• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillverkar Rubber B Oyster-Flex?

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Efter ha läst en tråd på TZ-UK började jag undra - vem tillverkar Rolex nya Oyster-Flex? Om man läser tråden genom att klicka här finns det lite olika leads.

Teori 1: Rolex låter Rubber B tillverkar Oyster-Flex men det är lite halvhemligt. Det kan man tro om man ser posten Rubber B gjorde på facebook, klicka här.

Teori 2: Rolex har snott konceptet Rubber B och Rubber B väljer att skoja om det genom deras facebook-post jag länkade ovan.

Vad tror ni?

11059951_778674685543817_8791345780322806623_o.jpg
 
Rubber B lyckas åtminstone täcka mellan luggarna. Kanske bara en smaksak, så det kanske är fullt medvetet från Rolex att deras gummiband inte ska fylla ut helt och hållet.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Rubber B lyckas åtminstone täcka mellan luggarna. Kanske bara en smaksak, så det kanske är fullt medvetet från Rolex att deras gummiband inte ska fylla ut helt och hållet.

Ja det är ju rätt givet att det är ett medvetet val från Rolex sida. Ett gummi med "curved ends" likt RubberB som sluter tätt mot boetten gör att klockan blir väldigt fixerad medan ett rakt gummi gör klockan mer följsam.

Ur estetisk synpunkt föredrar jag dock ett gummi som sluter tätt mot boetten.
 

Kairo

Panerai
"No doubt crafted from a unique rubberised compound, using a unique blend of 'oysterflexonium' and the raw rubber extracted from trees only found at exactly 50m above sea level on a peninsula only accessible by helicopter 1 day a year. Impregnable to the immense pressures created at the bottom of the deepest oceans, the unique material actually stabilises the movement inside the impregnable oyster case aiding the accuracy of your unique timepiece to achieve a superlative level of performance. Specially designed for comfort and ruggedised flexide ability, it is also impervious to salt water corrosion. The buckle is crafted from our unique steel which blends with the lateral dimensions of the band, whilst seamlessly providing a weapons-grade attachment matrix for the integrated clasp assembly...... Etc.......probably......"
Från TZ-UK-tråden. :D
 
Jag tror på Teori 1 i så fall. RubberB borde vara smartare än att försöka sig på något slags sarkastisk kommentar i sin kommunikation, men bara en gissning från min sida.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Jag tror inte den kommer sitta bra, dvs estetiskt med tanke på hur det står ut både uppe & nere på de wristshots man sett. Men hoppas på bli motbevisad när den landar till butik. Återstår att se även hur de funkar i praktiken med 'dämpningssystemet' som löper under bandet. Är väl bara att köpa ett rubber-b till den om man är missnöjd.
 

DrDre

Patek
Ja det är ju rätt givet att det är ett medvetet val från Rolex sida. Ett gummi med "curved ends" likt RubberB som sluter tätt mot boetten gör att klockan blir väldigt fixerad medan ett rakt gummi gör klockan mer följsam.

Ur estetisk synpunkt föredrar jag dock ett gummi som sluter tätt mot boetten.

En annan fördel är ju att man inte behöver så många olika varianter. Dvs man kan köpa ett 20 mm och det passar till alla (de flesta modeller). Ett RubberB måste ju vara anpassat till varje boett.

Men om jag har förstått det rätt så ska Iysterflex vara någon sorts länk som sedan gjutits in a gummi. Hittade den här beskrivningen:

This technical bracelet combines in a singular way the robustness and reliability of a metal bracelet with the flexibility, comfort and aesthetics of an elastomer strap. At its core lies a superelastic metal blade overmoulded with high-performance black elastomer.

RubberB är väl bara vanligt gummi?
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
En annan fördel är ju att man inte behöver så många olika varianter. Dvs man kan köpa ett 20 mm och det passar till alla (de flesta modeller). Ett RubberB måste ju vara anpassat till varje boett.

Men om jag har förstått det rätt så ska Iysterflex vara någon sorts länk som sedan gjutits in a gummi. Hittade den här beskrivningen:

This technical bracelet combines in a singular way the robustness and reliability of a metal bracelet with the flexibility, comfort and aesthetics of an elastomer strap. At its core lies a superelastic metal blade overmoulded with high-performance black elastomer.

RubberB är väl bara vanligt gummi?

Såhär skriver monochrome i sin recension från Basel: "However, don’t imagine having this strap on another of your Rolex, as the attachment is specific to this new edition of the Yacht-Master and won’t fit any other watch."
 

plattfot

Rolex
Utan att grottat ner mig i det alls, men jag är tveksam till att Rubber B eller ens Rolex har någon egen produktion av gummiband. Ungefär samma förfarande som med läderband skulle jag tro - att det legotillverkas av större redan etablerad tillverkare.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Utan att grottat ner mig i det alls, men jag är tveksam till att Rubber B eller ens Rolex har någon egen produktion av gummiband. Ungefär samma förfarande som med läderband skulle jag tro - att det legotillverkas av större redan etablerad tillverkare.


Rolex har lagt ut både glasen och tavlor på underleverantörer, så inget nytt. Jag håller med om att Rolex antagligen inte tillverkar gummibanden själva. Frågan är bara vem som gör det? Rubber B?
 
Topp