• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tiden ska ändras..

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hörde just på P3 att den 30 Juni kommer man "ställa tillbaka tiden" med en sekund. Detta på grund av att jorden snurrar allt långsammare, närmare bestämt 0,002 sekund per dag (jämför med vadå? Nån som vet?) och måste inland justeras

Sen att en av mina automater drar sig 25 sekunder/dag innebär nog att detta inte är ett problem för just mig, men ändå..

//
Filip
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte precis starta en tråd om DST, alltså sommar/-vintertid. Vad är vitsen med vintertid? Det gör ju bara att det är mörkare på eftermiddagarna då man eventuellt är ute och ränner. När det ljusnar är man ju ändå på jobbet, så om det blir ljust 8 eller 9 spelar ju ingen som helst roll. :bored:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tänkte precis starta en tråd om DST, alltså sommar/-vintertid. Vad är vitsen med vintertid? Det gör ju bara att det är mörkare på eftermiddagarna då man eventuellt är ute och ränner. När det ljusnar är man ju ändå på jobbet, så om det blir ljust 8 eller 9 spelar ju ingen som helst roll. :bored:
Tvärt om vad är vitsen med sommartid? Vintertid är den naturliga tiden vilket innebär att solen står som högst vid 12, om man vill få mer ljus är det väl bara att gå upp en timme tidigare :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tvärt om vad är vitsen med sommartid? Vintertid är den naturliga tiden vilket innebär att solen står som högst vid 12, om man vill få mer ljus är det väl bara att gå upp en timme tidigare :p
Sommartid och också ett jäkla hittepå. Det är ju ändå ljust hela den vakna tiden.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tänkte precis starta en tråd om DST, alltså sommar/-vintertid. Vad är vitsen med vintertid? Det gör ju bara att det är mörkare på eftermiddagarna då man eventuellt är ute och ränner. När det ljusnar är man ju ändå på jobbet, så om det blir ljust 8 eller 9 spelar ju ingen som helst roll. :bored:
Precis vad min mamma alltid sagt, jag håller med!

Om det ska vara ljust någon gång så är det efter fem när vi vanliga dödliga slutat jobba.

Ett jäkla påhitt är vad det är!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tänkte precis starta en tråd om DST, alltså sommar/-vintertid. Vad är vitsen med vintertid? Det gör ju bara att det är mörkare på eftermiddagarna då man eventuellt är ute och ränner. När det ljusnar är man ju ändå på jobbet, så om det blir ljust 8 eller 9 spelar ju ingen som helst roll. :bored:

För er halvdanskar måste detta vara ett ickeproblem. I trakterna där jag rör mig är det riktig sommar/vintertid, dvs ljust dygnet runt på sommaren och mörkt på vintern. :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det korta (ocj tråkiga) svaret:

"Den moderna sommartiden föreslogs av George Vernon Hudson 1895 med motivet att ge arbetare mer användbar fritid efter arbetets slut"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid

Vissa länder har ju valt att inte ha det, vissa har det och vissa har haft det.
Varför göra det lätt för sig när man kan krångla till det så mycket som möjligt?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Men för att svara på TS-frågan. Jorder roterar runt sin axel en gång på 24 timmar, och runt solen på 365,25 dagar (därav den extra dagen var 4:e år). Trodde vi ja! Det visar sig att jorden inte alls roterar ett varv på exakt 24 timmar - det varierar lite beroende på diverse saker. Ser man över ett längre perspektiv så roterar jorden saktare och saktare (främst pga friktionen som kommer från tidvattnet.) Detta är orsaken till att det kläms in skottsekunder lite då och då. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Leap_second mycket mer detaljer.

Det finns även en bok som handlar om att jorden roterar långsammare och långsammare (fast det är mer märkbart i boken...) och vad som händer med karaktärerna och samhället de lever i. Boken heter The Age of Miracles av Karen Thompson Walker. Jag har inte läst den själv men min fru tyckte den var ok, om än lite dyster...
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Värt att nämna är att skottsekunden justerar klockan till dygnet på samma sätt som skottdagen justerar kalendern till året. Skottsekunden ser till så att klockan är 12 när solen är i zenit, skottdagen att vinter är när det är kallt. De har alltså inget med varandra att göra.
 
Topp