• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

There is nothing like that first Patek...

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Boom! Fiiiiiii f*****n! Överväldigad!

Vilken härlig samling och vilken bredd du har fått ihop! Grattis till det!

Vore kul att höra dina tankar kring de olika referenserna 3800, 5800, 3700 och 5711 så småningom och vad som ledde fram till valet av denna.

Edit: om det här också är ett aprilskämt så säger jag fasen upp mitt konto här på KS!
 

Whedda

Rolex
Boom! Fiiiiiii f*****n! Överväldigad!

Vilken härlig samling och vilken bredd du har fått ihop! Grattis till det!

Vore kul att höra dina tankar kring de olika referenserna 3800, 5800, 3700 och 5711 så småningom och vad som ledde fram till valet av denna.

Edit: om det här också är ett aprilskämt så säger jag fasen upp mitt konto här på KS!

Om det vore ett aprilskämt så gör jag detsamma ;).

Angående ref. är det såklart en smaksak. 3700 är den allra porrigaste i form av "originalet" med det klassiska JLC verket som även sitter i Royal Oak jumbon. Problemet är att de har alla rätt många år på nacken, kan kosta multum om något går sönder samt är svåra att hitta i riktigt bra skick (för att inte tala om dyra).

3800 och 5800 är jättefina 36 och 37mms versioner som jag var väldigt inne på länge. (Klart lägre pris) tyvärr var de för små för att jag skulle tycka det var optimalt och servicen kan även här bli kostsam då de är över 20 år gamla och faller under "estimate".

5711 är en modern version med alla fördelar det innebär och även om det inte är det lövtunna JLC verket så är Patek rätt okej med sina inhouseverk också. Ganska trevligt med sekundvisare som 3700 saknade t ex.

Skillnaden i storlek är ca 1mm i höjd för att få plats med Sekundvisaren och 1mm större diameter för 5711. Vissa mäter den 40 andra 42 men jag tycker den känns som en sportrolex.

Sist men inte minst så gillar jag glasbaksidan som visar det vackert dekorerade verket på 5711 vilket endast 5800 också har.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

OBRKV

Cartier
Om det vore ett aprilskämt så gör jag detsamma ;).

Angående ref. är det såklart en smaksak. 3700 är den allra porrigaste i form av "originalet" med det klassiska JLC verket som även sitter i Royal Oak jumbon. Problemet är att de har alla rätt många år på nacken, kan kosta multum om något går sönder samt är svåra att hitta i riktigt bra skick (för att inte tala om dyra).

3800 och 5800 är jättefina 36 och 37mms versioner som jag var väldigt inne på länge. (Klart lägre pris) tyvärr var de för små för att jag skulle tycka det var optimalt och servicen kan även här bli kostsam då de är över 20 år gamla och faller under "estimate".

5711 är en modern version med alla fördelar det innebär och även om det inte är det lövtunna JLC verket så är Patek rätt okej med sina inhouseverk också. Ganska trevligt med sekundvisare som 3700 saknade t ex.

Skillnaden i storlek är ca 1mm i höjd för att få plats med Sekundvisaren och 1mm större diameter för 5711. Vissa mäter den 40 andra 42 men jag tycker den känns som en sportrolex.

Sist men inte minst så gillar jag glasbaksidan som visar det vackert dekorerade verket på 5711 vilket endast 5800 också har.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Först och främst, stort grattis!
För det andra, grym beskrivning!
Sist; Du säger att 5711 är någonstans mellan 40-42mm. Finns det någon "modernare" (läs nyare) Nautilus som mäter runt 36mm?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Om det vore ett aprilskämt så gör jag detsamma ;).

Tack och lov! Någon med sans här inne!

Tack för ett uttömmande svar! Uppskattas!

När jag läste första posten så satt jag och tänkte att 'vettesjutton om jag inte hellre skulle vilja ha den där APn än PPn ändå' men jag måste revidera det. Hade jag möjlighet så skulle jag. Fantastisk klocka! Kul att du delar med dig av bilder, tankar och intryck!

Grattis igen!
 

Whedda

Rolex
Först och främst, stort grattis!
För det andra, grym beskrivning!
Sist; Du säger att 5711 är någonstans mellan 40-42mm. Finns det någon "modernare" (läs nyare) Nautilus som mäter runt 36mm?

Tack så mycket. Tyvärr finns ingen modern version av 36mm. 3800 och sedan 5800 (kort period) tog över efter Jumbon under 80-talet och sedan kom inte 5711 förrän på 2000-talet om jag inte minns fel. 2006 var väl 30 års jubileum för modellen om jag inte minns fel?

Dock känns 5711 nästan mindre än 40mm på vissa sätt då den är kortare än Sportrolex lugg-lugg. Svårt att ge en tydlig beskrivning då den lite fyrkantiga formen gör sitt. Klart mer lättburen än RO 39mm på mig iallafall.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Tack och lov! Någon med sans här inne!

Tack för ett uttömmande svar! Uppskattas!

När jag läste första posten så satt jag och tänkte att 'vettesjutton om jag inte hellre skulle vilja ha den där APn än PPn ändå' men jag måste revidera det. Hade jag möjlighet så skulle jag. Fantastisk klocka! Kul att du delar med dig av bilder, tankar och intryck!

Grattis igen!

Skall jag vara ärlig så hade jag också valt APs Jumbo om den satt bättre på mig. Royal Oak var först och har en typisk 70-tals design som är riktigt härlig. Dock känner jag att jag inte villäga någon klocka ja inte trivs med på handleden. Då 14790 bärs stort trots sina 37mm blev det ett perfekt alternativ. Lägre pris, bättre storlek och lika tunn som Jumbon.

Lätt att det blir en diskussion om Royal Oak eller Nautilus som om man bara kan gilla en. Jag gillar bägge men på olika sätt trots att de har så mycket gemensamt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Fantastisk på alla sätt! Grattis! Ingenieur nästa?

Tack! Ingenieur lider av samma problem som 15300 för min del och det är storleken på mig. Sen tycker jag det är en schyst design men jag gillar hur tunna RO och Nautilus är vilket inte är fallet med Ingenieur som är mer av en "ren" sportklocka.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tack! Ingenieur lider av samma problem som 15300 för min del och det är storleken på mig. Sen tycker jag det är en schyst design men jag gillar hur tunna RO och Nautilus är vilket inte är fallet med Ingenieur som är mer av en "ren" sportklocka.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Kanske hade en Ingenieur varit lite... överflödig i detta fallet :)
 
Topp