• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
20161116_175617.jpg
20161116_180557.jpg
 
IMG_0620.JPG
IMG_0617.JPG
Hej!

Ett dödsbo har lämnat efter sig ett par fina klockor. Bland annat en Speedmaster som nämnts i den massiva speedy-tråden här på forumet. Jag tänkte också lägga ut en bild på en gammal Seamaster som troligen är köpt på 60-talet.
Jag har precis börjat lära mig en del om Speedmaster, men har inte orkat grott ned mig i Seamasters ännu...
Antar att det finns en hel del kompetens i denna tråden!
Vad finns att säga om denna klocka?

Mvh
Rob
En sådan där har jag efter min morfar, eller egentligen morfars far. Den ser ut precis som din med två små skillnader: Indexen är inte raka utan "tårtbitsformade" det står Seamaster under en sjöhäst på baksidan i stället för på själva urtavlan. Och visst, ja, - min är guld på stål.
 
Senast ändrad:

Peddjy

Cartier
APC_0054.jpg
APC_0057.jpg
IMG_0722.JPG
IMG_0736.JPG
Fick ärva en Omega från min morfars bror häromdagen, han och min morfar fick varsin klocka från skogsbolaget 1977! (Morfars finns också kvar idag) En fin guldare med ask och en liten enkel manual! Rengjort orginalbandet och lagt lite kärlek på det men har beställt ett nytt.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
IMG_5861.JPG
IMG_5862.JPG
APC_0054.jpg
APC_0057.jpg
IMG_0722.JPG
IMG_0736.JPG
Fick ärva en Omega från min morfars bror häromdagen, han och min morfar fick varsin klocka från skogsbolaget 1977! (Morfars finns också kvar idag) En fin guldare med ask och en liten enkel manual! Rengjort orginalbandet och lagt lite kärlek på det men har beställt ett nytt.

Hyfsat snarlik....men utan datum och annat baklock....kanske något bredare Index....
 

Psykel

Patek
Jag bidrar med min första Omega: En 3999 från omkring 1960! "Dålig" tavla som jag tycker ger den karaktär, men originalkrona och riktigt bra tidshållning! Ska fräscha upp glaset lite bara! Bökigt med 21mm bandbredd, men ett inkört 20mm perlon sitter utmärkt!
IMG_4622.JPG
 

DrKlocka

Audemars
Jag bidrar med min första Omega: En 3999 från omkring 1960! "Dålig" tavla som jag tycker ger den karaktär, men originalkrona och riktigt bra tidshållning! Ska fräscha upp glaset lite bara! Bökigt med 21mm bandbredd, men ett inkört 20mm perlon sitter utmärkt!
IMG_4622.JPG
Fin klocka, men är rätt sunkigt ut med blått perlon till? Är det fasta bandstift?
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Vet inte om detta är rätt tråd, men prövar ändå:

Fått den här Omega Seamastern av en släkting för några år sedan. Den hade legat i hans smyckeslåda och han gav den till mig eftersom han visste att jag fått upp ett klockintresse.
Tyvärr har jag inte så mycket info om den och baklocket har ingen information/tryck alls.
På spännet (med Omega-logotyp) står det "Plaque G. Swiss." och en liten sol syns även på baksidan av spännet.
Några repor på glaset, som nästan känns som plexi.
Boetten är givetivs inte 18k solitt guld utan snarare någon typ av plättering. Helhetsintrycket av klockan är bra, skulle vara förvånad om den inte är legit.

- Vilken ref är det här?
- Den har inget affektionsvärde ö.h.t. så vad skulle den kunna vara värd? Den tickar inte i dagsläget, men ett batteribyte är väl enkelt gjort.



IMG_3525.JPG
IMG_3523.JPG
IMG_3522.JPG
 

Psykel

Patek
Vad är det för Omega jag har köpt?
Budade precis hem den här riktigt billigt från Stadsauktion Sundsvall, via auctionet:
item_620721_a3bc0bcb8b.JPG

Taskigt glas och ej fungerande, men för det pris jag fick den för var det värt det. 30,5mm enligt annonstext.
Tavlan ser ut att vara i fint skick med jämn och fin patina. Visarna är säkert ommålade, men ser iallafall ut att vara snyggt gjort och utan grön lysmassa. Snyggt blånerade iallafall!
Boett, tavla och visare ser ut som en Officer. Kom dom utan Officer-text, eller är det en klocka med samma delar?
Fanns bara foton på framsidan av klockan.
Blir spännande att få hem den (om två-tre veckor enligt auctionet).
 
Topp