• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillbehör till begagnade ur

MBx

Cartier
När ni hittat er begagnade drömklocka - hur många av er bryr er om originalboxar, cert. etc eller är det huvudsakligen klockans (och länkens) skick som räknas?

Tänker närmast på de ur som ofta finns ute till försäljning.

/M
 

Sond

Patek
Klocka i första hand och sedan länk om det är ett äldre ur. Gärna box och papper(eller åtminstone garantikort) om det är en nyare klocka. Även om alltid klocka/länk i förhållande till pris slår box och papper om det verkar vara en okey säljare. Om någon okänd säljer en nyare klocka utan box och papper funderar man ju lite på vart klockan kommer ifrån. I alla fall gör jag det.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Tidsenliga boxar är lätt att få fram men att det just ska passa modellen är lite svårare. Så nej, inte i min värld på de vintage omegor jag har.
 

max

Dancing Queen
Är mest klockornas historia jag värdesätter i ett fullset, en ägarkedja som behållt box, kvitto osv i säg 30år tycker jag visar lite att de verkligen brytt sig om den. Det påvisar ju även ett visst mått av legitimitet och man får ett större förtroende för klockan.
Viktigast tycker jag är att få en fin klocka i alla avseenden, alltså att jag inte vill ha ens en liten misstanke om fusk så som ihopplock osv. Trovärdig säljare, tillbehör, tidsenliga delar och korrekt beskrivning är ju alla saker som bidrar till att måla en bra helhetsbild för ett ägande utan magknip.

Det lugnet kan såklart uppnås utan fullset, menar bara att när det finns så bygger det på klockans historiska värde ytterligare.

Sen är det ekonomiska värdet svårt att sätta generellt men säg att man skulle kunna köpa samma klocka för 50kkr utan fullset och för 55kkr med, så skulle jag välja med fullset.
Skulle man dock få en klocka i en trygg affär för 50kkr men en finare fortfarande tryggt men utan fullset så skulle jag ta den finare klockan.
 

André

Omega
Har inte gjort några begagnataffärer än men om klockan är nyare än 10år eller dyrare än 15k vill jag nog ha fullset. Är det drömklockan och där finns någon trevlig dokumentation till den hade jag klart kunnat tumma lite på det.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Hade nog aldrig låtit bli att köpa en fin klocka bara för att den inte är fullset när det gäller vintage iaf.
 
Topp