• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Underbar samling.

En god vän till familjen hade en dykare från Enicar som tyvärr försvann för länge sedan. Då köpte han en ny Omega 1000m (the Grand) som jag tydligen ska få ärva......Vet att han är sugen på att hitta en Enicar dykare igen. Jag får helt enkelt leta bättre!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Pappikjolo skrev:
Ariste, dina Enicarklockor är fantastiska! Enicar har en särskild plats i mitt hjärta. 1972 fick jag en ny Enicar i femtonårspresent av mina föräldrar. Jag var mycket stolt över den. Det var en automatare med blå urtavla, applicerade index och datum. Tyvärr försvann den i en flytt, men hittar jag en igen så kommer jag att köpa den. Istället har jag denna med lite "pie pan"-tavla. Kul den också, trots att den är både möglig och rasslig :lol:
Tackar! Vilken härlig historia och jag hoppas du hittar den, minns du vilken boettform den hade?
Härlig Sherpa som sett en hel del, de där pie-pan-liknande tavlorna växer inte på träd så den skulle jag hålla hårt i - underbar!

Bjuder på det senaste tillskottet i Enicar-lådan, en generös gåva från @Kettil som ska få lättare vård hos urmakaren för krånglande datumfunktion. Snyggt applicerad logga!
IMG_1615_zpsfd8b4022.jpg
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Ariste skrev:
Tackar! Vilken härlig historia och jag hoppas du hittar den, minns du vilken boettform den hade?
Härlig Sherpa som sett en hel del, de där pie-pan-liknande tavlorna växer inte på träd så den skulle jag hålla hårt i - underbar!

Min gamla var något i stil med den här som du har, men jag vill minnas att loggan var i relief (kan iofs vara en efterkonstruktion :)).
 

Bilagor

  • IMG_5358.jpg
    IMG_5358.jpg
    45 KB · Visningar: 435

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fick veta att Enicar sherpa divers delades ut till de som var med och bärgade regalskeppet Vasa 1961. Vet någon ngt mer om detta. Ngn kanske t o m har ett ex? :shock:
Mvh
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Viking skrev:
Enicar var det ja! har en hel del i samlingen men denna chrono med ett Valjoux 72 verk från 1965 tillhör favoriterna.
Den där är otroligt fin, den kan jag inte se mig trött på. Det mesta är helt rätt på den, boeten, knapparna, nedsänkta sub dials, visarna, den vita ytterringen på tavlan....allt är snyggt på den där! :) Att det sen tickar ett Valjoux 72 i gör knappast saken sämre....
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Idag kom mitt senaste inköp, en Enicar Ocean Pearl med svensk dagskiva. Mobilbild, men jag ska bättra mig till nästa gång. Jag har ju en OK kamera men är för lat för att rigga - och nu börjar ju Antikrundan :lol:
20130124_195249.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Pappikjolo skrev:
Idag kom mitt senaste inköp, en Enicar Ocean Pearl med svensk dagskiva. Mobilbild, men jag ska bättra mig till nästa gång. Jag har ju en OK kamera men är för lat för att rigga - och nu börjar ju Antikrundan :lol:
Nice catch, stretchband i guld och svart är styggt...:)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Tack Camo00 och Ariste. Nu har jag haft den i tolv timmar. Den har ändrat både dag och datum korrekt och det guld/svarta stretchbandet får vara på så länge. Idag får den dessutom följa med till pappas bobb :lol:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Bonus att dag/datumväxling fungerar, spännande med utflykt till pappsens jobb. Ha det så kul!:)

Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ljudlig, fint skick även på den...vet du om Enicar har inhouse-verk äcven på sina alarmmodeller eller kör de AS-verk?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: The many faces of vintage Enicar (många bilder)

@Viking: Oj Du, den väckte habegär här!! Säg till om Du vill skiljas från den fina pjäsen! :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Ariste skrev:
Ljudlig, fint skick även på den...vet du om Enicar har inhouse-verk äcven på sina alarmmodeller eller kör de AS-verk?

Hittade det här: " Alarm watches were bought at Adolph Schild or Lemania. When ENICAR tried to produce its own alarm watch movement in 1959, ENICAR faced a serious and expensive lawsuit, due to patent infringement."

Källa: http://www.enicar.ch/enicar history.htm

Så troligen inte in-house?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Sv: The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Camo00 skrev:
Hittade det här: " Alarm watches were bought at Adolph Schild or Lemania. When ENICAR tried to produce its own alarm watch movement in 1959, ENICAR faced a serious and expensive lawsuit, due to patent infringement."

Källa: http://www.enicar.ch/enicar history.htm

Så troligen inte in-house?
Tack för infon, Camo....vad skulle vi göra utan er hjälpsamma och föräldralediga klockentusiaster! :)
Ha en skön dag!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ascool, gratulerar till ditt mässfynd! Skulle gärna klämma på den där när tillfälle ges...är det originalband på...ser ut så?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ariste skrev:
Ascool, gratulerar till ditt mässfynd! Skulle gärna klämma på den där när tillfälle ges...är det originalband på...ser ut så?
Tack! Självklart får du klämma på den, det är bara att hojta till. Såg att du hade fiskat upp en liknande med svart tavla. Denkes gamla?

Jo, jag skulle tro att det är original, sladdrigt och skönt som få, viklåset är jag dock osäker på om det är original, men det är signerat och gör jobbet.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
theargonaut skrev:
Ariste skrev:
Ascool, gratulerar till ditt mässfynd! Skulle gärna klämma på den där när tillfälle ges...är det originalband på...ser ut så?
Tack! Självklart får du klämma på den, det är bara att hojta till. Såg att du hade fiskat upp en liknande med svart tavla. Denkes gamla?

Jo, jag skulle tro att det är original, sladdrigt och skönt som få, viklåset är jag dock osäker på om det är original, men det är signerat och gör jobbet.
Yes, Denke hade vänligheten att låta den passera förbi min Enicar-låda och där har den blivit fast. :)
Snyggt och sladdrigt, har sett den typen av band på många Sherpas men det kom även på denna kultiga länk:
 

Bilagor

  • 0enicarscankatalor2on6.jpg
    0enicarscankatalor2on6.jpg
    135.3 KB · Visningar: 366

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ariste skrev:
theargonaut skrev:
Ariste skrev:
Ascool, gratulerar till ditt mässfynd! Skulle gärna klämma på den där när tillfälle ges...är det originalband på...ser ut så?
Tack! Självklart får du klämma på den, det är bara att hojta till. Såg att du hade fiskat upp en liknande med svart tavla. Denkes gamla?

Jo, jag skulle tro att det är original, sladdrigt och skönt som få, viklåset är jag dock osäker på om det är original, men det är signerat och gör jobbet.
Yes, Denke hade vänligheten att låta den passera förbi min Enicar-låda och där har den blivit fast. :)
Snyggt och sladdrigt, har sett den typen av band på många Sherpas men det kom även på denna kultiga länk:
Förstår att den fick stanna där den hör hemma, i din fina samling. Tycker den länken ser riktigt tuff ut på den med svart urtavla. Ser ut som värsta dykaren ju :) Tack för bilden och lite mer info btw!
 

_jonte

Patek
Re: Sv: The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Aurum skrev:
Ariste skrev:
Enicar har alltför många modeller med boett i vitmetall, men för mig är det en del av charmen och jakten blir desto mer spännande då det är svårare att hitta dem i bra skick.
Nja, vitmetall är av ondo. Finns inget som är så osexigt som när den där skräpmetallen tittar fram under kromet. Eller det skulle kanske vara när det är ordentliga hål i metallen där kromet är avslitet. Jag har tre ur i base metal och det hade jag kunnat hoppa över men modellerna väger upp handikappet i dessa tre fall.
Kan ni förklara vad ni menar med vitmetall och basmetall?
I min värld är vitmetall rostfritt eller möjligtvis syrafast. 'vanligt' stål kallas svart...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Sv: The many faces of vintage Enicar (många bilder)

_jonte skrev:
Aurum skrev:
Ariste skrev:
Enicar har alltför många modeller med boett i vitmetall, men för mig är det en del av charmen och jakten blir desto mer spännande då det är svårare att hitta dem i bra skick.
Nja, vitmetall är av ondo. Finns inget som är så osexigt som när den där skräpmetallen tittar fram under kromet. Eller det skulle kanske vara när det är ordentliga hål i metallen där kromet är avslitet. Jag har tre ur i base metal och det hade jag kunnat hoppa över men modellerna väger upp handikappet i dessa tre fall.
Kan ni förklara vad ni menar med vitmetall och basmetall?
I min värld är vitmetall rostfritt eller möjligtvis syrafast. 'vanligt' stål kallas svart...
Metallurgi är inte min grej, för min del är vitmetall och basmetal samma sak gällande klockboetter. Det är inte stål utan metall som korroderar och blir kexig, sliten, ojämn, faller sönder, oxiderar...försvinner. :) Skulle uppskatta om någon kunde bena ut begreppen och göra det förståeligt.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Ariste skrev:
_jonte skrev:
Aurum skrev:
Ariste skrev:
Enicar har alltför många modeller med boett i vitmetall, men för mig är det en del av charmen och jakten blir desto mer spännande då det är svårare att hitta dem i bra skick.
Nja, vitmetall är av ondo. Finns inget som är så osexigt som när den där skräpmetallen tittar fram under kromet. Eller det skulle kanske vara när det är ordentliga hål i metallen där kromet är avslitet. Jag har tre ur i base metal och det hade jag kunnat hoppa över men modellerna väger upp handikappet i dessa tre fall.
Kan ni förklara vad ni menar med vitmetall och basmetall?
I min värld är vitmetall rostfritt eller möjligtvis syrafast. 'vanligt' stål kallas svart...
Metallurgi är inte min grej, för min del är vitmetall och basmetal samma sak gällande klockboetter. Det är inte stål utan metall som korroderar och blir kexig, sliten, ojämn, faller sönder, oxiderar...försvinner. :) Skulle uppskatta om någon kunde bena ut begreppen och göra det förståeligt.
Dåligt med kunskap här verkar det som. Trodde ett blixtsvar facit skulle dimpa in då dessa termer används friskt av vissa.
En gång till då: Vad är vitmetall och basmetall?? :D
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
jag använder vitmetall om allt som ser ut som rostfritt, är metall och åldras fortare än rostfritt... tror att det finns många recept...?

basmetall kan vara tex mässing i en boett som sen är kromad? det kan väl i princip vara vilken metall som helst? ;)
 

_jonte

Patek
Re: Sv: The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Tack NA! Låter som en bra beskrivning, känner mig lite klokare nu :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
jag använder vitmetall om allt som ser ut som rostfritt, är metall och åldras fortare än rostfritt... tror att det finns många recept...?

basmetall kan vara tex mässing i en boett som sen är kromad? det kan väl i princip vara vilken metall som helst? ;)
Tack för det, jag blir klokade för var dag som går. :)
 
Topp