• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillverkning av lumeplupp .

McGyver

Rolex
McGyver och rogart-63 om man vill fixa en prick som bara är färgad och ej lyser vad skulle ni ta för färg då? Allt lume på klockan är dött och vill ha lite färg i hålet:)


Jag skulle bara tagit något som funkar med klarlacken du använder - om du nu använder klarlack som bindemedel normalt! :)
Är det en "lumeprick" på en bezel eller var skall du fylla i färgen?
Är det en prick som ovan så vill du kanske ha lite struktur på "smeten" - blanda ut med t.ex. kritapulver tills blandningen får rätt konsistens - lycka till!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag skulle bara tagit något som funkar med klarlacken du använder - om du nu använder klarlack som bindemedel normalt! :)
Är det en "lumeprick" på en bezel eller var skall du fylla i färgen?
Är det en prick som ovan så vill du kanske ha lite struktur på "smeten" - blanda ut med t.ex. kritapulver tills blandningen får rätt konsistens - lycka till!

Thanks! Det ska bli en prick till ett gammalt submariner insert. Tänkte nog prova att blanda nåt färgpulver direkt med lim och skita i klarlack. Ska skrapa ihop nåt matchande pulver av ungarnas "ritapågatan"-kritor så det blir ordentlig DIY-höjd på projektet :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Thanks! Det ska bli en prick till ett gammalt submariner insert. Tänkte nog prova att blanda nåt färgpulver direkt med lim och skita i klarlack. Ska skrapa ihop nåt matchande pulver av ungarnas "ritapågatan"-kritor så det blir ordentlig DIY-höjd på projektet :)

Kanske kan du blanda något med det vita kritapulvret för att få rätt nyans. Folk snackar ju om soja, kanske kan bli bra med rätt fördelning...
 

rogart-63

Patek
Thanks! Det ska bli en prick till ett gammalt submariner insert. Tänkte nog prova att blanda nåt färgpulver direkt med lim och skita i klarlack. Ska skrapa ihop nåt matchande pulver av ungarnas "ritapågatan"-kritor så det blir ordentlig DIY-höjd på projektet :)

Om du skiter i klarlacken blir det nog bra nyans:p . Allvarligt så funkar tepåse bra . Dom allra finaste bladen . Eller kanel eller nån annan brun krydda .
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Sådär ja, webshop snart öppnad, lumedotsdotcom;) gatkritor, soya och superlim. Pulvret mörknade när der gojsades ihop med limmet men vafan. Om allt matchar perfekt börjar man ju ana oråd och fuskpatina...
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
McGyver rogart-63 tänkte färga visarna på denna lite mer olivgröna så de passar de camofärgade indexen. Vad ska jag ta för färg? Tänkte kanske nåt annat än sånt som finns i kyl och kökslådor. Gillar ju annars att ta det man har och har funderat på ungarnas vattenfärger :) Hoppas inte Grafton ser detta eftersom han har återköpsklausul på klockan :nailbiting:
IMG_1548.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Spritpenna modell permanent . Lumen suger åt sig färgen fint . Vattenfärg har jag inte testat .

Ska kolla om jag hittar permanent olivgrön. Annars kanske jag provar med ungarnas vanliga tuschpennor, ifall lumen suger upp så sitter nog det ok. Det viktiga är att det ser lite skitigt ut :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
McGyver rogart-63 tänkte färga visarna på denna lite mer olivgröna så de passar de camofärgade indexen. Vad ska jag ta för färg? Tänkte kanske nåt annat än sånt som finns i kyl och kökslådor. Gillar ju annars att ta det man har och har funderat på ungarnas vattenfärger :) Hoppas inte Grafton ser detta eftersom han har återköpsklausul på klockan :nailbiting:
IMG_1548.jpg

Ska kolla om jag hittar permanent olivgrön. Annars kanske jag provar med ungarnas vanliga tuschpennor, ifall lumen suger upp så sitter nog det ok. Det viktiga är att det ser lite skitigt ut :)

WTF?? :nailbiting::arghh: Go easy on dem hands, man! :artist:
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Men är inte det en skön kontrast? Att det är ett hopplock, härjat och jävligt, gammalt och nytt? Men okej, om du matchar index klockan sex eller möjligen åtta...:D
Eller köper ett par aftermarket-visare och "patinerar"

Hade tänkt prova på utbytesvisare men hittar inte! Hittar du så skicka länk. Eftersom jag har vårdnaden just nu så är det jag som har yttersta ansvaret för klockans utseende så länge du vägrar betala underhåll:D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

wojtecki

Cartier
Skulle någon kunna tänka sig att ordna lumen på en tavla till en Explorer II? Har en där gamla massan är borttagen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle någon kunna tänka sig att ordna lumen på en tavla till en Explorer II? Har en där gamla massan är borttagen.


Vill du ha vattenfärg eller soja och krita?

Vet inte vad det är för värde i en sådan tavla, men tror nog att det i ditt fall kan vara värt att vända sig till någon professionell för att re-lumea :)
 
Topp