• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tidsgivare 195 och Stol Nummer 4

Gummo

Joker
2-Faktor
Tillbaka hos mig!
image.jpeg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
- Tyvärr får jag säga att det är inte vackert; det finns saker att göra. Fräscha upp visarna, och områdena runt siffrorna ser inte bra ut. Har du funderat på vidare åtgärder på uret?
Jag föredrar orört original på äldre klockor och har för egen del väldigt, väldigt svårt för tillfixade och uppfräschade. Speciellt tavlor och allra helst när det gäller militärur eller dykarur som är gjorda för att användas och ej ligga bakom glas på sammetskuddar. Förstår dock att vissa är lagda åt ett annat håll och går mer igång på till synes oanvända klockor i "nyskick". Inga planer på att göra nåt med klockan om jag inte hittar en fin brun tavla vill säga :)
image.jpeg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag föredrar orört original på äldre klockor och har för egen del väldigt, väldigt svårt för tillfixade och uppfräschade. Speciellt tavlor och allra helst när det gäller militärur eller dykarur som är gjorda för att användas och ej ligga bakom glas på sammetskuddar. Förstår dock att vissa är lagda åt ett annat håll och går mer igång på till synes oanvända klockor i "nyskick". Inga planer på att göra nåt med klockan om jag inte hittar en fin brun tavla vill säga :)
image.jpeg
... det han sa! :rolleyes:
 

Gummo

Joker
2-Faktor
- Tavlan är fin, är det inte möjligt att få siffrorna och arean runt dessa finare? Roligt att du bevarar uret som du tycker det ska vara. All heder åt det!
Tack! Det går men man måste avlägsna den blanka lacken, den bruna radiumlysmassan och sen applicera ny lysmassa och lack. Väldigt få som klarar av detta och man riskerar alltid att skada trycket på tavlan. Det är väldigt många TG195 tavlor där den blanka lacken spruckit runt indexen och för mig är det ett tecken på att ingen micklat med tavlan.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag var i Östersund i helgen och gick förbi gamla A4.

Jag var också där precis när regementet la ner pga att min salige far ville återuppleva gamla lumparminnen.

I samband med det hade man en utförsäljning av en del materiel. Enligt uppgifter jag fått höra i efterhand då stod det tydligen lådor med TG195or längst framme vid kassan för typ 20 spänn styck.

Med detta vill jag bara ha sagt stt barn är dumma i huvudet. :)

Kul att klockan är tillbaka där den ska! Grattis får man väl säga!
 
Hej @Gummo och alla andra! Råkade eventuellt springa på det tillhörande bordet till dina stol nr 4 😄 i mitt uthus.
Bara kul att visa-

Här kommer bord ST 104 . LT
Kronmärkt.
Och för sakens skull, bifogar bild på min Kronmärkta Minerva

Trevlig kväll , klocknördar😄
1F8ED637-A089-4018-961B-F34B4B5B533E.jpeg

E4BC3C83-7057-4E54-9029-3DF5344FD18E.jpeg

A1C9F984-B908-4F8B-A3D4-F719D314CB61.jpeg
 
Senast ändrad:
Här nedan poserar klockan tillsammans med St Nr 4 som då betyder stol nummer fyra. Stolen är ett år yngre men också issued. Tuggummit är nog yngre men troligtvis från någon värnpliktig under sjuttio eller åttiotalet. Köpte 14st stolar i Strängnäs för 40kr/st. Klockan blev dock något dyrare ;)
Man vet då aldrig vad man kan stöta på här på forumet. Kikar klockor till morgonkaffet och ser att en inflytelserik forummedlem har gått och köpt stolar för vilka det finns en teoretisk möjlighet att min bara ungdomsstuss har suttit på en gång i tiden. Går proveniensen att styrka känns 40kr lite billigt i mitt tycke.

Fin klocka för övrigt.
 
Topp