• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

till er med kronograf

använder du kronograffunktionen/erna?

  • ja

    Röster: 63 64.9%
  • nej

    Röster: 23 23.7%
  • är bara ute efter dekorationen

    Röster: 11 11.3%

  • Totala väljare
    97

wotan

Rolex
Som nyfrälst klockentusiast så ställer jag mig frågande till klockor med kronograf. Använder ni denna?
Jag själv kan inte klara mig utan den fina svepande sekundvisaren.
 

Lowe92

Cartier
Jag använder kronograffunktionen på min klocka nästan dagligen för att ta tiden på diverse onödigt. Som hur lång tid det tar att gå från avdelningen till lunchrummet exempelvis.
Så för att svara på din fråga: ja, jag använder funktionen men jag hade klarat mig utan.
 

Sond

Patek
Ja, ibland. Typ när jag inte hittar äggklockan i köket. För hittar jag den använder jag inte kronografen. Det kan också vara för att ta tid på resan till jobbet, men då jag alltid glömmer att stoppa tidtagningen när jag kommer fram gör den inte så stor nytta. Ibland leker jag med sonen och tar tid på hans springande eller hopparen eller något. Men då han är liten är han inte så intresserad av resultatet så jag skulle kunna trycka på kronan på en DJ och säga en hyfsat korrekt tid rakt ut i luften och göra honom glad ändå. Jag har den även igång ibland för att jag tror att det är bra att låta den snurra då den nästan aldrig snurrar annars... Men Speedy är ändå Speedy... Otänkbart att inte äga en...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja, ibland. Typ när jag inte hittar äggklockan i köket. För hittar jag den använder jag inte kronografen.
I fallet matlagning/äggkokning/tebryggning etc. så hade det varit bättre med en inbyggd timer, typ alla marin-varianter med 5 minuters nedräkning. Fast jag vill kunna ställa in nedräkningstiden (säg 5:30) och så skall klocka ljuda (typ Memovox) när tiden är klar. Vad hjälper det att klocka äggen om man ändå glömmer av att titta på klockan?

TS-frågan: Ja, jag använder den till och från.
 

romanov

Cartier
Jag glömmer alltid att stänga av den när jag väl använder den :banghead:
Så det har gjort att jag inte använder mig av det så ofta..
 

tissoter

Audemars
I fallet matlagning/äggkokning/tebryggning etc. så hade det varit bättre med en inbyggd timer, typ alla marin-varianter med 5 minuters nedräkning. Fast jag vill kunna ställa in nedräkningstiden (säg 5:30) och så skall klocka ljuda (typ Memovox) när tiden är klar. Vad hjälper det att klocka äggen om man ändå glömmer av att titta på klockan?

TS-frågan: Ja, jag använder den till och från.

Love Regatta!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Använder när tar tid på barnens springtävlingar och när jag lagar mat.Med vridringen och kronografen kan man tajma både grytan och potatisen:)
image.jpg
 

JAkesson

Omega
Använder min speedys kronograf mer och mer faktiskt.

Matlagning, snabbparkering 10 minuters etc i det privata.

I jobbet så använder jag klockan en del under testning och verifikation. Hur lång tid tar det att bygga tryck, köra cylinder från ena till andra gavel osv. Riktigt smidigt och man får en veklig känsla av en tool watch som man faktiskt använder och inte bara ser snygg ut med på kontoret.

Sekundvisare har jag ju ändå på klockan ändå.
 

Portofino

Panerai
Använder inte funktionen alls. Med det sagt så gillar jag att ha funktionen ifall att jag skulle behöva använda den. Vilket jag aldrig behöver. Men ändå.
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
På klockor som Daytona och AP ROO har jag använt kronografen med jämna mellanrum enbart för att känna på tryckkvaliteten på knapparna. Ganska mysig känsla, men jag tror jag med många andra klarar sig utan denna komplikation i de flesta fall.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Intressant, en majoritet som faktiskt använder sin krono:)
Som alltid med statistik så kan det tolkas på olika sätt beroende på hur frågan ställs och vilka svarsalternativen är...

Själv så tränar både jag och min svåger regelbundet. Han tränar i princip varje dag medans jag tränar regelbundet två gånger om året. På frågan "tränar du regelbundet" så svarar vi båda ja. :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Nja...

Mest för att det är snyggt!
Men visst kan det vara bra att ta tid på nå´t då & då, men det är ju knappast därför jag bär kronografer...
 
Topp