• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Psykel

Patek
Fick hem ovanstående mysterie-Enicar idag! Liiiiite besviken på den kromade boetten, men kromet tycks vara i helt okej skick. Mest slitage på baksidan. Fin tavla, signerad krona, repigt glas och snygg men äcklig flexlänk (endast buren i ca 10 sek för fotot, sen ner i ultraljudstvätt). Verkar ticka på helt okej just nu. Svårt att kolla tidshållningen utan sekundvisare, dock. Måtten är 26x36x7, med 15mm luggar. En liten 70-tals yuppieklocka som säkert skulle passa en modern dam lika bra som den passar mig.
IMG_5658.JPG
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Pappas Enicar Ocean Pearl Automatic från ca 1970. Tappar tyvärr ganska mycket tid, så den står i renoveringskön. Bandet är snudd på det coolaste med hela klockan. Racingband i rostfritt.
DSC_1116.JPG
DSC_1117.JPG
Racingbandet är coolt, också! Har i många år haft exakt samma till en av mina gamla klockor men nu har justeringsfjädern mellan luggarna gått.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Alltid roligt att kunna posta i en ny tråd. Nyinköpt Enicar Sherpa Date i - om jag får säga det själv - ruggigt fint skick.

IMG_4099.JPG

Rött datumhjul.

IMG_4100.JPG
Fräna fasningar på luggarna.

IMG_4105.JPG

"BREVET" på boettlocket...

IMG_4106.JPG

...och rutmönster under Enicar-loggan på kronan. Betyder detta att det är en EPSA/kompressorboett? Ping @Calle med C.

Hur som helst en väldigt trevlig klocka!
 

Calle med C

Panerai
Alltid roligt att kunna posta i en ny tråd. Nyinköpt Enicar Sherpa Date i - om jag får säga det själv - ruggigt fint skick.

IMG_4099.JPG

Rött datumhjul.

IMG_4100.JPG
Fräna fasningar på luggarna.

IMG_4105.JPG

"BREVET" på boettlocket...

IMG_4106.JPG

...och rutmönster under Enicar-loggan på kronan. Betyder detta att det är en EPSA/kompressorboett? Ping @Calle med C.

Hur som helst en väldigt trevlig klocka!

Den var inte dum! Det stämmer bra att det är en EPSA-boett av typen super compressor. :) När Enicar körde med boetter från EPSA hade dom signerade kronor ovanpå rutmönstret. Andra tillverkare kunde ha bara rutmönstret (vilket var standard) eller enbart ha sin egen logotyp.

Vidare finns det ju tre olika typer av boetter. Compressor, Compressor 2 och Super compressor. Jag är inte hundra men tror att alla kom med rutmönstrade kronor som standard.
Det behöver således nödvändigtvis inte betyda att man har en super compressor bara för att kronan är rutmönstrad, eller vice versa. Man får kika på Brevet-numret. Dom tidiga boetterna hade också lägre/mindre kronor.

Bra och intressant sida: http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

epsa-adverta.jpg
 
Senast ändrad:

AndersE

Cartier
2-Faktor
Stort tack för informationen! Kul att det är en Super Compressor, då har jag en mindre samling nu (om nu två kan räknas som en samling ;)).
Den var inte dum! Det stämmer bra att det är en EPSA-boett av typen super compressor. :) När Enicar körde med boetter från EPSA hade dom signerade kronor ovanpå rutmönstret. Andra tillverkare kunde ha bara rutmönstret (vilket var standard) eller enbart ha sin egen logotyp.

Vidare finns det ju tre olika typer av boetter. Compressor, Compressor 2 och Super compressor. Jag är inte hundra men tror att alla kom med rutmönstrade kronor som standard.
Det behöver således nödvändigtvis inte betyda att man har en super compressor bara för att kronan är rutmönstrad, eller vice versa. Man får kika på Brevet-numret. Dom tidiga boetterna hade också lägre/mindre kronor.

Bra och intressant sida: http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

epsa-adverta.jpg
 

Calle med C

Panerai
Stort tack för informationen! Kul att det är en Super Compressor, då har jag en mindre samling nu (om nu två kan räknas som en samling ;)).

Det var så lite! Alltid kul att kunna hjälpa till men den lilla kunskap man besitter. :) Skoj! Precis som jag, alltså. Äger en Helva och en Duval för tillfället. Båda med två kronor. Har tidigare ägt en Hamilton och en Aetos, vilken finns på forumet. Vad är din andra för någon? Bild? :)

Jag hade faktiskt den där klockan i min minneslista på Tratten men glömde av den. Annars hade jag nog lagt ett bud högre! :D 36 mm? Det stod 35 mm i annonsen, men, nja. I så fall 34 eller till och med ännu mindre. Vilket jag såklart inte tror din är. :) Grattis i alla fall! Hojta gärna till om du ska göra dig av med den en vacker dag!
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Den är 34,5, så 35 får anses vara sanningsenligt.
Den andra är den här Lemanian, som du förtjänstfullt hjälpte mig att datera :)
img_2694-jpg.307018

Det var så lite! Alltid kul att kunna hjälpa till men den lilla kunskap man besitter. :) Skoj! Precis som jag, alltså. Äger en Helva och en Duval för tillfället. Båda med två kronor. Har tidigare ägt en Hamilton och en Aetos, vilken finns på forumet. Vad är din andra för någon? Bild? :)

Jag hade faktiskt den där klockan i min minneslista på Tratten men glömde av den. Annars hade jag nog lagt ett bud högre! :D 36 mm? Det stod 35 mm i annonsen, men, nja. I så fall 34 eller till och med ännu mindre. Vilket jag såklart inte tror din är. :) Grattis i alla fall! Hojta gärna till om du ska göra dig av med den en vacker dag!
 

Calle med C

Panerai
Den är 34,5, så 35 får anses vara sanningsenligt.
Den andra är den här Lemanian, som du förtjänstfullt hjälpte mig att datera :)
img_2694-jpg.307018

Ok, tack för infon! :) Är inte lika kunnig när det kommer till boetterna med enbart en krona. Jag har dock en likadan boett fast lite större på min ena. Härliga bandhorn!

Ah, den Lemanian! Mycket trevlig! Detsamma gäller den, tröttnar du..... :)
 

MOL

Cartier
Hallå där!

Ropade hem en Enicar Sherpa Date lite spontant för några veckor sen, klockan går bra överlag men datumväxlingen vill inte funka - någon som vet vad detta kan bero på eller är det dags att börja tråla nätet efter ett reservdelsverk?

10629342_fullsize.jpg
Har en hög datumskivor och annat för Enicar så om du hittar felet och behöver en del så kanske jag har...
 
Topp