• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tidig Arne Jacobsen wall clock?

Komingud

Breitling
Hej!
Jag köpte denna för kaffepengar för ett par år sedan från ett nedlagt museum och skulle nu vilja få liv i det!
Är det någon som har bra koll på vad som krävs?
Jag samlar endast på mekaniska klockor så detta är långt utanför min comfortzone.

På baksidan kan man urskilja ”synkronur 80w”

Allt gott!
 

Bilagor

  • IMG_1426.jpeg
    IMG_1426.jpeg
    289.8 KB · Visningar: 4
  • IMG_1427.jpeg
    IMG_1427.jpeg
    590.6 KB · Visningar: 2
  • IMG_1428.jpeg
    IMG_1428.jpeg
    558.3 KB · Visningar: 6

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om den inte är trasig är det bara att koppla på 220V och köra. Om den går att öppna smidigt kan det vara värt att bara ta en titt invändigt först och se så allt ser helt ut.
 

Komingud

Breitling
Ah grymt!
Behöver man sätta någon säkring till?
Tänker klockan är ju från 30-40talet och kommer vara inkopplad nonstop.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade nog rådfrågat någon som kan. Har läst något om detta, kanske @MaBr har koll?
Har ingen erfarenhet av just den modellen men jag hade öppnat och kollat vad det sitter för urverk i. Många av dem går att koppla om beroende på strömstyrka så jag hade dubbelkollat så att den är kopplad för 230V så att man inte bränner motorn i urverket.

Edit: Är man säker på att det är 230V och inte ett 24V impulsur?
 
Topp