• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillbaka från TLC

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Min morfars zenith, jag fick den för 5 mån sedan och då hade den aldrig varit servad. Den funkade bra men jag lämnade in den ändå.

4 månader tog det innan jag fick tillbaka den! 4 månader!!

Ja ja nu är den tillbaka iaf. Fick en påse med gamla delar med mig hem, fjädern utbytt, kronan bytt, fyra kugghjul ligger i påsen så de är ju bytta, bandstiften hade ärjat ihop så de är nya, rengjort och smörjt verket, putsat plexit. Läderarmbandet höll på att falla isär så jag köpte ett nytt hirch och satte på original spännet.

3000kr gick det på, vet inte om det är dyrt eller normalpris?

Nån som vet hur många varv man kan bör dra upp en sån här? Finns det skydd som på nya klockor att det inte går att dra den för mkt? Det är ett zenit kaliber 2542

dujeru5a.jpg
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Fin!

Svårt att säga något om priset då jag inte har någon aning om vad delarna kostar, eller ifall de var svåra att få tag på.
Men det låter ganska rimligt, finns säkert billigare urmakare men garanterat dyrare också.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Välkommen hem, elegant klocka och nu får den gå vidare i släkten.
Med tanke på antal delar som bytts så låter det som normalpris.
Så snygg!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Riktigt fin. Med känsla av klass i uttrycket.
Jag tycker inte kostnaden låter orimlig, allra minst för en klocka med affektionsvärde.
Jag antar att det bara är att försiktigt dra den till det tar stopp. Jag har aldrig varit med om ngt annat.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hyfsat, rimligt. Kanske några hundralappar i överkant kan jag tycka. Vi pratar om ett ganska enkelt verk (http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Zenith_2542). Trots det så tror jag att huvuddelen av kostnaden ligger i just arbetet, inte i delarna. Det tar tid att demontera, tvätta, montera och olja ett verk.

Fin var den i alla fall! Undrar hur många skatter det ligger begravda i byrålådor där ute, där ägaren inte anser det vara värt att gå till urmakaren för att få liv i den.

/A
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Tack för alla glada tillrop. Jag är väldigt glad över denna klocka! Nu sedan plexit är putsat så ser jag att inläggen i timindexen (det som ser ut som svarta streck på bilden) skiftar mellan svart och fin blå nyans när man tittar på dem från olika håll. Vet inte vad det är material.

Jag är ju van vid moderna sportklockor som PO och sub och fascineras av tunn denna klocka är, den har en gångreserv på ca 50h men verket måste ju vara pyttelitet.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Riktigt fin, tyckte priset lät rimligt. Zenith brukar vara halvknepigt när det kommer till service med delar osv.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Affektionsvärde är inte att förakta. När du blir gammal och gråtmild kan du, under högtidliga former, överlåta den till ditt favoritbarnbarn :)
 
Topp