• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillverkning av lumeplupp .

rogart-63

Patek
Jag har ett par klockor som saknar lumepluppen . Läste lite på nåt forum hur man kan tillverka en egen . Sagt och gjort så skall jag nu testa lite själv . Använder mig av lumepulver och ljushärdande cyanoakrylat lim . Funkar inte det så blir det epoxi lim .Helst nån sort som blir genomskinlig efter härdning .
Tipset från detta forum var att måla hålet med vit färg innan lumen appliceras .

RSCN3981.JPG


Det som behövs är .Lume pulver, lim och uvlampa .
RSCN3983.JPG


Här har jag blandat pulver och lim . Bara för att testa lite inför tillverkningen . Tanken är att det skall bli en lätt rundad form på pluppen . Kanske lite patinerad oxå .
RSCN3982.JPG
 

rogart-63

Patek
Jag hoppas jag får till det . Ska fortsätta pilla imorgon . Tanken är att få till en sån där rund fin plupp som är hård på ytan och så jämn som möjligt . Gärna lite åt glaskulehållet . Och lyser bra i mörkret . Dom jag gjort innan har i ärlighetens namn varit dåliga .Ska googla lite efter trådan i ämnet oxå .
 

rogart-63

Patek
Kan man snorta lumepulver ? :banghead:
RSCN4004.JPG

Testat mig fram lite och resultatet blev inget bra . Hade tänkt att tillverka den direkt i hålet . Nu ska jag testa med epoxi istället .

RSCN4005.JPG


Har här lagt lite pulver-limblandning i hålet och härdar med UV-ljus . Funkade bra men ytan på pluppen blev alldeles grov . Jag vill ha en slät glasaktig yta . Sätter mitt hopp till Epoxi . Plus att jag skall tejpa runt hålet .
RSCN4003.JPG


RSCN4007.JPG


Det losspetade pluppen .På att igen .
 

rogart-63

Patek
Nu har jag blandat lite epoxi och lumepulver .Ser redan nu bättre ut .Lite lite kladd utanför . Kan jag ta bort när det härdat . Just i detta fall var epoxin lite gulaktig vilket funkar fint till denna klocka .

RSCN4038.JPG


Gjorde en lite lapp för att slippa få allt för mycket kladd utanför . Med hjälp av håltången .
RSCN4043.JPG
RSCN4042.JPG
RSCN4041.JPG



Inte lätt att hålla sig i styr och inte kladda med epoxi .

RSCN4040.JPG
RSCN4038.JPG
 

McGyver

Rolex
Ser bra ut! :)

Fråga : - Tar du och blandar i den mängd lumepulver du visar på bilden? Tycker det ser ut att vara väldigt lite!?

När jag gör en "lumeplupp" så tycker jag det är enklast att blanda ut lumepulver med lämplig färg (matt) för att matcha mot index eller vad resterande lume har för färg. Brukar blanda ca. 50/50 färg och lumepulver så att konsistensen blir lite som äppelmos. Med denna blandningen fyller jag sedan hålet m.h.a. en oljegivare t.ex. och ytspänningen gör sedan att den får rätt välvning (viktigt med konsistensen för att få detta att funka bra). När blandningen torkat så har ytan fått en skrovlig/matt struktur - perfekt att bestryka med mämpling klarlack för att få den glans du vill ha - klart!

Jag använder lumepulver till de tavlor och bezels som jag fräser och kvaliteten/kornstorleken på pulvret gör stor skillnad!
I början av min "lumekarriär" så lyckades jag få tag på pulver med en kornstorlek på 2µm - det är en fröjd att jobba med! Tyvärr så har den leverantören slutat med 2µm och säljer numera bara ner till 10µm- som att jobba med makadam när man är van vid fin sand! :(

Någon som vet en leverantör som har 2µm eller däromkring - hojta gärna till!

Nu ser jag fram emot en lumeshot! ;)
 

rogart-63

Patek
Ser bra ut! :)

Fråga : - Tar du och blandar i den mängd lumepulver du visar på bilden? Tycker det ser ut att vara väldigt lite!?

När jag gör en "lumeplupp" så tycker jag det är enklast att blanda ut lumepulver med lämplig färg (matt) för att matcha mot index eller vad resterande lume har för färg. Brukar blanda ca. 50/50 färg och lumepulver så att konsistensen blir lite som äppelmos. Med denna blandningen fyller jag sedan hålet m.h.a. en oljegivare t.ex. och ytspänningen gör sedan att den får rätt välvning (viktigt med konsistensen för att få detta att funka bra). När blandningen torkat så har ytan fått en skrovlig/matt struktur - perfekt att bestryka med mämpling klarlack för att få den glans du vill ha - klart!

Jag använder lumepulver till de tavlor och bezels som jag fräser och kvaliteten/kornstorleken på pulvret gör stor skillnad!
I början av min "lumekarriär" så lyckades jag få tag på pulver med en kornstorlek på 2µm - det är en fröjd att jobba med! Tyvärr så har den leverantören slutat med 2µm och säljer numera bara ner till 10µm- som att jobba med makadam när man är van vid fin sand! :(

Någon som vet en leverantör som har 2µm eller däromkring - hojta gärna till!

Nu ser jag fram emot en lumeshot! ;)
Min tanke var att få en jämn yta som var slitstark. Och slippa behöva klarlack. Risken finns att lacken släpper. Jag har använt mig både av Watchlume och nån lume från Anchor. Den sista är lite grövre och tycker faktiskt den lyser mer. Tyvärr har jag bara sett den i grönt. Bra med lite feedback från dig McGyver
 

rogart-63

Patek
Lumepluppen lyser grön och visarna blått. Jag får göra om göra rätt. Har inte sett det förrän nu på telefonen. Fortsättning följer.......
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tjusigt! Jag har pysslat ganska mkt med epoxi på båten. Det har ju en förmåga att fästa sjukt bra både där det ska hamna och där det inte ska hamna. :) Hur gör du för att ta bort "spill" efter att det har härdat? Sitter det inte som berget?
 

Minuteman

Rolex
Svårt att se ytan på pluppen . Jämförde med en omega plupp och min sen snarlik ut i uppbyggnad . När jag kollade i 20X luppen . Med helt klar epoxi skulle man kunna efterlikna originalpluppar . Fortsättning följer på en Omega nära mig .............
Skall bli kul att se hur du utvecklar tekniken för den perfekta pluppen :)
 

rogart-63

Patek
Tjusigt! Jag har pysslat ganska mkt med epoxi på båten. Det har ju en förmåga att fästa sjukt bra både där det ska hamna och där det inte ska hamna. :) Hur gör du för att ta bort "spill" efter att det har härdat? Sitter det inte som berget?

Tog bort det mesta innan det härdat . Den här epoxin var 24 timmars . Skrapade lite med tandpetare och använde mig av en lupp . Skar till tandpetaren så den blev som en skrapa . Och så hade jag ju maskeringen runt hålet när jag la dit epoxin . En spetsig tandpetare att droppa dit precis rätt mängd med. Kanske en fördel med långsam härdning puuh .... Och tänk på att luta inserten i våg . Så bubblan blir rund på mitten .
 

rogart-63

Patek
Precis, rogart-63 får gärna skicka mig ett PM när det ska ske igen om det är i stockholmstrakten.
Jag har en klocka som saknar och kan gärna behöva lite hjälp.
Snyggt jobbat btw!
/j

Har inte lärt mig så mycket ännu att jag vågar ge mig på andra klockor än mina egna . Vill testa lite mer hur det blir med klar epoxi b.l.a .Just nu är epoxin slut här hemma . Men visar det sig bli bra så kan jag väl fixa en och annan plupp oxå .
 

rogart-63

Patek
Förbaskat dåliga bilder jag får men snart skall det bli bättre . Ny kamera på ingång . Har gjort en ny plupp till en Omega seamaster 200 . Grundat med vit färg i botten av hålet som vanligt . Skaffat ny transparent epoxi av 24 timmars modell .Även om den ser allt annat än genomskinlig ut från början .Hälften av varje och så grön lume denna gång .Från Anchor .Tog lite lumepulver till efter blandning .Annars samma procedur som innan . Jag har fotat genom en 40x lupp så ursäkta kvaliteten på bilden .
DSCN4138.JPG
DSCN4139.JPG
DSCN4142.JPG
DSCN4146.JPG


Ska fixa en lumeshot imorgon när det härdat ordentligt . Och en jämförelse med en originalplupp . Tror jag iallafall att den är .
 

rogart-63

Patek
Så här blev lumeshoten .Först den omlumade pluppen med ny tavla och visare . Sedan en annan seamaster jag äger med sin originallume . Och sist för att visa hur stor skillnad i inslitet band det kan vara . Samma länk .Gissa vilken som är skönast . Upptäckte när jag tittade lite närmare på glaset på den gamla .Att indien som jag köpt av satt ditt en mineralglas :arghh:. Köp aldrig klocka av en indier :banghead:
RSCN4171.JPG

RSCN4172.JPG

RSCN4173.JPG
 

rogart-63

Patek
Ser bra ut! :)

Fråga : - Tar du och blandar i den mängd lumepulver du visar på bilden? Tycker det ser ut att vara väldigt lite!?

När jag gör en "lumeplupp" så tycker jag det är enklast att blanda ut lumepulver med lämplig färg (matt) för att matcha mot index eller vad resterande lume har för färg. Brukar blanda ca. 50/50 färg och lumepulver så att konsistensen blir lite som äppelmos. Med denna blandningen fyller jag sedan hålet m.h.a. en oljegivare t.ex. och ytspänningen gör sedan att den får rätt välvning (viktigt med konsistensen för att få detta att funka bra). När blandningen torkat så har ytan fått en skrovlig/matt struktur - perfekt att bestryka med mämpling klarlack för att få den glans du vill ha - klart!

Jag använder lumepulver till de tavlor och bezels som jag fräser och kvaliteten/kornstorleken på pulvret gör stor skillnad!
I början av min "lumekarriär" så lyckades jag få tag på pulver med en kornstorlek på 2µm - det är en fröjd att jobba med! Tyvärr så har den leverantören slutat med 2µm och säljer numera bara ner till 10µm- som att jobba med makadam när man är van vid fin sand! :(

Någon som vet en leverantör som har 2µm eller däromkring - hojta gärna till!

Nu ser jag fram emot en lumeshot! ;)

Hittade detta lume på bukten . 45 my .Är väl rätt fint? Var sjutton hittar man my tecknet på tangent bordet . http://www.ebay.com/sch/64_zoo_lane88/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=
 

McGyver

Rolex
Snyggt jobbat på Omegan!

Annonsören använder bindestreck friskt och jag läser det som en kornstorlek på 45-65µm vilket är 20-30ggr för stort! ;) (µ får du fram genom AltGr + m )

Har, som sagt, hittat 5-8µm men det är lite för grovt - så jakten går vidare!
 
Topp