Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tidshållning...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Airbus, 30 oktober 2015.

1. Airbus
    Trådstartare

Airbus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hej,
    Jag har en Aqua Terra, Master och 15 års modell. Om jag ställer den efter fröken ur på nätet och drar upp den fullt håller den fantastisk tid de första två dygnen typ. Har haft den på armen dagtid, i lådan över natten. Efter de nämnda dygnen händer något. Takten ökar och sen är den plötsligt 4s före. Fortfarande enligt cosc, men undrar varför det blir så här? Som sagt, endast några mån gammal. Magnetism borde inte vara en issue :)

Som sagt, under 2,5 dygn så ligger den max 0,5 +...

2. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du kanske hade klockan i lägen där urverket mestadels går på plus de sista dygnen.
    Tidhållning på mekaniska klockor varierar beroende på många olika faktorer.
    Om du är orolig, kan du alltid gå till en AD och be dom mäta gångavvikelsen, och det tar inte lång tid.
    Vill man ha en klocka som går exakt, så är quartzklockor som gäller.

Norra gillar detta.
  3. KenKun

KenKun Biskop

En dag består av rätt många sekunder. Att den bara fortar sig 4 sekunder är rätt så häftigt? ;)

6r15c gillar detta.
  4. Airbus
    Trådstartare

Airbus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Absolut - det jag funderar på är att det verkar ske efter drygt två dygn efter att ha varit grymt exakt först...

5. 6r15c

6r15c Stadsbo

2 faktorer.
    1. Som sagt så går urverket "olika fort" beroende på läge. Dvs urtavla upp, urtavla ner, krona upp osv..
    notice.jpg

2. Urverk går snabbare vid lägre temperaturer. Tex 33 grader på handleden och 20 grader i lådan..

Personligen så hade jag inte oroat mig :)

6. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Amplituden går ner när fjädern laddas ur vilket får klockan att gå snabbare är min gissning.

Mårtenssons ur Brookfield