• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The OWG experiment

Går det att bli OWG?

  • Kör! Dina inlägg tillför ändå inget, så det blir skönt att slippa se dem på ett år…

    Röster: 11 8.2%
  • Kör! Stort med någon som verkligen vågar!

    Röster: 34 25.4%
  • Kör! Du kommer dock falla senast på punkt 4 i listan.

    Röster: 45 33.6%
  • Vem försöker du lura? OWG är omöjligt!

    Röster: 44 32.8%

  • Totala väljare
    134
  • Enkät stängd .

WatchIT

Panerai
Jag ser mig själv som en OWG efter inköpet av @Pelarn65 s Explorer 1. Den har suttit gjuten på handleden sen april i år med få undantag; orangea Locman som den delat tid med nu i sommar och 2 dagar då jag använde min Tag Heuer Carrera. Alla vintage i klocklådan får noll handledstid MEN; jag vet att jag kommer få sug efter dom andra klockorna så varför sälja? Dessutom tycker jag Explorer'n känns ännu mer speciell att bära efter korta avbrott. M a o kan man vara OWG med en liten twist :happyhappy:
 

Kairo

Panerai
Varför skulle man vilja vara "OWG" för sakens skull? Har man en klocka redan, men vill köpa en till, så gör man väl ändå det, och oroar sig inte för vad folk ska säga om att man förlorar sin status som OWG?
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Det är väl egentligen två olika frågor, dvs; sluta flippa och drömma om nytt (behöver inte betyda att du är OWG) eller om du verkligen bara bär en klocka i vått och torrt?
Du verkar ju vara en klok man med bra prioriteringar, du kommer säkert fram till att du behöver mer än en klocka:)
Om du vågar bära Pateken dagligen så kanske skulle kunna bli din enda klocka, erfarenheten talar för att de flesta lägger bort en så fin/dyr klocka i vissa situationer..vilket tar bort evertday wear tanken bitvis..
Äh, jag bara svamlar;)
Kör!
 

Snårtas

Rolex
Tycker absolut att du ska köra och försöka vara OWG men förstår inte varför du ska lämna KS för det. För egen del så är det ju KS som håller igång intresset och gör det roligt :)
Tanken var inte att lämna KS, men att ta en paus och det skulle vara enklare med EN fet klocka. Dock får jag svettningar av bara tanken att inte logga in dagligen... Och grejen är att jag lägger orimligt mycket tid på forumet. Jag skriver kanske inte så mycket, men läser desto mer. Ffa "Säljes"...
Inser att detta såklart är väldigt individuellt, men jag tror att jag har för dålig karaktär och inte är en stålman som @snoozarn för att surfa lite (jmf "ska bara ta liiite heroin") på KS. Men har man bara en övergrym klocka så finns det mindre incitament att jaga vidare...
Bra inlägg förresten @yonsson vi verkar tänka ungefär lika. Kanske finns det ett mellanmjölksalternativ, typ logga in månadsvis. Men då är jag rädd för det där med "bara liiite heroin" igen :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Testade förra våren men det blev fel. Ville ha en sexsiffrig DD WG men saknade sisådär 15' och istället för att lida utan klocka och vänta en månad eller två lät jag mig förledas efter att ha testat en ROO. Jag märkte fort att just den modellen inte lämpar sig för OWG. Jag kan därför tänka mig att testa igen och denna gång göra rätt men det dröjer ett tag till innan jag är mogen för det.
 

Daytona96

Rolex
Om jag vore du så skulle jag köpa en rolex 1665:a rail eller dubbelröd och använda som OWG, eftersom dem tål mycket och passar till typ allt:smug:
 

Snårtas

Rolex
Testade förra våren men det blev fel. Ville ha en sexsiffrig DD WG men saknade sisådär 15' och istället för att lida utan klocka och vänta en månad eller två lät jag mig förledas efter att ha testat en ROO. Jag märkte fort att just den modellen inte lämpar sig för OWG. Jag kan därför tänka mig att testa igen och denna gång göra rätt men det dröjer ett tag till innan jag är mogen för det.
Det är ju just det som gör mig lite rädd. Om det man köper inte räcker hela vägen fram? Och hur länge är man nöjd? Med KS: typ en vecka. Utan KS: förhoppningsvis väldigt mycket längre...
 

SSL

Audemars
image.jpg

Ot
Vad är det för app?
 

SSL

Audemars
Ont
Varför inte? Men klarar du att göra vad som helst med en kl för 200, eller åker den av ifall klockhanden måste jobba?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Gör det! Nyttigt att prova nya saker. Men varför sluta hänga här och gå på GTG? För mig är det just närvaron här som stillar mitt begär att hela tiden köpa nytt. Jag lever genom andra medlemmar och tycker därför det är sjukt kul när det shoppas friskt. Jag får njuta (nåväl, titta här och klämma på GTGs) utan att betala!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror inte det är några problem alls. Oklart varför ett enklockeägande kräver att du håller dig borta från Klocksnack och GTG's?

Lycka till även om jag tycker du kan lugna dig med inköp och annat utan att försvinna helt. :)

Köp en ny AP 15202 och du är set up for life.
 

Snårtas

Rolex
vet inte riktig om 200k e å frigöra lite dollars i detta fall men kanske det e
Ang om tid så e det väl disciplin som många andra intressen
Nej, man kan ju lätt tro det. Dock har jag flippat en del och aldrig gått plus på en affär. Backat nånstans mellan 7-1 kSEK i varje flipp. Sålt en del som jag hr köpt nytt från AD, så har tagit första tappet ett par ggr. Det blir en del lappar under åren. Så fort jag gnetat ihop lite stålars som det inte finns någon annan omedelbar användning för så kommer behovet av att byta upp mig, och då säljer jag nåt jag har i lådan (med förlust) osv. Så det är en drivkraft i detta - sluta slänga bort pengar. Eller bara bli en hårdare affärsman :)
 

Snårtas

Rolex
Gör det! Nyttigt att prova nya saker. Men varför sluta hänga här och gå på GTG? För mig är det just närvaron här som stillar mitt begär att hela tiden köpa nytt. Jag lever genom andra medlemmar och tycker därför det är sjukt kul när det shoppas friskt. Jag får njuta (nåväl, titta här och klämma på GTGs) utan att betala!

Tror inte det är några problem alls. Oklart varför ett enklockeägande kräver att du håller dig borta från Klocksnack och GTG's?

Lycka till även om jag tycker du kan lugna dig med inköp och annat utan att försvinna helt. :)

Köp en ny AP 15202 och du är set up for life.

Just GTG tycker jag själv är det roligaste med Klocksnack. Därav mitt vacklande i Action No 5. Men hänger man inte på KS så får man ju inte nys om när de är. Om man inte får SMS från nån fellow nerd vill säga...
 

fc2

Rolex
Kör på en PP, VC, AP eller liknande men ha inställningen att den mycket väl kan komma att bytas en dag. Att gå in i ett mellanmjölksträsk med Rolex och liknande tror jag inte på då du kommer tröttna. Att gå från medel eller i bästa fall Panerai till en PP kommer vara ett så stort kliv att du kommer känna dig nöjd ett tag.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nej nej, prova! Men du kommer tröttna. ;)
En duo eller en trio som får kärlek är det finaste som finns. Kör en PP 5712/5711. En beggad VC overseas chronograf + något annat. :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag förstår inte hur du tänker. OM du nu säljer av allt och satsar stort på en 5712 eller något annat i den digniteten och i samma veva loggar ut, var skulle du då kunna dela din glädje med den nya fantastiska klockan? Få beundrande komentarer och frågor? Inte bara första kvällen utan även resten av året? Dagliga "likes"? Av arbetskamraterna? Av frun? Nej, jag färstår inte hur du tänker... :confused:

Och hänger du sedan kvar här så kommer du så småningom inse att just en sådan klocka också hade varit fint att ha, som perfekt kompletterar 5712... osv. Du har bara tagit ditt klockintresse till en ny nivå helt enkelt! :D

Mig vetligen är det bars en av oss tunga missbrukare som har lyckats ta oss ur träsket och det är @Undersköterskan . Hur han lyckades har jag ingen aning om. Ryktas om kärleken som lyckades dra upp honom, men jag vet faktiskt inte, hoppas inget otäckt har hänt honom. Värre än heroin... :nailbiting:
 
Senast ändrad:

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Lägg till lite och köp 5712'an, men då behöver du en dykare för bad också.
Men det är OK att bryta lite mot OWG

Screen Shot 2015-08-20 at 12.59.14 PM.png

Ja en nära OWG är nog lite mer realistiskt. :)

Själv hade jag bestämt mig för att vara en "10"WG men var rätt var det var jag en "50"WG(en del junk) tog mig sedan i kragen och är just nu ungefär en "18"WG (tror jag). Siktar fortfarande på "10"WG , men det börjar bli svårt..

Men OWG verkar oavsett hur exklusiv klockan är som rena tortyren. Det kanske är som för en del alkisar; man måste sluta helt… ;)
 
Topp