• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Ariste

Audemars
2-Faktor
Så var det dags, favoritmärket i de flesta kategorier för mig. Enicar, lagom framåt, rejält galet och ofta väldigt snyggt. Skönaste loggan, inhouseverk och ofta valda av militär, forskare och upptäcksresande. Jag faller för deras urtavlor, strukturer och index - för mig gör det Enicar unikt bland liknande märken. Att de varit vassa på komplikationer och tåliga klockor gör inte saken sämre. Här finns massor av kärlek och charm, kexigt, mögligt, NOS och en och annan udda fågel. Häng med ut på Saturnus ringar, folks!


IMG_5386.jpg


IMG_5385.jpg


IMG_5384.jpg


IMG_5383.jpg


IMG_5382.jpg


IMG_5381.jpg


IMG_5380.jpg


IMG_5379.jpg


IMG_5378.jpg


IMG_5377.jpg


IMG_5376.jpg


IMG_5375.jpg


IMG_5374.jpg


IMG_5373.jpg


IMG_5372.jpg


IMG_5371.jpg


IMG_5370.jpg


IMG_5369.jpg


IMG_5368.jpg


IMG_5367.jpg


IMG_5366.jpg


IMG_5365.jpg


IMG_5364.jpg


IMG_5363.jpg


IMG_5362.jpg


IMG_5361.jpg


IMG_5360.jpg


IMG_5359.jpg


IMG_5358.jpg


IMG_5357.jpg


IMG_5356.jpg


IMG_5355.jpg


IMG_5354.jpg


IMG_5353.jpg


IMG_5352.jpg


IMG_5351.jpg
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Jag börjar inse att du ligger ett par steg före.
Vilka samlingar. Väldigt kul att du vill dela med dig här på forumet.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
jakob.dala skrev:
Jag börjar inse att du ligger ett par steg före.
Vilka samlingar. Väldigt kul att du vill dela med dig här på forumet.

Snick snack, det finns inget "före" eller "efter" mer än i kombination med ordalydelsen "missbruket av klockor". :)

Jag sitter i min insnöade igloo och tittar på sletna, mögliga och ibland illaluktande klockor...fascineras av dess historia, personlighet och vackra design och kultiga verk. Svårt att sätta fingret på vad det är exakt...galenskap med capital G kanske. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grym samling! Enicar är coola, har haft 4-5 st men har aldrig behållt dem speciellt länge av någon anledning. Här är 2 som jag tyckte var lite typiskt Enicar...

DSC06618.jpg


IMG_0832.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Preklin skrev:
Många trevliga klockor i den samlingen.

Tackar, jag tycker de flesta är vackra på något sätt och skickat är väldigt varierande. För mig är det en resa, leta nya varianter på tavlor, kalibrar...och det finns ett STORT antal kvar att utforska...:)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Snygg samling! Jo variationerna är många som t ex den här. Har även blå som påminner om den på 4:e bilden, fast boetten är något annorlunda och monoqoque.
EnicarUltrasonic.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Snygg samling! Jo variationerna är många som t ex den här. Har även blå som påminner om den på 4:e bilden, fast boetten är något annorlunda och monoqoque.

Den där gillar jag, riktigt ovanlig och jag minns den från TTT. Har du haft den länge?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
Kettil skrev:
Snygg samling! Jo variationerna är många som t ex den här. Har även blå som påminner om den på 4:e bilden, fast boetten är något annorlunda och monoqoque.

Den där gillar jag, riktigt ovanlig och jag minns den från TTT. Har du haft den länge?

Nej, mindre än ett år. Köpte den på tradera och antagligen alldeles för dyrt. Men så vad då, i den här prisklassen är det ju en middag på krogen hit eller dit...och klockan är väldigt charmig; automaten surrar så gott när den spänner fjädern. :cool:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Ariste skrev:
Kettil skrev:
Snygg samling! Jo variationerna är många som t ex den här. Har även blå som påminner om den på 4:e bilden, fast boetten är något annorlunda och monoqoque.

Den där gillar jag, riktigt ovanlig och jag minns den från TTT. Har du haft den länge?

Nej, mindre än ett år. Köpte den på tradera och antagligen alldeles för dyrt. Men så vad då, i den här prisklassen är det ju en middag på krogen hit eller dit...och klockan är väldigt charmig; automaten surrar så gott när den spänner fjädern. :cool:
Fint skick och ovanlig tavla, det finns inte många med automatverk så keep it...:)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Min andra Enicar, en litet märklig klocka, monocoque i vitmetall med plexi som ser ut som slätt safirglas; jag är litet nyfiken på hur verktyget kan se ut för att öppna den. Tyvärr är det aktuellt då datumomslaget är defekt.

EnicarMRO.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Min andra Enicar, en litet märklig klocka, monocoque i vitmetall med plexi som ser ut som slätt safirglas; jag är litet nyfiken på hur verktyget kan se ut för att öppna den. Tyvärr är det aktuellt då datumomslaget är defekt.
Kul med så ovanliga Enicar, jag har inte sett någon med monocoque-boett. Något för en urmakare att bita i, lycka till!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
Kettil skrev:
Min andra Enicar, en litet märklig klocka, monocoque i vitmetall med plexi som ser ut som slätt safirglas; jag är litet nyfiken på hur verktyget kan se ut för att öppna den. Tyvärr är det aktuellt då datumomslaget är defekt.
Kul med så ovanliga Enicar, jag har inte sett någon med monocoque-boett. Något för en urmakare att bita i, lycka till!

Tack. Jo.. jag har varit brydd kring den här; billig vitmetall och monocouqe, går liksom inte ihop.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Enicar har alltför många modeller med boett i vitmetall, men för mig är det en del av charmen och jakten blir desto mer spännande då det är svårare att hitta dem i bra skick.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
Enicar har alltför många modeller med boett i vitmetall, men för mig är det en del av charmen och jakten blir desto mer spännande då det är svårare att hitta dem i bra skick.

Absolut! Vitmetall har aldrig fått mig heller att backa ;)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
Kettil skrev:
Ariste skrev:
Enicar har alltför många modeller med boett i vitmetall, men för mig är det en del av charmen och jakten blir desto mer spännande då det är svårare att hitta dem i bra skick.

Absolut! Vitmetall har aldrig fått mig heller att backa ;)

Mot kliandet finns det salva så vad är problemet med vitmetall egentligen? :)

Wrist-shot med eksem; so what ? , men klockan blir ju så lätt ful... :cry:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ariste skrev:
Enicar har alltför många modeller med boett i vitmetall, men för mig är det en del av charmen och jakten blir desto mer spännande då det är svårare att hitta dem i bra skick.
Nja, vitmetall är av ondo. Finns inget som är så osexigt som när den där skräpmetallen tittar fram under kromet. Eller det skulle kanske vara när det är ordentliga hål i metallen där kromet är avslitet. Jag har tre ur i base metal och det hade jag kunnat hoppa över men modellerna väger upp handikappet i dessa tre fall.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Aurum skrev:
Ariste skrev:
Enicar har alltför många modeller med boett i vitmetall, men för mig är det en del av charmen och jakten blir desto mer spännande då det är svårare att hitta dem i bra skick.
Nja, vitmetall är av ondo. Finns inget som är så osexigt som när den där skräpmetallen tittar fram under kromet. Eller det skulle kanske vara när det är ordentliga hål i metallen där kromet är avslitet. Jag har tre ur i base metal och det hade jag kunnat hoppa över men modellerna väger upp handikappet i dessa tre fall.
Håller med dig men har et behov av att skämta bort det som är obehagligt...d v s krom och base metal. :) Lustigt hur det kan bli hål i metallen...men ibland väger modellerna upp skitmetallen....
 

watchowner

Cartier
Kom hem nu efter en trevlig kväll på Söder, ute med en kompis.
Vi åt indisk mat och drack några pilsner. Kollar min mail mm och KS
och upptäcker att mitt skambud på en Enicar fallit i god jord.
Visst urtavlan är refinished men jag tror att den kostade 22 £.
Annars brukar mina inköp vara betydligt kostsammare.
 

Bilagor

  • DL313.jpg
    DL313.jpg
    27.3 KB · Visningar: 760
  • DL317.jpg
    DL317.jpg
    27.3 KB · Visningar: 735
  • DL311.jpg
    DL311.jpg
    20.3 KB · Visningar: 744

Ariste

Audemars
2-Faktor
Inhouseverk för ca 250 pix eller vad nu pundet står i, grattis! Hoppas det är glaset som spelar loggan ett spratt för den ser onekligen vingligt limmad ut. Ser fram mot bilder när den landat! Ditt nyårslöfte om att dra ner på inköpen börjar ju riktigt bra...:)
 

watchowner

Cartier
Jag har bara köpt 1 klocka i år - det fattades en klocka med blå urtavla.
Betalade nu - 296 kr inkl frakt. Ska bli spännande när den dyker upp.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Ariste, dina Enicarklockor är fantastiska! Enicar har en särskild plats i mitt hjärta. 1972 fick jag en ny Enicar i femtonårspresent av mina föräldrar. Jag var mycket stolt över den. Det var en automatare med blå urtavla, applicerade index och datum. Tyvärr försvann den i en flytt, men hittar jag en igen så kommer jag att köpa den. Istället har jag denna med lite "pie pan"-tavla. Kul den också, trots att den är både möglig och rasslig :lol:
20130110_224547-1.jpg
 
Topp