• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Atlantic (många bilder)

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vacker Atlantic Universal, "ett teknikens mästerverk" för att citera annonstexten.;)
image.jpg
Har den något med Universal Geneve att göra?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
I fredags såg jag några vintageur i ett skyltfönster. Affären var en gång i tiden en Rolexåterförsäljare och jag minns alla gånger morgontidningen berättade om smash&grab-kupperna de fick stå ut med. Som barn minns jag hur jag fick välja en klocka inför skolstarten. I fredags stod jag återigen utanför. Rolex-AD har de förlorat och säljer nu krafsklockor med tack vare den historia de har så finns ett gediget kunnande. Jag köpte min första vintage och känslan var starkare än när jag köpt nytt. Jag visste ingenting om märket utan valde den för att jag tyckte den var vacker med snirklig stil och att den var genomgången av urmakaren. Manuellt ur som jag också drömt om. Jag tror jag fastnat i ett nytt träsk, vintageträsket nu. Jag fick behålla den i ett dygn innan jag gav bort den till min son. Den passar honom.
IMG_4608.JPG
IMG_4597.JPG
IMG_4590.JPG
 
Senast ändrad:

PJW

Audemars
2-Faktor
I fredags såg jag några vintageur i ett skyltfönster. Affären var en gång i tiden en Rolexåterförsäljare och jag minns alla gånger morgontidningen berättade om smash and grankupperna de fick stå ut med. Som barn minns jag hur jag fick välja en klocka inför skolstarten. I fredags stod jag återigen utanför. Rolex-AD har de förlorat och säljer nu krafsklockor med tack vare den historia de har så finns ett gediget kunnande. Jag köpte min första vintage och känslan var starkare än när jag köpt nytt. Jag visste ingenting om märket utan valde den för att jag tyckte den var vacker med snirklig stil och att den var genomgången av urmakaren. Manuellt ur som jag också drömt om. Jag tror jag fastnat i ett nytt träsk, vintageträsket nu. Jag fick behålla den i ett dygn innan jag kan bort den till min son. Den passar honom.
IMG_4608.JPG
IMG_4597.JPG
IMG_4590.JPG
Underbart! Välkommen till rätt sida av klockintresset :p Fint exemplar du kommit över och fint att sonen fått den.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Atlantic.jpg

Fick farfars gamla Atlantic. Pappa hade på sig den ett tag på 70-talet innan han skaffade sig en Certina. Har även originallänken som är nästan likadan som den som sitter på, dvs som ett fjädrande armband. Ganska gräsligt armband som kommer bytas ut innan jag visar mig med den på stan :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Atlantic.jpg

Fick farfars gamla Atlantic. Pappa hade på sig den ett tag på 70-talet innan han skaffade sig en Certina. Har även originallänken som är nästan likadan som den som sitter på, dvs som ett fjädrande armband. Ganska gräsligt armband som kommer bytas ut innan jag visar mig med den på stan :)
Wow! Fantastiskt fint ex. Ja, flexlänkar är ett satans påfund.. Ser fram emot fler bilder på den!
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Det är riktigt kanonskick på klockan. Tror inte den vart buren så mycket tyvärr då farfar antagligen gick bort inte allt för lång tid efter att den köpts... Pappa gillade aldrig att den var automat och har nämnt den vid ett antal tillfällen lite kryptiskt, "har en gammal schweizisk automat i en låda någonstans efter farfar". Vad är det för märke då? undrade jag. Jaa... vad var det nu...

Lyckades tjata på honom att leta fram den i alla fall :)

Det är rätt coolt att det är borrade lugs och att den har manual wind. Saknar dock snabbinställning för datumet.

DSC_0074.JPG
DSC_0073.JPG
DSC_0072.JPG
DSC_0071.JPG
DSC_0070.JPG
DSC_0069.JPG
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Det är riktigt kanonskick på klockan. Tror inte den vart buren så mycket tyvärr då farfar antagligen gick bort inte allt för lång tid efter att den köpts... Pappa gillade aldrig att den var automat och har nämnt den vid ett antal tillfällen lite kryptiskt, "har en gammal schweizisk automat i en låda någonstans efter farfar". Vad är det för märke då? undrade jag. Jaa... vad var det nu...

Lyckades tjata på honom att leta fram den i alla fall :)

DSC_0074.JPG
DSC_0073.JPG
DSC_0072.JPG
DSC_0071.JPG
DSC_0070.JPG
DSC_0069.JPG
Otroligt fint. Kul att han orkade luska fram den! Nu får du ta hand om den.
 
Det är riktigt kanonskick på klockan. Tror inte den vart buren så mycket tyvärr då farfar antagligen gick bort inte allt för lång tid efter att den köpts... Pappa gillade aldrig att den var automat och har nämnt den vid ett antal tillfällen lite kryptiskt, "har en gammal schweizisk automat i en låda någonstans efter farfar". Vad är det för märke då? undrade jag. Jaa... vad var det nu...

Lyckades tjata på honom att leta fram den i alla fall :)

Det är rätt coolt att det är borrade lugs och att den har manual wind. Saknar dock snabbinställning för datumet.

DSC_0074.JPG
DSC_0073.JPG
DSC_0072.JPG
DSC_0071.JPG
DSC_0070.JPG
DSC_0069.JPG
Lite tur att far din inte gillade automatiska klockor! Skicket är ju fantastisk! Mycket elegant klocka. :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Fått förstärkning på Atlanticfronten.

Grymt härlig 36mm zonis med en boett i fantastiskt skick.
image.jpeg


Spännande 36mm med ovanlig tavla och index.
image.jpeg


Och en sleten 36mm zonis till.
image.jpeg


Och så den som hängt med ett tag, favoriten.
image.jpeg


Trevlig kväll!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Fått förstärkning på Atlanticfronten.

Grymt härlig 36mm zonis med en boett i fantastiskt skick.
image.jpeg


Spännande 36mm med ovanlig tavla och index.
image.jpeg


Och en sleten 36mm zonis till.
image.jpeg


Och så den som hängt med ett tag, favoriten.
image.jpeg


Trevlig kväll!
Nummer två i samlingen där är riktigt riktigt snygg (inte för att de andra inte är snygga, men den sticker ut)! Och vad är det för länk på den sista? :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Fått förstärkning på Atlanticfronten.

Grymt härlig 36mm zonis med en boett i fantastiskt skick.
image.jpeg


Spännande 36mm med ovanlig tavla och index.
image.jpeg


Och en sleten 36mm zonis till.
image.jpeg


Och så den som hängt med ett tag, favoriten.
image.jpeg


Trevlig kväll!
Väldigt fina tillskott, håller med om att 2:an har något speciellt - den är allt annat än vanlig. Struktur är ovanligt på tavlor från Atlantic. Vackert!
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
Väldigt fina tillskott, håller med om att 2:an har något speciellt - den är allt annat än vanlig. Struktur är ovanligt på tavlor från Atlantic. Vackert!
Tack! Det är 1, 2 och 4 av de ovan som står högst i kurs för min del. De utgör en skön bredd i "Atlanticgänget"!
 

plexan

Cartier
Fått förstärkning på Atlanticfronten.

Grymt härlig 36mm zonis med en boett i fantastiskt skick.
image.jpeg



Trevlig kväll!
En till säger hej!
QQ2cKsYI.jpg

Har fått denna, mitt första mögel, osäker hur mycket handledstid den kommer få men jag tycker den är lite cool :) Verkar hålla tiden hyffsat bra också,
dock måste jag ta bort den gräsliga länken och sätta på läder. Verkar dock vara 17mm men 18 band borde väl ändå gå att klämma dit?
tänkte beställa detta i grått:
s42253_grouppart_cmyk1_m400.jpg

Dock undrar jag vilka bandstift jag ska köpa? den har lug holes. tänkte beställa allt från cousine uk ( https://www.cousinsuk.com/category/fittings-spring-bars )
 
Topp