Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tillverkar Rubber B Oyster-Flex?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jakobb, 23 mars 2015.

1. Jakobb
    Trådstartare

Jakobb Friends of KS

Efter ha läst en tråd på TZ-UK började jag undra - vem tillverkar Rolex nya Oyster-Flex? Om man läser tråden genom att klicka här finns det lite olika leads.

Teori 1: Rolex låter Rubber B tillverkar Oyster-Flex men det är lite halvhemligt. Det kan man tro om man ser posten Rubber B gjorde på facebook, klicka här.

Teori 2: Rolex har snott konceptet Rubber B och Rubber B väljer att skoja om det genom deras facebook-post jag länkade ovan.

Vad tror ni?

11059951_778674685543817_8791345780322806623_o.jpg

Molle och don segundo gillar detta.
  2. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Rubber B lyckas åtminstone täcka mellan luggarna. Kanske bara en smaksak, så det kanske är fullt medvetet från Rolex att deras gummiband inte ska fylla ut helt och hållet.

k0ltrasten gillar detta.
  3. joF

joF Friends of KS

Kanske fullt medvetet?

Mkarlsson gillar detta.
  4. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Ja jo, så är det säkert. Fast varför, ser ju fan inte klokt ut, eller? Ser inte anpassat ut. Äh skitsamma, irrelevant smakdiskussion.

5. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Ja det är ju rätt givet att det är ett medvetet val från Rolex sida. Ett gummi med "curved ends" likt RubberB som sluter tätt mot boetten gör att klockan blir väldigt fixerad medan ett rakt gummi gör klockan mer följsam.

Ur estetisk synpunkt föredrar jag dock ett gummi som sluter tätt mot boetten.

andheg, sjobbe och Pacta sunt servanda gillar detta.
  6. Kairo

Kairo Friends of KS

"No doubt crafted from a unique rubberised compound, using a unique blend of 'oysterflexonium' and the raw rubber extracted from trees only found at exactly 50m above sea level on a peninsula only accessible by helicopter 1 day a year. Impregnable to the immense pressures created at the bottom of the deepest oceans, the unique material actually stabilises the movement inside the impregnable oyster case aiding the accuracy of your unique timepiece to achieve a superlative level of performance. Specially designed for comfort and ruggedised flexide ability, it is also impervious to salt water corrosion. The buckle is crafted from our unique steel which blends with the lateral dimensions of the band, whilst seamlessly providing a weapons-grade attachment matrix for the integrated clasp assembly...... Etc.......probably......"
    Från TZ-UK-tråden. :D

PIC och eriksson850 gillar detta.
  7. don segundo

don segundo Biskop

Jag tror på Teori 1 i så fall. RubberB borde vara smartare än att försöka sig på något slags sarkastisk kommentar i sin kommunikation, men bara en gissning från min sida.

8. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tror inte den kommer sitta bra, dvs estetiskt med tanke på hur det står ut både uppe & nere på de wristshots man sett. Men hoppas på bli motbevisad när den landar till butik. Återstår att se även hur de funkar i praktiken med 'dämpningssystemet' som löper under bandet. Är väl bara att köpa ett rubber-b till den om man är missnöjd.

Molle gillar detta.
  9. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tror det är RubberB som tillverkar.
    Bandet är sjukt fult. Hoppas något RubberB passar.. För klockan i övrigt är en fullträff!

Molle, sjobbe och snoozarn gillar detta.
  10. Draper

Draper Bonde

Från:
    Amsterdam
    Rubber B är väl i konkurs

11. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Har du någon källa på det? Skulle ju döda detta rykte

12. Draper

Draper Bonde

Från:
    Amsterdam
    Ett rykte jag snappat upp...

13. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Source please

14. Jakobb
    Trådstartare

Jakobb Friends of KS

Internet! Räcker inte det som källa?

jabla, Galaxy, Draper och 1 annan gillar detta.
  15. DrDre

DrDre Friends of KS

En annan fördel är ju att man inte behöver så många olika varianter. Dvs man kan köpa ett 20 mm och det passar till alla (de flesta modeller). Ett RubberB måste ju vara anpassat till varje boett.

Men om jag har förstått det rätt så ska Iysterflex vara någon sorts länk som sedan gjutits in a gummi. Hittade den här beskrivningen:

This technical bracelet combines in a singular way the robustness and reliability of a metal bracelet with the flexibility, comfort and aesthetics of an elastomer strap. At its core lies a superelastic metal blade overmoulded with high-performance black elastomer.

RubberB är väl bara vanligt gummi?

paradis gillar detta.
  16. Draper

Draper Bonde

Från:
    Amsterdam
    Tyvärr, jag måste skydda mina källor. ;)

StrawberryFields gillar detta.
  17. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Såhär skriver monochrome i sin recension från Basel: "However, don’t imagine having this strap on another of your Rolex, as the attachment is specific to this new edition of the Yacht-Master and won’t fit any other watch."

jabla gillar detta.
  18. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Passar ju inte YM heller egentligen ;)

Galaxy, StrawberryFields och Jakobb gillar detta.
  19. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Utan att grottat ner mig i det alls, men jag är tveksam till att Rubber B eller ens Rolex har någon egen produktion av gummiband. Ungefär samma förfarande som med läderband skulle jag tro - att det legotillverkas av större redan etablerad tillverkare.

20. Jakobb
    Trådstartare

Jakobb Friends of KS

Rolex har lagt ut både glasen och tavlor på underleverantörer, så inget nytt. Jag håller med om att Rolex antagligen inte tillverkar gummibanden själva. Frågan är bara vem som gör det? Rubber B?

Mårtenssons ur Brookfield