Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Thorells Urhandel GBG

Diskussion i 'Diskussion' startad av b_hammock, 18 april 2015.

1. b_hammock
    Trådstartare

b_hammock Bonde

Från:
    Stockholm
    Hej på er!

Ska med största sannolikhet göra en affär med Anders Thorell på Thorells Urhandel i Göteborg imorgon (söndag). Kan inte hitta mycket information om honom eller hans företag. Eftersom det rör sig om lite pengar och jag eventuellt tar en liten risk skulle jag vilja höra om någon har något att säga om honom. Goodguy?

//Sebbe

2. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Jag kan gå igod för Anders. Har gjort flera affärer med honom och han är en goodguy i min bok.
    Hoppas du hittar nåt kul:)

jabla och b_hammock gillar detta.
  3. b_hammock
    Trådstartare

b_hammock Bonde

Från:
    Stockholm
    Tack :) ska sälja i det här fallet

jakob.dala gillar detta.
  4. wojtecki

wojtecki Borgare

Han har köpt och sålt klockor i över 20år. Vet inte om han är seriös eller inte idag men absolut ofarlig [emoji3]

b_hammock gillar detta.
  5. Turbotom

Turbotom Bonde

Skulle det vara något dåligt så hittar man ju oftast det på nätet. Något positivt brukar omskrivas mer sällan!

Rivalen och b_hammock gillar detta.
  6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vad kan gå snett när man säljer? Det värsta som kan hända är väl 300 frågor efter försäljningen men om man är tydlig med vad man säljer så brukar det ju vara lugnt.

b_hammock gillar detta.
  7. yonsson

Från:
    GBG
    Oklart dock hur man inte kan ha en liten informationshemsida 2015.

b_hammock gillar detta.
  8. b_hammock
    Trådstartare

b_hammock Bonde

Från:
    Stockholm
    Han kan inte möta mig personligen utan ber mig möta hans vän med halva handpenningen mot min klocka. På måndag kommer andra halvan. Normalt sett så lämnar jag inte ifrån mig klockan utan pengarna men efter många om och men blir det ev så här (lång historia).. Jag kommer alltså lämna ifrån mig klockan utan 100% betalning utan att känna honom, Därför undrade jag yonsson

jakob.dala gillar detta.
  9. wojtecki

wojtecki Borgare

Det var en ovanlig säljmetod..

yonsson gillar detta.
  10. yonsson

Från:
    GBG
    Hade aldrig lämnat ifrån mig en vara utan att få samtliga pengar. Kvittar om det är företag eller privatperson. Tredjeparts-scam, principer och allt det där.

11. b_hammock
    Trådstartare

b_hammock Bonde

Från:
    Stockholm
    Mmmm är just det. Känner mig orolig över det, därför tänkte jag om någon kände honom osv. Får nog försöka hitta en annan lösning! Tack för feedback yonsson wojtecki

12. wojtecki

wojtecki Borgare

Han är "känd" men du skall ju inte ens göra upp affären med honom personligen. Det gör det hela lite mer osäkert.

13. Per

Per Björklövens finest

Anders är att lita på. Inga problem alls.

Jakobb, Jokkmokkswe och Davvan gillar detta.
  14. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jo men hur vet du att det är han IOM att han inte ens skall vara med när affär görs..

yonsson och wojtecki gillar detta.
  15. Per

Per Björklövens finest

För jag antar att säljaren gjort upp affären med just Anders. Är säljaren osäker på vem han talat med så säger det väl sig självt vad han borde göra.. :)

Rivalen och tim ur länk gillar detta.
  16. Spencer

Kan ju som sagt vara någon som uppger sig vara från Thorells och låter det inte konstigt att han bara får HÄLFTEN när han lämnar över klockan?

yonsson och wojtecki gillar detta.
  17. Per

Per Björklövens finest

Man borde alltid vara säker på vem man dealar med. :)

Jag har fått betalt i efterhand de gånger jag sålt till honom så jag tycker inte att upplägget låter helt orimligt.

18. Spencer

Personligen så förväntar jag mig att få hela summan om jag träffar någon face-to-face. Men det kanske finns andra regler som jag inte känner till :)

Feskarn, Guskleto, Randel och 1 annan gillar detta.
  19. wojtecki

wojtecki Borgare

Hade aldrig släppt ifrån mig något utan full betalning till någon som jag behöver kolla upp.

Guskleto och Spencer gillar detta.
  20. Per

Per Björklövens finest

Det handlar väl kanske om antalet slantar samt det faktum att man inte vill låta en tredje person springa runt med onödigt mycket pengar på fickan.

Gör man business med folk man litar på så kvittar det vem som ligger ute med pengar en dag eller två. Känns något däremot dodgy så är både hängslen och livrem att rekommendera om man ens gör affärer..

21. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Konstigt sätt att göra affär på. Möt honom isf personligen och vänta någon dag för ett avslut mot full betalning.
    Luktar skumt...

Guskleto och wojtecki gillar detta.
  22. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag gjorde några affärer med honom för ett par år sedan. Det funkade väl "så där". Alltså inte superbra men inte heller dåligt. Skulle kunna tänka mig att göra affärer med honom igen, han är inte ohederlig, men inte den allra smidigaste heller.

23. TWH

TWH Stadsbo

Från:
    Stockholm
    När jag gör en affär så ska pengarna vara i hand eller på kontot, sen får personen/företaget klockan. Så ser det ut i min värld iaf.

wojtecki och yonsson gillar detta.
  24. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Tycker det är ett väldigt konstigt upplägg att göra affär på det viset. Speciellt när det är ett företag inblandat! Hade det varit en känd forummedlem så hade det absolut inte varit något problem att vänta någon dag!
    Har lite svårt att tänka mig att han säljer klockor på samma vis som han själv köper in :D

25. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Full betalning-annars no deal!

Skillnad på om ni gjort affärer tidigare, men det verkar ni inte gjort.

26. Randel

Randel Friends of KS

Jag hade personligen aldrig gått med på det där upplägget. Har inte köparen möjlighet att träffas i egen hög person vid ett annat tillfälle istället, d.v.s. skjuta upp affären tills det blir möjligt menar jag? Dessutom: om köparen vill skicka ett ombud för att sköta affären så undrar jag: det mest rimliga vore väl att ombudet är så pass insatt i affären att han/hon kan göra en ordentlig bedömning av din klocka, och om allt är frid och fröjd därefter ringa köparen och be denne Swisha över HELA köpeskillingen?

jhm och yonsson gillar detta.
  27. yonsson

Från:
    GBG
    Ser framför mig hur du lämnar över klockan och får hälften av pengarna, hur han går hem med den i lugn och ro, kollat upp urverk och skavanker och återkommer med "Du den är inte så fin som du säger och den behöver service. Därför är jag bara beredd att betala xxx".

Som upplagt för en irriterande deal.

Galaxy, Fabian, Frosse och 11 andra gillar detta.
  28. DrDre

DrDre Friends of KS

Inte riktigt svaret på din fråga, men du har inte funderat på att lägga upp klockan på Köp&Sälj här på forumet istället?

Jag har ju ingen aning om vad det är du ska sälja men du borde få minst 10% mer betalt (förmodligen mer) och det kostar ju inget att försöka. Du kan ju också känna dig hyggligt trygg om det är ngn mer etablerad medlem som kontaktar dig.

Rivalen gillar detta.
  29. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Worst case scenario, men det ligger nåt i det.

J

eriksson850, jabla och yonsson gillar detta.
  30. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund
    Känner inte till handlaren, men har också svårt att se varför man skall periodisera en sådan transaktion. Full betalning mot överlämnande av varan i min värld, eller inte alls.

Mårtenssons ur Brookfield