• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The transformed Omega Ranchero's

tdn-dk

Panerai
(Jeg skriver dette indlæg på dansk, håber i forstår det, ellers spørg hvis der er ord i ikke forstår)

Her er en lille historie fra Ranchero'ens korte liv. Som bekendt, var det ikke et særligt populært ur dengang, og blev kun produceret (1957-1958) og solgt i 2 år (1958-1959). Her I Sverige, hvor jeg køber nogle af mine vintage Omega'er har jeg har bemærket flere Seamaster til salg med urkasser der ligner Ranchero'er.

Jeg forsøgte at forske lidt i det og fandt nogle udokumenterede rygter om, at Omega's daværende agent JP Brandt i Sverige havde købt en stak Ranchero'er billigt fra Omega samt Seamaster service skiver.

Hvad kan man gøre for at finde ud af om der er hold i rygterne? Første skridt var at købe en ref. 2996 (Ranchero med centersekund viser) og en ref. 2990 (Ranchero med subsekund viser).

I en periode var jeg på udkig efter Ranchero lignende urkasser med Seamaster urskive. Først fandt jeg en Seamaster med center sekund der lignede en Ranchero. Jeg vandt auktionen og fik det hjem og åbnede uret og ja, det var en 2996 cal. 284. Jeg bestilte en udskrift fra Omega arkiverne.






Så kom der en sub sekund Seamaster på auktion. Jeg vandt den og fik det hjem, åbnede den og ja, det var en 2990-1 cal. 267, igen bestilte jeg en udskrift fra arkiverne.






Beviser det noget? Næ der blev jo også solgt Seamasters fra fabrikken med Ranchero ref. i urkassen

Men hvis rygtet skulle være sande burde urskiverne ligne service skiver. Jeg har bemærket, at de fabrikmonterede Seamaster 2990 ofte var senere 1960-1962 og forsynet med en cal. 268 i stedet for en cal. 267, hvilket giver mening, hvis de ønskede at bruge resten af de tiloversblevne urkasser lavet til Ranchero'en og cal. 268 afløste cal. 267 på det tidspunkt.

Når man ser på den 2990 og 2996, jeg har købt, ser skiverne meget ens ud, samme indeks og layout. De kunne sikkert være slut 1950'er service urskiver.




Hvad kunne ellers tyde på, at den svenske Omega general agent kunne have foretaget en sådan Ranchero/Seamaster ombygning? ser man på udskrifterne fra arkiverne kan vi se, at leveringsdatoen er identisk for begge ure, hvilket kunne tyde på, at et parti Ranchero'er har kommet til Sverige. De er også leveret i 1959 hvilket var det sidste år Rancero'en blev solgt, de fabriksmonterede Seamaster skiver er typisk solgt senere.




Jeg kunne være sjovt at kende sandheden. Jeg ved ikke med sikkerhed hvad sandheden er, men jeg tror, at disse Svenske transformed Ranchero's er blev lavet på denne måde. Jeg har også bemærket, at det svenske auktionshus Kaplans (med speciale i bla. ur auktioner) altid kalder disse Seamaster ref. 2990-2996 for transformed Ranchero'er, når de er på auktion.

Hvis i ved mere om disse Ranchero'er vil jeg meget gerne vide mere om dette emne.

Jeg kan godt lide de originale Ranchero'er, så jeg har tilbage transformeret disse to til Ranchero'er igen, med et par originale gamle 30 mm. Omega skiver lavet til Ranchero skiver og nogle broad arrow visere. Det gør dem ikke originale igen, men et par brugbare flotte ure. (og inden nogen kommer med sure opstød, så er de er ikke til salg og hvis de skal sælges engang vil jeg selvfølgelig gøre opmærksom på skiverne er redone og viserne aftermarked)




 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Väldigt kul läsning och massor med matnyttig info om man skulle leta ranchero :)
Tack för att du delar med dig.
Mvh Jakob
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för en trevlig artikel men jag förstår inte varför man vill ha faketavlor och visare, känns underligt.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Mon ikke et fint eksemplar koster omkring kr. 10.000 og den hvide koster mera.

Jeg har denne hvide helt originale:


Tvillingen [emoji2]
qadytabu.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Mycket bra inlägg och trevlig läsning!
Formspråket som delas med den urspungliga Railmastern är jäkligt tilltalande:)
 

marce33

Breitling
Hej här kommer min " Transformers" köpte den ca 2 år seden på auktioner i Scandic Hotell (klok samlare samma dag som Kaplans har sin kvalitetsklockor auktion) men som jag mins ingen nämnde att klockan var en Franki (Frankenstein) Serienummer och caliber kan se i bilder.
En vän som är urmakare så att tavlan kan vara original den är så bra för att vara repainted.
Jag är super nöjd med min Franki.
GnMRE9b.jpg


xvPp2Pw.jpg
 
Topp