Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tillbaka från TLC

Diskussion i 'Vintage' startad av Beastie, 27 maj 2013.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Min morfars zenith, jag fick den för 5 mån sedan och då hade den aldrig varit servad. Den funkade bra men jag lämnade in den ändå.

4 månader tog det innan jag fick tillbaka den! 4 månader!!

Ja ja nu är den tillbaka iaf. Fick en påse med gamla delar med mig hem, fjädern utbytt, kronan bytt, fyra kugghjul ligger i påsen så de är ju bytta, bandstiften hade ärjat ihop så de är nya, rengjort och smörjt verket, putsat plexit. Läderarmbandet höll på att falla isär så jag köpte ett nytt hirch och satte på original spännet.

3000kr gick det på, vet inte om det är dyrt eller normalpris?

Nån som vet hur många varv man kan bör dra upp en sån här? Finns det skydd som på nya klockor att det inte går att dra den för mkt? Det är ett zenit kaliber 2542

2. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Fin!

Svårt att säga något om priset då jag inte har någon aning om vad delarna kostar, eller ifall de var svåra att få tag på.
    Men det låter ganska rimligt, finns säkert billigare urmakare men garanterat dyrare också.

3. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Välkommen hem, elegant klocka och nu får den gå vidare i släkten.
    Med tanke på antal delar som bytts så låter det som normalpris.
    Så snygg!

4. Kettil

Kettil Biskop

Riktigt fin. Med känsla av klass i uttrycket.
    Jag tycker inte kostnaden låter orimlig, allra minst för en klocka med affektionsvärde.
    Jag antar att det bara är att försiktigt dra den till det tar stopp. Jag har aldrig varit med om ngt annat.

5. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Hyfsat, rimligt. Kanske några hundralappar i överkant kan jag tycka. Vi pratar om ett ganska enkelt verk (http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Zenith_2542). Trots det så tror jag att huvuddelen av kostnaden ligger i just arbetet, inte i delarna. Det tar tid att demontera, tvätta, montera och olja ett verk.

Fin var den i alla fall! Undrar hur många skatter det ligger begravda i byrålådor där ute, där ägaren inte anser det vara värt att gå till urmakaren för att få liv i den.

/A

6. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Tack för alla glada tillrop. Jag är väldigt glad över denna klocka! Nu sedan plexit är putsat så ser jag att inläggen i timindexen (det som ser ut som svarta streck på bilden) skiftar mellan svart och fin blå nyans när man tittar på dem från olika håll. Vet inte vad det är material.

Jag är ju van vid moderna sportklockor som PO och sub och fascineras av tunn denna klocka är, den har en gångreserv på ca 50h men verket måste ju vara pyttelitet.

7. _jonte

_jonte Friends of KS

Den är nog onyx i indexen. Mycket fin Zenith!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

8. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Grymt fint arvegods! Väl värt slanten för service! Zenith är klass!

9. ZQT

ZQT The Banker

Riktigt fin, tyckte priset lät rimligt. Zenith brukar vara halvknepigt när det kommer till service med delar osv.

10. calzone

calzone Biskop

Fin klocka kul att du servar :), Helt klart värt det !

11. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Affektionsvärde är inte att förakta. När du blir gammal och gråtmild kan du, under högtidliga former, överlåta den till ditt favoritbarnbarn :)