• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Atlantic (många bilder)

rogart-63

Patek
Mitt första inlägg här på detta forum .Tänkte visa min lilla samling av Atlantic
Först en med datum .tyvärr var den lte rökskadad tror jag .Hela urtavlan var gulaktig som av tobaksrök .Men fick till den i ett hyfs skick ändå.

cbW2gAn.jpg


Nästa klocka köpt på Ebay .

RukvXbS.jpg


Och så den nyaste i samling på nåt klockforum .En Atlantic med subsekund

dJymVni.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Mitt första inlägg här på detta forum .Tänkte visa min lilla samling av Atlantic
Först en med datum .tyvärr var den lte rökskadad tror jag .Hela urtavlan var gulaktig som av tobaksrök .Men fick till den i ett hyfs skick ändå.

Nästa klocka köpt på Ebay .

Och så den nyaste i samling på nåt klockforum .En Atlantic med subsekund
Välkommen till KS! Kul att du delar med dig direkt, fina Atlantic och jag gillar dem i den tuordning du presenterar dem...den första är väldigt vacker och jag tycker du fått upp ljusheten i tavlan bra.
 

JiiWe

Cartier
Nyanländ Atlantic som vid en första anblick ser identisk ut med en som jag redan har men det finns detaljer som skiljer (förutom att denna är mer blekt). Gillar kontrasten med ljus/mörk zon på tavlan, snyggt med guldförgylld boett till denna tavla tycker jag.

Nyanländ:
Hur mycket kostar en sån där? Riktigt läcker!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
De går att hitta från ett par hundringar och uppåt beroende på skick, jag har två så är du seriöst intresserad så skicka ett PM!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Inte sett en sådan här i tråden. En Atlantic Duamatic med Felsas 690 Bi-Dynator urverk. 690 Brukar räknas som det första massproducerade urverket med rotor som "laddar" fjädern när rotorn roterar i båda riktningarna.

Lägg märke till den udda boettformen! :)
Min saknar sekundvisare men Fred72 har också en.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Felsa_690

SAM_0834.JPG


kKWzqPJ.jpg
 

Bilagor

  • SAM_0837.JPG
    SAM_0837.JPG
    179.2 KB · Visningar: 97

JaTack

Rolex
2-Faktor
Inte sett en sådan här i tråden. En Atlantic Duamatic med Felsas 690 Bi-Dynator urverk. 690 Brukar räknas som det första massproducerade urverket med rotor som "laddar" fjädern när rotorn roterar i båda riktningarna.

Lägg märke till den udda boettformen! :)
Min saknar sekundvisare men Fred72 har också en.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Felsa_690

SAM_0834.JPG


Bild


Mycket trevlig klocka, boettformen är som du säger udda. Trevligt med lite annorlunda inslag på en klocka, grattis :)
 

Brogren

Cartier
Någon som vågar sig på att beskriva denna Atlantic?
Jag har gått bet. Killen på jobbet som lämnade den till mig ska ge mig Eternan på sista bilden som tack för hjälpen om jag identifierar och fixar upp Atlanticen lite.


20140427_094559.jpg

20140427_094552.jpg


Eternan kan ni ju också hjälpa till med om ni vill. Tänker spontant att den liknar deras WW2 klockor men har inte sett en WW2 Eterna med vit urtavla.
20140427_094633.jpg



Tack på förhand
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Eternan var ju riktigt grym! 40-tal på eternan och 70 tal på atlanticen? Har för mig att det finns ett specifikt årtal när Atlantic bytte till den där loggan.
 

Brogren

Cartier
Eternan var ju riktigt grym! 40-tal på eternan och 70 tal på atlanticen? Har för mig att det finns ett specifikt årtal när Atlantic bytte till den där loggan.

Kände också 70-tal och frågade när han fick den. Han kunde mycket väl tänka sig att det var i slutet av 70 så det borde stämma.
Jag tyckte också Eternan var grym. Speciellt om jag får den som tack för hjälpen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ett av de äldsta Atlantic armbandsuren som finns på forumet? Hittade den med sprucket glas i en påse med blandade skrotur, och skulle gissa att den är tillverkad på 40-talet. Trevlig design och bakom den ganska förstörda tavlan kan man föreställa sig hur cool den måste varit som ny. Funderat ett tag om den var värd att visa när tavlan ser ut som den gör, men gör det nu i alla fall. :)

1.jpg


Skruvad vattentät boett i "viceroy-stil"
SAM_3042.JPG

SAM_3043.JPG


I Boettlocket hittade jag en märkning L L i en circel.
Den enda träffen på klockföretag med initialerna L L var mycket riktigt en boetttillverkare.
L & L Watch case company, New York. Det här kan betyda att klockan från början var exporterad och såld på den Amerikanska marknaden. Intressant :)

sam_3044.jpg


SAM_3045.JPG


Det tog ett tag innan jag hittade på någon referens för vad det här kunde vara för urverk, men efter att ha kikat lite gammal Atlantic-reklam hittade jag en bild på vad som borde vara ett besläktat urverk. AS cal 10½

Om någon har ett annat förslag får ni gärna skriva!

sam_3055 aristokrat.jpg

Ett avslutande wristshot...
SAM_3066.JPG


Kanske det skulle vara värt att lämna in tavlan för tvätt och förminska skadan uppe vid XII. Någon som vet vad det kostar och vart man vänder sig?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ett av de äldsta Atlantic armbandsuren som finns på forumet? Hittade den med sprucket glas i en påse med blandade skrotur, och skulle gissa att den är tillverkad på 40-talet. Trevlig design och bakom den ganska förstörda tavlan kan man föreställa sig hur cool den måste varit som ny. Funderat ett tag om den var värd att visa när tavlan ser ut som den gör, men gör det nu i alla fall. :)

1.jpg


Skruvad vattentät boett i "viceroy-stil"
SAM_3042.JPG

SAM_3043.JPG


I Boettlocket hittade jag en märkning L L i en circel.
Den enda träffen på klockföretag med initialerna L L var mycket riktigt en boetttillverkare.
L & L Watch case company, New York. Det här kan betyda att klockan från början var exporterad och såld på den Amerikanska marknaden. Intressant :)

sam_3044.jpg


SAM_3045.JPG


Det tog ett tag innan jag hittade på någon referens för vad det här kunde vara för urverk, men efter att ha kikat lite gammal Atlantic-reklam hittade jag en bild på vad som borde vara ett besläktat urverk. AS cal 10½

Om någon har ett annat förslag får ni gärna skriva!

sam_3055 aristokrat.jpg

Ett avslutande wristshot...
SAM_3066.JPG


Kanske det skulle vara värt att lämna in tavlan för tvätt och förminska skadan uppe vid XII. Någon som vet vad det kostar och vart man vänder sig?

Skulle inte fixat tavlan, patina kan man inte återskapa.
 
Topp