• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Worshipful Company of Clockmakers Museum

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
...har varit inne på HQ ett par dagar på dekomp o RnR... ...och Miss M. har såklart satt upp nya arga lappar i köket...



Passade på att stjäla lite klocktid och gå (sic!) till Guildhall (tokstrejk på tuben) och The Worshipful Company of Clockmakers Museum.
http://www.clockmakers.org/



pyttelitet museum, inget inträde o ingen personal, några höjdare är en halvmodell av Harrisons kronometer, några riktigt gamla fina bestar och högvis med högkvalitativa fickur










Bland armbandsuren poängterades Harwoods första automater.





Men det allra viktigaste är ju såklart Edmund Hillarys Everest-klocka, Smiths ref 404!






Högtidlig pilgrimsfärd för mig och min närbesläktade private-label Smiths med exakt samma tavla!



har bättre bilder i riktiga kameran men ingen överföringssladd, stay tuned...

men på det hela taget måste man nog vara rätt tung nörd och ha nån uppskattning av historiska grejor för att det ska vara värt att ta sig till detta museum...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilket besök, mycket vackert där även om inte allt är min grej. Kul det där med Smiths-klockan....du ska lägra alla expeditionsklockor 2014...:).
 

falten

Cartier
Är edmunds klocka relumad? Har för mig hört nån historia om detta pga radiumet... Lr så var det en annan klocka och annat museum... :) kanske flemings exp 1 jag tänker på...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Är edmunds klocka relumad? Har för mig hört nån historia om detta pga radiumet... Lr så var det en annan klocka och annat museum... :) kanske flemings exp 1 jag tänker på...



vet faktiskt inte, den där typiska "peposodent"-färgen är ju vanlig på militära omegor i UK från typ 1955 så det är nog möjligt, jag vet inte tillräckligt, min har mer normal brun radium-lume, får söka vidare på MWR...
tex:
http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?p=186345
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Kul rapport! Så nu är det belagt att Hillary inte bar Rolex på Everest? ;)


nja, den här informationen har ju alltid varit tillgänglig... så det visste vi väl egentligen redan... ...men jag hade tänkt snacka med nån och se om man kunde få ta del av nåt gåvobrev eller liknande, Sir Edmund har ju själv skänkt dinkan till museet och det måste ju finnas dokumenterat på nåt sätt, men det satt bara en trött abab-vakt i foajen så det fanns inte nån att ta tag i...

Rolex har väl aldrig officiellt hävdat att han hade Rolex på toppen, de har vägt sina ord mycket väl och ändå fått bra genomslag... ...det är mest rolex-fanatikerna som påstår att han hade Rolex på toppen.

Smiths tillhandahöll också manometrar och barometrar till expedtionen förutom armbandsur, de var ju ett bredare brittiskt instrumentföretag.

I filmen från 53 har Sir Edmund två klockor på sig när de ställer upp för post-summit-fotot, oklart vad

se 1.15 in i den här episka rullen!!!


Man kan dock se på flera ställen i filmen att andra medlemmar i expeditionen bär sina Rolex ref 6098 med vita tavlor. Ingenstans avslöjar sig dock Hillarys klocka...

Läste också Hillarys egen bok härförleden och tyvärr finns ingen särskiljande information där heller. Jag hade STORT hopp som kom på skam, för det är ju rätt mycket som skiljer en Smiths ref 404 från Rolex 6098,

Smiths = manuell, subsekund, lume-arabiska siffror, svarta raka visare
Rolex = auto, centrumsekund, små lumepluppar, blanka visare...

Men det enda han skriver på ett ställe är "I looked at the luminous dial of my watch". Om man är tendentiös kan man ju hävda att Smiths:en har typ 10ggr mer lume än Rolexen, men jag tror att 1953 var lume så ovanligt att även en 6098-tavla med bara små lume-pluppar kunde benämnas som "luminous dial"...

I samma anda kan jag väl nämna att några har hakat upp sig på att Hillary citeras "I carried your watch to the summit - it worked perfectly" om sin Smiths, och att det skulle tyda på att han inte bar den på armen (borde ha varit "wore your watch"). Det tror jag också är ett felslut. Hillary föddes 1919 och växte antagligen upp med folk som hade fickur snarare än armbandsur, så att han säger "carried" kan rimligen inte vara så konstigt.



Notera att det är fel klocka på bilden...



lite kuriosa här:
http://www.smithswatches.com/
 

Geparden

Audemars
Var i London nu i helgen och spenderade nån timme på detta fina lilla museum. Enligt mig en riktigt bra och intressant genomgång av brittisk urmakerikonst, väl värt ett besök för klocknörden.
Lägger till några bilder om inte ts misstycker.

Som museets höjdpunkt stod ju John Harrisons femte marina kronometer ut (de fyra första finns i Greenwich)
image.jpg


Fanns även golvur på plats av vilket detta exemplar väckte oväntat habegär, något som aldrig hänt med ett golvur förut.. Svensk anknytning hade den också.

image.jpg


Sen fanns det ju några fina moderna från George Daniels, skaparen av co-axial teknologin.

image.jpg


Ett verk som även fick hoppa in i en Nautilus på prov

image.jpg


Ber ursäkt för dåliga bilder, hade heller ingen riktig kamera på mig.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
The Clockmakers' Museum har flyttat från Guildhall till det stora Science Museum på Museum Mile.
Nya curatorn Anna Rolls har lyft samlingen till en högre nivå genom att placera klockorna tydligare i sin tid och sin ursprungliga miljö. Riktigt intressanta berättelser i flera montrar också.
http://www.clockmakers.org/wp-conte...-appointment-of-Museum-CuratorJuly-2018-1.pdf
Mycket fokus på gammalt bös såklart... 1500-1800 är kanske inte min favoritperiod.
Postwar armbandsur är en liten del av museet, men intressant, tribute till George Daniels avslutar fint.
IMG_4855.jpg


Bättre inramning av klockorna nu:
IMG_4856.jpg


Skeppskronometrar och upptäcktsresor är ju spännande, till höger svenskkoppling med Viktor Kullberg marinkronometer
IMG_4857.jpg



Marinkronometer av Viktor Kullberg, svensk som verkade i London, bäst i sin generation.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Victor_Kullberg
Hans ur var tex med på Andrées ballongfärd och (tror jag) "Terra Nova"-expeditionen till Antarktis:
https://en.wikipedia.org/wiki/Terra_Nova_Expedition
https://mashable.com/2017/01/29/terra-nova-expedition/?europe=true#H.qbojhLzmqq

IMG_4858.jpg

uploads%2F2017%2F1%2F23%2Fterranova_32.jpg


Kärt återseende av Hillarys Smiths från BEE 1953:
IMG_4860.jpg

smiths8.jpg


Utställningen avslutas med en del om Daniels Coaxial.
Den första Patek-prototypen med Coax som Daniels bar i 10år.
IMG_4863.jpg


Första serien byggd av Daniels i Omega-boetter och Omegas första helt egna serie.
IMG_4864.jpg


Ett par fickur av Daniels
IMG_4862.jpg
 
Senast ändrad:
Topp