de första mekaniska armbandsuren jag köpte var just en Atlantic, fastnade för dess design och snygga logga. Tycker de har brutalt fina tavlor och peaken är under 50- och 60-talet då de med kör mycket snygga fonter och ofta röd sekundvisare, tydlig och ren design. För att inte tala om deras enastående zontavlor, give me strenght!

1888 drog de igång sin verksamhet i Schweiz och då under namnet EKB. De började med att tillverka delar till fickur och utökade verksamheten till att inkludera även delar till armbandsur runt 1920. En bit in på 20-talet startade tillverkningen av vattenskyddade ur, något de måste varit riktigt tidiga med. Några inhouse-verk har jag inte sett utan det brukar sitta verk från AS och ETA i Jag är inte så vass på att gräva efter fakta men hittade en relativt ny artikel om märket, tyvärr på franska vilket inte funkar för mig men kanske för någon annan:
http://issuu.com/AtlanticWatch/docs...lanticWatch/docs/coverstory_atlantic_goldor/1

De var ju tillsammans med några andra märken tidigt ute med den tidens variant till e-handel, de såldes flitigt på postorder. Varför de fick en så stor marknad i Sverige vet jag inte, kan inget om deras koppling till Sverige men har hört rykten om att del modeller för den svenska marknaden monterades i en fabrik i Norberg. Vet någon mer om detta så får de gärna upplysa mig och forumet.

Tänkte delge er lite bilder på min samling Atlantic-klockor, hoppas de landar in väl.

Två odd birds på slutet, en med loggan som introducerades på 70-talet om jag inte är helt ute och cyklar samt en nyproducerad som slank med som jämförelse.


IMG_5436.jpg


IMG_5437.jpg


IMG_5438.jpg


IMG_5439.jpg


IMG_5440.jpg


IMG_5441.jpg


IMG_5442.jpg


IMG_5443.jpg


IMG_5444.jpg


IMG_5445.jpg


IMG_5446.jpg


IMG_5447.jpg


IMG_5448.jpg


IMG_5449.jpg


IMG_5450.jpg


IMG_5451.jpg


IMG_5452.jpg


IMG_5453.jpg


IMG_5454.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hörru mister 100 000+ klockor

Hur stor är din samling egentligen och kan du tänka dig att sälja några till mig? Är sugen på någon chrono och dykare.. Du har skapat ett behov:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Visst gör Atlantic fortfarande en del attraktiva modeller? Vill minnas att Örns Ur i Fruängens centrum (av alla ställen) säljer dem...
Jupp, de håller igång varumärket och har en del snygga modeller men det känns som de tappat kopplingen till märkets historia.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Hörru mister 100 000+ klockor

Spencer66 skrev:
Hur stor är din samling egentligen och kan du tänka dig att sälja några till mig? Är sugen på någon chrono och dykare.. Du har skapat ett behov:)
Jag funderar på att sälja av rejält då något speciellt hägrar så vill du klämma på några så säg bara vilka så kan vi ses.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
"Två odd birds på slutet, en med loggan som introducerades på 70-talet om jag inte är helt ute och cyklar samt en nyproducerad som slank med som jämförelse."




IMG_5453.jpg


Har din "odd-bird" med svart urtavla, och visare av mer dauphine-typ, det verkar även som den coola spetsen på sekunden saknas (kan den ha gått av?)
Den här klockan chockade mig när jag kollade gångreserven på ett antal av mina klockor; 45 timmar!! med +- 0 i avvikelse!!!
Atlantic.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Har din "odd-bird" med svart urtavla, och visare av mer dauphine-typ, det verkar även som den coola spetsen på sekunden saknas (kan den ha gått av?)
Den här klockan chockade mig när jag kollade gångreserven på ett antal av mina klockor; 45 timmar!! med +- 0 i avvikelse!!!
Den ser fin ut, vet inte om sekundvisre med röd spets är original även på de svarttavlade men jag gillar den visaren. Synd att boetterna är i krom och ofta kexiga. Ditt verk måste må fint för jag kommer "bara" upp i 39 timmar. :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
Kettil skrev:
Har din "odd-bird" med svart urtavla, och visare av mer dauphine-typ, det verkar även som den coola spetsen på sekunden saknas (kan den ha gått av?)
Den här klockan chockade mig när jag kollade gångreserven på ett antal av mina klockor; 45 timmar!! med +- 0 i avvikelse!!!
Den ser fin ut, vet inte om sekundvisre med röd spets är original även på de svarttavlade men jag gillar den visaren. Synd att boetterna är i krom och ofta kexiga. Ditt verk måste må fint för jag kommer "bara" upp i 39 timmar. :)

Jo, jag håller med om boetterna, "vitmetall" är inte så kul. Det är synd att dom inte är i stål; designen är ju riktigt trevlig.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Viking skrev:
Trevliga klockor! bidrar med en rätt ovanlig Atlantic Alarm.
Kul bidrag, verkligen ovanlig och jag har sett äldre i sämre skick på Tradera men ingen i klass med din. Har bara sett märkning på boetten tidigare på deras kronografer. Snygg!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: The many faces of vintage Atlantic (många bilder)

Mitt Världsmästarur vill såklart också vara med!! :)

Har försökt leta information kring det exotiska fenomenet med svensk text på ett Schweiziskt ur. Det är dock jättesvårt att hitta säkra källor. Den gamle urmakaren tex visste inte hur detta kom sig...

Det verkar dock som att Världsmästaren i fråga är Gunder Hägg (och/eller Arne Andersson), dvs dåtidens megastjärna inom löpningen. Gunder the Wonder kallades han i USA och gjorde bla "turnéer" för att springa och göra reklam för Sverige samtidigt. Det skulle alltså kunna röra sig om sponsring/pr kombinerat med postorder för att kränga Atlantic-klockor i Sverige? Fabrik här har jag inte sett något om än.
Återkommer när jag har mer kött på benen... :)

Atlantic12_zpsd4c7c8ee.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Sv: The many faces of vintage Atlantic (många bilder)

Camo00 skrev:
Mitt Världsmästarur vill såklart också vara med!! :)

Har försökt leta information kring det exotiska fenomenet med svensk text på ett Schweiziskt ur. Det är dock jättesvårt att hitta säkra källor. Den gamle urmakaren tex visste inte hur detta kom sig...

Det verkar dock som att Världsmästaren i fråga är Gunder Hägg (och/eller Arne Andersson), dvs dåtidens megastjärna inom löpningen. Gunder the Wonder kallades han i USA och gjorde bla "turnéer" för att springa och göra reklam för Sverige samtidigt. Det skulle alltså kunna röra sig om sponsring/pr kombinerat med postorder för att kränga Atlantic-klockor i Sverige? Fabrik här har jag inte sett något om än.
Återkommer när jag har mer kött på benen... :)
Weltklasse, vilken snygg bild! Kul projekt med lyckat resultat, klart den ska med i Atlantic-tråden! Kul spår om världsmästaren, att det funnits en "fabrik" för montering av Atlantic-klockor i Norberg är jag tämligen säker på men jag ska försöka gräva fram hard facts. Vet en tredjepartskontakt som påståtts ha köpt upp restlagret innan fabriken slog igen, sitter troligen på ett berg av boetter och tavlor....historik....
 

Camo00

Patek
Re: Sv: The many faces of vintage Atlantic (många bilder)

Ariste skrev:
...
...att det funnits en "fabrik" för montering av Atlantic-klockor i Norberg är jag tämligen säker på men jag ska försöka gräva fram hard facts. Vet en tredjepartskontakt som påståtts ha köpt upp restlagret innan fabriken slog igen, sitter troligen på ett berg av boetter och tavlor....historik....

Kul med historia!!
Vi kanske ska köpa upp och starta hommage-tillverkning? ;)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Sv: The many faces of vintage Atlantic (många bilder)

Camo00 skrev:
Ariste skrev:
...
...att det funnits en "fabrik" för montering av Atlantic-klockor i Norberg är jag tämligen säker på men jag ska försöka gräva fram hard facts. Vet en tredjepartskontakt som påståtts ha köpt upp restlagret innan fabriken slog igen, sitter troligen på ett berg av boetter och tavlor....historik....

Kul med historia!!
Vi kanske ska köpa upp och starta hommage-tillverkning? ;)
Lysande förslag...:)
 

nifag

Cartier
Fick denna av min morfar. Han köpte den ny vet jag, men hur gammal den är har jag ingen koll på. Borde väl vara tidigt 60-tal? Efter en service av Werner på ABC går den nu perfekt!
 

Bilagor

  • IMG_1093.JPG
    IMG_1093.JPG
    143.2 KB · Visningar: 432
  • IMG_0431.jpg
    IMG_0431.jpg
    731.1 KB · Visningar: 490

Hardy

Thug
Väldigt imponerade! Kul att du gör så man får upp ögonen för mer udda märken!
Är det mest 60 talare du har?
Du får gärna plocka med ett gäng när vi fullföljer våra framtida planer!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
nifag skrev:
Fick denna av min morfar. Han köpte den ny vet jag, men hur gammal den är har jag ingen koll på. Borde väl vara tidigt 60-tal? Efter en service av Werner på ABC går den nu perfekt!
Fint skick på den tavlan, resten också för den delen...kul med fler Atlantic! :)
Hardy skrev:
Väldigt imponerade! Kul att du gör så man får upp ögonen för mer udda märken!
Är det mest 60 talare du har?
Du får gärna plocka med ett gäng när vi fullföljer våra framtida planer!
Udda fåglar flyger högst. :)
Det är övervägande 50- och 60-tal i min samling...självklart tar jag med ett axplock vad det lider!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Nyanländ Atlantic som vid en första anblick ser identisk ut med en som jag redan har men det finns detaljer som skiljer (förutom att denna är mer blekt). Gillar kontrasten med ljus/mörk zon på tavlan, snyggt med guldförgylld boett till denna tavla tycker jag.

Nyanländ:


Lådvärmare:
 

Icaras

Rolex
Efter ett snabbt glasbyte...
20130801_130545_zps909a8a9f.jpg




...där det här byttes ut...
20130801_130600_zpsacd7dc86.jpg




...så blev nyförvärvet såhär bra...
20130801_130624-1_zpsf614d297.jpg




...och mitt ensamma Världsmästarur har blivit en liten samling!!! :)
20130801_214749_zps25678afe.jpg
Vad är det för glas som passar till dessa och vart får du tag i dem? :) eller du mäter och köper på tex Cousin?
Lär ju inte finnas någon Atlantic-handlare ;)
 
Topp